Gå till innehåll

Köpa en XP-skiva till OK produktnyckel?


Sir_N

Recommended Posts

Hej!

Man kan ibland läsa att det går att köpa en "full" XP-skiva (Home eller Pro) för en reducerad avgift OM man har en giltig produktnyckel.

Jag har letat runt hos MS och Googlat, men hittar inget som verifierar det!

Det jag hittar hos MS är att man köpa XP Home och få 200 kr tillbaka, men ingenstans kan jag läsa vad jag skall betala!

Jag kanske får 200 kr för att skaffa en XP-skiva.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta du är ute efter...

Om man ska hämta en fil på windows update och får validera sin version av xp, om den visar sig vara en ogiltig kopia, kan man få köpa en fullständigt laglig version av den xp som är installerad till ett kraftigt reducerat pris. Till en början får man en ny produktnyckel och efter ca en månad kommer en cd på posten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand tänkte jag på de som har köpt en ny PC med WinXP men bara med recoveryskiva. De lär ju ha en giltig produktnyckel som bör kunna användas tillsammans med en "riktig" XP-skiva.

Bevisligen har kunden betalat en del av kostnaden för en "riktig" skiva och borde rimligen bara behöva betala för merkostnaden för skivan!?

Ett alternativ; kan man med en giltig produktnyckel låna en annans skiva för ominstalation?

Om man ska hämta en fil på windows update och får validera sin version av xp, om den visar sig vara en ogiltig kopia, kan man få köpa en fullständigt laglig version av den xp som är installerad till ett kraftigt reducerat pris. Till en början får man en ny produktnyckel och efter ca en månad kommer en cd på posten...

Är det ett påstående eller en fråga... Låter lite för bra för att vara sant! Jag misstänker att i detta fall är det Dustin-priset som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

Om man ska hämta en fil på windows update och får validera sin version av xp, om den visar sig vara en ogiltig kopia, kan man få köpa en fullständigt laglig version av den xp som är installerad till ett kraftigt reducerat pris. Till en början får man en ny produktnyckel och efter ca en månad kommer en cd på posten...

Är det ett påstående eller en fråga... Låter lite för bra för att vara sant! Jag misstänker att i detta fall är det Dustin-priset som gäller.

Vid en sådant köp betalades ungefär 1200 sek för en svensk xp pro, är det Dustin pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

MS har i Sverige valt att det ska sälja via andra.

http://www.microsoft.com/sverige/buy/places/

Sedan får man då 200:- tillbaka

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home/

I USA däremot kan man handla direkt från MS:

http://www.microsoft.com/products/info/pro...2e-55ca8ec542d5

Svenska ankdammen med mellanhänder...............:evil:

Om man kör en OEM licens får man då bråka med Dell. HP, Fujitsu etc mm

för att kunna få en skiva.

Dell ska enligt uppgift skicka en skiva för de som önskar det.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Nät-pris för XP Pro ligger en bit över 3000 kr, det var XP Home jag tittade på tidigare.

http://www.microsoft.com/sverige/products/...p/professional/

Då är ju 1200 kr billigt, var har du hittat den uppgiften?

Snubblade över detta hos MS v g att få en ny CD till bef. nyckel:

http://www.microsoft.com/sverige/smb/expert/windows.mspx

Min CD med XP är sliten, går det att få en ny CD om jag anger SN?

Svar: Ja det beror på det, under vissa förutsättningar så kan man köpa "Media", vilket gör att man får en CD utan kod, den måste man ta från den gamla CD fodralet. Den enda som kan svara på detta är faktiskt affären där du köpte XP, dom vet vilken typ av licens du har. Om dom inte vet eller kan, så ber du dom ta kontakt med deras distributör, dom vet nämligen.

Mikael Nyström DGC

MVP Windows Server - Setup/Deployment

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är ju 1200 kr billigt, var har du hittat den uppgiften?

På Ms när jag validerade en bekants maskin och han fick välja på att ha en laglig kopia, som han får hjälp med eller skaffa hjälpen på annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Ms när jag validerade en bekants maskin och han fick välja på att ha en laglig kopia, som han får hjälp med eller skaffa hjälpen på annat ställe.

Bra! Då skall jag kolla vidare hos MS. Dyker på det problemet ibland!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm ? Konstigt ?

Man kan ibland läsa att det går att köpa en "full" XP-skiva (Home eller Pro) för en reducerad avgift OM man har en giltig produktnyckel.

Om man har en OEM licens så får man den gratis av tex Dell. :P

Vet inte hur de andra jättarna gör om man är påstridig och vill ha en riktig

XP skiva isf recovery skivor.

Om man kör en "piratlicens" så är det bara att köpa en, enligt rykten precis som Venoms skriver så har då 1200:- förekommit.

Det måste då gälla en XP Home licens som man då köper på tex Microwarehouse.

http://www.microwarehouse.se/searchResult....&Sort=bypop

För 1136kr kan man då köpa en Homeuppgradering som de allra flesta

kan fixa till via någon 95/98/Me skiva.

