Gå till innehåll

Prestanda vid "bridge mode" 585v7


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har en spelserver som är igång 24/7 och tänkte använda den som router istället för min Thomson TG585v7.

Det huvudsakliga är att få lite bättre prestanda på servern. Om jag anluter 585v7 direkt till servern i "bridge/modem only", får jag då någe bättre prestanda alls? Eller är det inte värt?

Redigerad av DanZeal
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nästan ut mer än jag betalar för, men det jag vill minimera är "packet loss" och ping tiden.

Det funkar bra som jag har det idag. Men jag vill ändå få ut så mycket som möjligt till denna server.

Tänkte att om jag inte har routern aktiverad och liksom anluter modemet mer direkt till servern så borde man väll tjäna åtminstone lite.

Då får även servern vara router för mina övriga datorer i nätverket. Ska prova detta, men det innebär ju lite jobb. Så om någon vet eller iaf tror att det lönar sig så skriv gärna det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Routern lär väl knappast orsaka några "packet loss" och transporttiden genom routern är väl försumbar jämfört med tiden ute på internet. Men du kan ju se vad en tracert till någon lämplig server säger om tiden i routern.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det låter t.om utomordentligt dumt att skippa NAT/routingfunktionen i modemet och istället låta servern vara router.

då måste du ju först ha 2 nätverkskort i servern och så ska den ansträngas med att vara router.

bäst hade väl varit att sätta alla datorer med modemet som routern och sen låta servern stå DMZ, med direkt IP åtkomlig utifrån

medan du skyddar dina andra klienter bakom router/NAT/inbyggd brandvägg i modemet.

Om servern utsätts för något då så drabbas ju inte andra klienter.

Hastighetsskillnanden lär vara försumbar.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du tycker det är dumt att ha två nätverkskort i en server och att köra den som router.

Den kommer att köras med fyra nätverkskort och den klarar lätt "ansträngningen" som router.

Pingar jag min nuvarande router med lite högre datamängd så får jag iaf 30% lägre ping jämfört med samma mängd till servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som är dumt är att skippa den säkerhet som en router andå ger.

En server är / borde ju vara fullt åtkomlig utifrån nätet, medan man borde skydda sina klienter från att vara åtkomliga.

Därför klienterna borde skyddas med NAT och ligga i ett annat subnät än servern.

Men din ursprungliga fråga verkar du ju redan svarat på själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...