Gå till innehåll

Diskspace försvunnet


Gabi

Recommended Posts

Hej!

Jag försökte att hjälpa en kompis som sa att hans Notebook på 140 Gig bara hade 30 Gig ledigt utrymme efter en installation av XP och några filmer och kort nedladdade.

Enkelt tänkte jag, bara att kolla vad som tar upp space. Efter att ha högerklickat på C: och kollat under Egenskaper så såg jag att han bara hade 40 Gig använt utrymme. 40 + 30 = 70 Gig. Vart kan de andra 70 Gig ha tagit vägen???

Kollade också på om det fanns oformaterat utrymme i Kontrollpanelen, Administrationsverktyg, Datorhantering, Diskhantering men den såg så fin ut. Där fanns ingenting.

Har någon något tips om hur vi kan hitta de resterande 70 Gig och vart de kan ha tagit vägen?

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

Jag försökte att hjälpa en kompis som sa att hans Notebook på 140 Gig bara hade 30 Gig ledigt utrymme efter en installation av XP och några filmer och kort nedladdade.

Enkelt tänkte jag, bara att kolla vad som tar upp space. Efter att ha högerklickat på C: och kollat under Egenskaper så såg jag att han bara hade 40 Gig använt utrymme. 40 + 30 = 70 Gig. Vart kan de andra 70 Gig ha tagit vägen???

Kollade också på om det fanns oformaterat utrymme i Kontrollpanelen, Administrationsverktyg, Datorhantering, Diskhantering men den såg så fin ut. Där fanns ingenting.

Har någon något tips om hur vi kan hitta de resterande 70 Gig och vart de kan ha tagit vägen?

Tacksam för svar

japp jag har en bra tips....

detta hände mig också efter installation av vista på en annan dator då 90 GB hade bara försvunnit men kollade överallt och kunde inte hitta någon lösning men sen så kom jag på, det där jäk#a "systemåterställning" den tar så så mycket utrymme så det inte är klokt så jag gick in på System Återställning/Systemskydd och drog linjen till 1GB och wow där var problemet efter jag gjorde det och startade om datorn så kom all 90GB tillbaks och då vart jag så så glad.... så prova det för det måste vara där problemet ligger 100% på det.

lycka till.

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ni provat & titta efter hur allt står till på hårddisken med hjälp utav tex. något utomstående partitionerings program?

Ibland så kan andra program än Windows egna ge lite bättre svar på vägen.

Finns ju både vanliga program som startas online i inloggat läge i Windows men även startbara Live alternativ via CD att köra i offline läge.

Kolla dessa om ni inte har dem i samlingen:

Partition Wizard Home Edition 5.0

EASEUS Partition Master Home Edition

HIREN'S Boot CD med en hel drös av bra program i samma CD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmmm.. 70 Gig finns bland 30+40 +70 = 140

Gå in med enligt tidigare förslag med ett utomstående program som Du/Ni kan starta med en skiva.

Och då kolla förslagsvist hur det ser ut..

Edit : En Notebook utan "Cd"- spelare.. ?

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade också på om det fanns oformaterat utrymme i Kontrollpanelen, Administrationsverktyg, Datorhantering, Diskhantering men den såg så fin ut. Där fanns ingenting.

Gör ett extra försök & lägger till en grej jag missade här tidigare :)

Du skrev att "Där fanns ingenting"...Vilket betyder att där fanns bara 1st skapad partition med tillhörande enhetsbokstav på 70GB ???

En fråga till...Har hela disken på 140GB blivit partitionerad rakt över hela eller enbart till hälften?

Isåfall enkelt ordnat genom utöka redan befintlig partition så långt de går med Partition Wizard eller verktyget ifrån EASEUS som du fick tips om här tidigare.

Så vitt jag kommer ihåg så visas enbart den partitionerade diskytan inne i Windows även om bara en viss del av de totala utrymmet har partitionerats och valts till installationsplats.

Likaså kan ju bara den mängden utrymme användas av systemet självt, inom samma partition som Windows ligger installerat på och visar därigenom inte mer, även om disken har plats för mer.

Hoppas allt löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...