I USA köper man samma för 99 dollar.

http://www.microsoft.com/products/info/pro...0c&type=ovr

Skulle själv gärna vilja se det där 1200:- XP Pro erbjudandet :wink:

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag googlade vidare och hittade denna sida med FAQ:

http://www.microsoft.com/genuine/downloads...?displaylang=sv

Elektronisk nyckel: Microsoft erbjuder ett alternativ för kunder som via WGA-verifieringen får veta att de inte har äkta Windows, men som inte uppfyller kraven för det kostnadsfria erbjudandet eller väljer att inte utnyttja det. Dessa kunder kan licensiera ett Windows Genuine Advantage Kit för Windows XP via webben till priset av 99 dollar för Windows XP Home Edition eller 149 dollar för Windows XP Professional. Windows Genuine Advantage Kit för Windows XP innehåller en ny produktnyckel på 25 tecken och ett Windows-verktyg för produktnyckeluppdatering, som du kan använda för att omvandla din förfalskade kopia till äkta Windows XP på elektronisk väg. Användaren måste skicka en förfalskningsrapport via Internet för att uppfylla kraven.

Var det så du gjorde, Venoms?

Enligt Forex är $149 = 1132,79 SEK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det låter märkligt om det är en Pro licens.

Jodå, det är en pro lic.

Och den cd'n du får är en äkta xp pro med windows hologramet sp2 inkl.

Jag tror den exakta summan var 1280:-.

Men man får vakert tala om hur och var man införskaffade cd'n från början pris etc.

Jag fick faktiskt tipset från detta forumet, men jag kommer inte ihåg var. Det är en kvinna som skrev inlägget iaf, hon hade testat och då fick jag min bekant att göra samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote:

Elektronisk nyckel: Microsoft erbjuder ett alternativ för kunder som via WGA-verifieringen får veta att de inte har äkta Windows, men som inte uppfyller kraven för det kostnadsfria erbjudandet eller väljer att inte utnyttja det. Dessa kunder kan licensiera ett Windows Genuine Advantage Kit för Windows XP via webben till priset av 99 dollar för Windows XP Home Edition eller 149 dollar för Windows XP Professional. Windows Genuine Advantage Kit för Windows XP innehåller en ny produktnyckel på 25 tecken och ett Windows-verktyg för produktnyckeluppdatering, som du kan använda för att omvandla din förfalskade kopia till äkta Windows XP på elektronisk väg. Användaren måste skicka en förfalskningsrapport via Internet för att uppfylla kraven.

Var det så du gjorde, Venoms?

Japp, exakt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller Blocket!

Innan verifieringen kom, så märkte man inte om det var en äkta nyckel eller inte till ett installerat OS. Inget man grunnade så mycket på heller...

Undrar om inte förfalskningsrapporten kommer som retur från MS efter misslyckad validering och begäran om att "äkta" den!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Så här står det:

F:

Vilken information måste kunden ange i en förfalskningsrapport?

S:

Förfalskningsrapporten hjälper Microsoft att identifera återförsäljaren och vilken typ av transaktion med förfalskad programvara som har ägt rum. Följande information måste anges i rapporten: om Windows-kopian var förinstallerad, var den inköptes (webben, gatuförsäljare, butik e.dyl.), återförsäljarens namn, om du fick en CD och ett äkthetsbevis (COA), pris och inköpsdatum. Du måste också ange din leveransadress så att Microsoft kan skicka en CD med Windows Genuine Advantage Kit för Windows XP.

Hej hopp, det måste bara vara träskallar som köper fullprislicenser :lol:

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag googlade vidare och hittade denna sida med FAQ:

http://www.microsoft.com/genuine/downloads...?displaylang=sv

Användaren måste skicka en förfalskningsrapport via Internet för att uppfylla kraven.

Enligt Forex är $149 = 1132,79 SEK!

Hej

Det där var alldeles lysande :lol:

Men var hittar man förfalskningsrapporten ?

8)

Den skriver du själv, vid beställningen. Du får svara på ett antal frågor...så sanningsenligt du kan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skriver du själv, vid beställningen. Du får svara på ett antal frågor...så sanningsenligt du kan...

Hej

Undra om MS köper det här , jo jag kollade hos Pir---bay och där fanns det massor av era program dvs alla.

Jag visste heller inte att det var olagligt.

Gratis var det också................

EDIT

Från skämt till allvar

Om man skriver ren pirat via det eller det samt gatuförsäljare så är man

nog diskad.

Tanken med detta är ju alla som köpt en burk av en skrupelfri handlare

som då inte levererat med någon licens dvs kört med samma för alla han sålt samt kört med kopierade skivor till kunden.

Men någon kanske vill pröva det rena piratspåret :lol:

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men någon kanske vill pröva det rena piratspåret Laughing

Det är ändå bara en dator som ska svara... 8)

hehe.......

Njau det blir nog Linux på den burken så sparar man 1200

och kan köpa Vistan istället kanske :twisted:

Orkar inte leta upp "busets" WGA patchar heller.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...