Gå till innehåll

Firefox laggar


Nirvasher

Recommended Posts

Har för ett tag sedan noterat att Firefox (3.6.3) laggar vid bland annat uppspelning av youtube-filmer, dvs. att det bara stannar till under några mikrosekunder (inte en hel sekund). Har även märkt det när jag skrollar igenom sidorna på tradera ibland (Ad-block aktiverat, så flash-annonserna visas inte) att det laggar till, väldigt kort, men tillräckligt för att det ska irritera.

Detta förekommer dock inte överallt och inte alltid, vilket är konstigt. Och i Internet Explorer 8 och Opera förekommer inget sådant alls.

Operativsystem: Windows 7 x64, 4 GB RAM (tror inte det är något med systemet i sig)

Värt att notera är att detta har hänt när jag i princip bara haft Firefox igång med max 2 flikar igång. Har också testat med att avaktivera Ad-block Plus (det enda tillägget jag har), utan förändring.

Har ni lösningar och förslag, bara fram med dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och hittade denna tråden; http://www.overclock.net/other-software/565057-firefox-lag-causing-serious-frustration.html

Här skriver de att man ska pilla på inställningarna i about:config, och därmed ändra browser.cache.memory.enable till false.

Har gjort denna ändring, och upplever Firefox som "lättare". Inget lagg, men däremot kan man undra vad jag egentligen har stängt av? Och är det rätt sätt att lösa det på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://kb.mozillazine.org/Browser.cache.memory.enable

Normalt så sparas bilder mm i datorns RAM-minne i en förbehandlad form för att det ska gå fort att visa dem om du besöker samma webbsida igen, eller en annan sida på samma webbplats som innehåller samma bild eller annan del. Dock så tar det ju en liten stund och kräver en del RAM-minne. I din dator så upplever du det tydligen som att det laggar lite. Du har nu stängt av den funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...