Gå till innehåll

Windows Live Mail hittar ej meddelandearkivet


Ollie

Recommended Posts

Nappade erbjudandet på tipssidan om att få Advanced SystemCare Pro gratis. (Kanske denna tråd borde ligga där men tror inte det???) Tänkte att det inte kunde skada att testa. Det kunde det.

Körde basfunktionen (registerfix, defrag etc) på min bärbara. Windows 7 x64 Home Edition.

Därefter kan jag inte öppna Windows Live Mail. Först meddelande om att den "Återställer Windows Live-Databasen". Sedan felmeddelande att det inte går att öppna meddelandearkivet + att meddelandedatabasen inte kan hittas.

Klickar OK för att anvisa platsen men nästa steg är felmeddelandet "Det gick inte att starta Windows Live Mail. Det gick inte att öppna Windows Live Mail meddelandearkiv. Det finns inte tillräckligt med minne eller så är hårddisken full. (0x80070002."

Har gjort systemåterställning.¨

Har kört chdsk.

Har testat att öppna mejl från arkivet. Då kommer enbart felmeddelande "Det gick inte att starta Windows Live Mail..."

Skulle kunna vara något som inte ASC Pro bär skulden för men det verkar högst osannolikt då felet kom direkt efter körningen.

Vad göra?

Tacksam för all hjälp, har endast detta mejlprogram och nu börjar det krisa.

Ps. Annars är det nästan värt att ladda hem programmet bara för att få läsa den fantastiskt usla och kinarestauranginspirerade svenska översättningen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I väntan på någon hjälpsam... Glömde skriva att jag också kört reparation på Windows Live-paketet utan resultat. Får annars ominstallera, konfigurera om alla mejlkonton, spara alla mejlfiler och lägga tilbaks. Men skulle helst slippa detta jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen ångra-funktion eller backup i Advanced SystemCare Pro?

"Återställ"-knappen innebar bara att Windows systemåterställning startade (mycket i ASC verkar mest bestå av länkar till Windows-funktioner). Först till den återställningspunkt som automatiskt gjordes av ASC efter att programmet installerats. Felet kvarstod. Gjorde då en återställning till en punkt innan installationen och var säker på att det skulle hjälpa. De "Backup"-mappar som fortfarande är kvar efter ASC är tomma.

Ska prova att installera om eländet och se om det klarar av "system care" på problemet det själv skapat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

här kan du följa liknande fall och även ställa frågor.

http://windowslivehelp.com/searchresults.aspx?query=0x80070002%20Windows%20live%20mail

Annars så borde avinstallation och borttag av alla mappar i datorn kunna återställa det hela.

C:\Users\[ Ditt datornamn] \AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail

En del filer kan vara dolda.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LÖST (NÄSTAN)

Stort tack för tipsen. Ominstallationen ville jag undvika men det löste sig (nästan) ändå. Letade upp WLMail MSmessageStore filerna eftersom det verkade vara de som var problemet, provade att öppna dem med WLM som då gick igång igen, först blank, fick sedan med kontokonfigurationerna fast de mejl som inte låg kvar på POP3-servrarna får jag flytta manuellt.

Skulle inte rekommendera Advanced System Care efter denna resa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därefter kan jag inte öppna Windows Live Mail. Först meddelande om att den "Återställer Windows Live-Databasen". Sedan felmeddelande att det inte går att öppna meddelandearkivet + att meddelandedatabasen inte kan hittas.

Fick det felmeddelandet utan att ha kört ASC för några månader sedan. Litar inte fem minuter på Windows Live Mail efter den resan. Blev av med alla mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det felmeddelandet utan att ha kört ASC för några månader sedan. Litar inte fem minuter på Windows Live Mail efter den resan. Blev av med alla mail.

Detta fel kan i sig också vara relaterat till uppdateringen av hela Windows Live koncepet.

Jag ska citera mig själv om ASC:

Jag har kört Windows 7 Home Premium sedan 26/10 2009 nu, har aldrig behövt ett registerstädningsprogram, mer än vid borttagning av Program.

CCleaner städar upp efter Active X fel och kvarlämnade registrernycklar. brukar sluta på en 20 - 30 fel max. (Ej systempåverkande)

Om jag jmfr med när jag hade Vista hittade ASC pro alltid minst 100 - 150 fel, jag loggade dessa, det var i stort sett alltid samma saker, tills det lyckades ställa om ngt! Pang o ingen internet uppkoppling.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara nån svaghet i WLMail som ni säger. Men är i så fall nästan övertygad om att ASC triggade det hela. Felet fanns inte innan och uppstod sekunden efter att körningen var klar (satt och väntade på att ASC-defrag skulle avslutas för att jag behövde kolla mejlen). Har heller inte hela WL-paketet utan bara just e-postklienten. Hursomhelst funkar nu allt igen och jag vågar inte prova en ny ASC-körning för att se om det går att återgenerera felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Som en avslutning av denna tråd och en varning till andra - första inlägget på länken som Mats H gav här ovan (tack förresten) var detta:

"I'm having problem opening windows live mail. Im using windows 7 64bt. I ran Advanced System Care and then windows mail would not open but im unsure if this is related. Windows mail was working but now for some reason, it isnt. The message which comes up is: ..."

Sedan fortsätter det som en ren kopia av mitt första inlägg i denna tråd. Inte ens av- och återinstallation hjälpte.

Lägg därtill att Advanced SystemCare tydligen var känt för att kunna radera WLMails meddelandearkiv i Vista

Tror man därmed kan slå fast att åtmonstone Windows 7 x64, WLMail och Advanced SystemCare inte är någon bra kombination.

Instämmer helt i Jens P:s korståg mot dålig programvara som förstör Windows rykte.

Redigerad av Ollie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...