Gå till innehåll

problem med router


Recommended Posts

Hej alla.

Mitt problem började för ca 3 dagar sedan.

Routern tappade då anslutningen till telia ett flertal gånger med kort mellanrum. Drog ur allting ur både modem och router.

Väntade i ca 30 min så att mac låsningen hos telia skulle släppa. Startade sedan upp allting igen. 1. modem. 2.router 3. dator.

allt funkade fint i ca 30 min. Sen tappade den kontakten igen.

Ringde då till telia för att kolla så att dom inte hade några kända störningar på linan vliket dom ju inte hade såklart.

Provade därefter att koppla in dator-modem direkt med gott resultat. 1 timme senare är kontakten kvar.

Har den senaste firmwaren på min router. D-link Dir-615.

När felet uppstår så står det

cable connected.

network established.

wating for DHCP from wan. där står den då och tuggar utan att det händer något.

Frågan är ju om min wan-port på routern börjar dö eller om modemet börjar gå sönder?

Någon som har råkat ut för samma problem och hur löste ni det?

Mvh

Bepees

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att återställa routern till fabriksinställningar? Lite jobb att konfa om apparaten efteråt, men det har ofta löst liknande problem. Omstarten du gjorde har inte samma effekt! Utgår ifrån att du vet hur man gör en återställning med "reset-knappen" bak på routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Postad (redigerade)

Hur har du kollat senaste firmware ?

Om du har gjort det via routerns hemsida så kommer du att få fel info.

Har du D1 eller D2 batchen så är det version 4.11 som är den senate

Har du av batchen B1 eller B2 så är den senaste versionen 2.25.

Kolla det, kör en reset på routern och testa med fabriksinställningarna.

Om det fungerar så är det säkert någon inställning du har gjort.

Redigerad av yassin_2999
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

Mitt problem började för ca 3 dagar sedan.

Routern tappade då anslutningen till telia ett flertal gånger med kort mellanrum. Drog ur allting ur både modem och router.

Väntade i ca 30 min så att mac låsningen hos telia skulle släppa. Startade sedan upp allting igen. 1. modem. 2.router 3. dator.

allt funkade fint i ca 30 min. Sen tappade den kontakten igen.

Ringde då till telia för att kolla så att dom inte hade några kända störningar på linan vliket dom ju inte hade såklart.

Provade därefter att koppla in dator-modem direkt med gott resultat. 1 timme senare är kontakten kvar.

Har den senaste firmwaren på min router. D-link Dir-615.

När felet uppstår så står det

cable connected.

network established.

wating for DHCP from wan. där står den då och tuggar utan att det händer något.

Frågan är ju om min wan-port på routern börjar dö eller om modemet börjar gå sönder?

Någon som har råkat ut för samma problem och hur löste ni det?

Mvh

Bepees

Du kan testa med att ansluta datorn direkt mot modemet med kabel också, så utesluter du routern helt och hållet. Funkar det en längre period så vet du om det är routeren som krånglar.

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. en del att svara på..

factory reset är gjord. (hatar att konfa om men vad gör man...)

Firmware är inte den "senaste" då det är en beta release o gud vet var dom har petat in där som inte är testat... nejrå v 2.25 ligger på.

Som sades så fin i inlägget ovanför... Ja jag har provat med modemet direkt till datorn..

Kan vara så illa att routern blir överhettad och därmed antingen stänger av wanporten eller så blir det bara generalknas i den.

Har nu provat att ställa den på ett kallt stengolv och då verkar det fungera... Tilläggas bör väl att till vardags står den innuti ett (vad jag trodde) ventilerat skåp.

ajajaj... kan nog bli ett inköp av en ny router inom kort.

Tackar och bock för svaren

//Bepees

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...