Nilsson Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) hej. jag har sett på vissa datorer så står det att det INTE går att installera nya program på datorn för att användaren har stängt av någon tjänst i Administrationsverktyg> Tjänster och på det sättet kan ingen virus FAKE-ANTIVIRUS installera sig själv och jag vill gärna göra detta på min dator men vet inte vilken av tjänsterna jag måste stänga av? eller om det skulle gå att fixa så att man ej kan hämta/ ladda ner .EXE filer - har också hört att det går. kan någon snälla hjälpa mig ? tack. Edited May 30, 2010 by Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Du borde kunna skapa ett användarkonto med begränsade rättigheter (kontrollpanel>användarkonto)xp mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Du borde kunna skapa ett användarkonto med begränsade rättigheter (kontrollpanel>användarkonto)xp mvh t jo jag vet det men då begränsas lite andra grejer med och det vill jag helst slippa, men vet att det ska finns någon tjänst där man kan stoppa eller ändra via kontrollpanelen så att den ej kan installera exe filer program filer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Om du har rätt Windowsversion, t.ex. Ultimate eller Professional, så kan du använda gpedit.msc för att styra vad en användare kan göra. http://www.thewindowsclub.com/how-to-prevent-users-from-installing-programs-in-windows-7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Flyttat tråden till en lämpligare forumkategori... tror jag. // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 nä men använder XP just nu, jag vet att det finns några tjänster som man kan stänga av då kan man inte installera något program, någon som vet hur snälla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Tjänsten Windows Installer påverkar endast program som installeras med Windows Installer Ingen stor vinst att inaktivera den tjänsten. Annars finns det, mig veterligt, ingen speciell tjänst som installationsprogram är beroende av. Det går ju att installera program också i Felsäkert läge, d.v.s. med endast ett minimum av tjänster igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Jaha men hur kan jag stoppa att endas .EXE filer laddas ner och installeras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Hej, möjligen genom att använda en/ställa in, brandvägg som stoppar alla exe filer, men sedan får du godkänna eller avslå begäran. Inget fullständigt stopp alltså! Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts