Gå till innehåll

Scannar Vista eller antivirusprogrammet?


BSJ

Recommended Posts

Använder Vista och Kaspersky 2010. Min webb-läsare är IE7.

Vid surfning, ex på Tradera eller Ebay eller Blocket tar det tid innan en uppklickad sida visas. Har fått känslan av att något av de installerade programmen scannar av varje sida innan den visas - man kan nästan höra det på datorns verksamhet.

Har en annan dator med ungefär samma prestanda, men med XP och Norton installerade och med Firefox som webb-läsare. Här finns inte alls samma problem, utan klickade sidor visas snabbt.

Misstänker att skillnaden kan vara webb-läsaren.

Någon som har en bra teori?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

Har du Defender på också, det kan sänka farten!

IE7 är väl inte den snabbaste webbläsaren som finns, men troligen så är det ngn form för avskanning på inkommande trafik av din brandvägg/virusprogram som påverkar.

Du får kontrollera inställningar i ditt program för att få bukt med det hela.

Att byta webbläsare till Firefox kanske ökar farten något, men samma svar igen, kolla inställningarna.

Norton och Kapersky kan ju hantera samma sak på olika sätt, och därav skillnaden.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Använder Vista och Kaspersky 2010. Min webb-läsare är IE7.

Vid surfning, ex på Tradera eller Ebay eller Blocket tar det tid innan en uppklickad sida visas. Har fått känslan av att något av de installerade programmen scannar av varje sida innan den visas - man kan nästan höra det på datorns verksamhet.

Grattis till bästa val AV-progg.

OM det är kasp. som letar för mycket och trögar ner, så verkar det som du kör KIS? (inernet security versionen)?

Avinstalla kasp. och prova, rullar det då skall du lägga in KAV, helst 2009'an. (inte KIS)

Din nyckel kommer passa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

en fråga, varför har du inte uppdaterat till IE8?

Att nedgradera sina AV program till tidigare utgåvor, är väl inte alltid det klokaste rådet, även om prestandan ev. höjs.

Anledningen är ju att de förbättras gradvis, och så också skyddet i dem, år från år.

Kontrollera bakgrundsprocesser och dina inställningar.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KIS har Web Anti-Virus.

To edit Web Anti-Virus settings:

  1. Open the main application window and click the Settings link in the top part of the window.
  2. In the window that will open, in the Protection section select the Web Anti-Virus component.
  3. Click the Settings button for the component you have selected.
  4. Make the required changes in the component settings.

https://docs.google.com/viewer?url=http://downloads.kaspersky-labs.com/docs/english/kis2010_en.pdf (s. 63)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Att nedgradera sina AV program till tidigare utgåvor, är väl inte alltid det klokaste rådet, även om prestandan ev. höjs.

Anledningen är ju att de förbättras gradvis, och så också skyddet i dem, år från år.

NEJ.

Vissa utgåvor av alla AV progg, blir tröga, jag har övergett kaspersky andra gånger pga detta.

Alla "inernet security versionener" tar onödigt mycket, KAV tar även med webläsaren så det är lugnt, "intrusion" å annat trams kan man vara utan.

Men men.. vill man låsa dörren med 8 lås, så blir det bara långsamt och besvärligt för en själv som har nyckeln.

Tjuven tar ändå vägen via gångjärnen.

Och återigen, vill man sänka sin geuina windows med dynga endast för man har nojja eller sketskraj, så gör man det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis så avgör man själv hur mycket skydd man vill ha och behöver. Olika människor har olika behov, t ex pga vad man gör vid datorn och vad man har för kunskap. Men om man är ute efter högsta säkerhet ska man använda senaste versionen/årsmodellen av antivirusprogrammen för med varje version tillkommer nya funktioner som gör programmen bättre på att detektera och åtgärda de senaste typerna av skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Naturligtvis så avgör man själv hur mycket skydd man vill ha och behöver. Olika människor har olika behov, t ex pga vad man gör vid datorn och vad man har för kunskap. Men om man är ute efter högsta säkerhet ska man använda senaste versionen/årsmodellen av antivirusprogrammen för med varje version tillkommer nya funktioner som gör programmen bättre på att detektera och åtgärda de senaste typerna av skadliga program.

Ja, och det var därför jag skrev:

"vill man sänka sin geuina windows med dynga endast för man har nojja eller sketskraj, så gör man det.."

Jag gillar inte att ni försöker framhäva vista/win7 som en schweiserost.. och framförallt inte när det är länkat från microsoft support..!!

Jag vill ge lite nyans på åsikterna, jag tycker ni är maniska på det området, samt ni smittar varandra - och alla nykomlingar.

Mac-nördarna har redan det som stort argument, och ni bekräftar deras nervärdering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nedgradera inte ditt AV programvara till äldre version!!!

Dagens Security paket är Light och tar inte varken minne eller cpu kraft så du kan lugnt köra vidare på det.

Uppdatera istället din webbläsare till senaste version (alt provar du Google chrome eller Opera som är snabba läsare) och ev. mer intern minne då Vista kräver mer än XP.

Är det väldigt längesen du installerade Vista kan det ju vara läge för en rensning med CCleaner eller ev en nyinstallation av operativet.

Kör du 32bit Vista rek minst 2gb ram helst 3gb som för övrigt är max (3.25gb) Kör du 64 bit version bör du överväga att ha iaf 4gb ram minne. Se för övrigt till att inte ha överfull hårddisk och att den defraggas med jämna mellanrum.

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic

Ja, och det var därför jag skrev:

"vill man sänka sin geuina windows med dynga endast för man har nojja eller sketskraj, så gör man det.."

Jag gillar inte att ni försöker framhäva vista/win7 som en schweiserost.. och framförallt inte när det är länkat från microsoft support..!!

Jag vill ge lite nyans på åsikterna, jag tycker ni är maniska på det området, samt ni smittar varandra - och alla nykomlingar.

Mac-nördarna har redan det som stort argument, och ni bekräftar deras nervärdering.

Jag anser inte att Vista och Windows 7 är någon schweizerost. Men det är många vars datorer blir infekterade på ett eller annat sätt och behöver ett ordentligt skydd därför att de inte har förnuft nog att undvika farorna på egen hand. Jag har förstås ingen aning om detta gäller BSJ, troligen inte.

Men har du några fakta bakom att just en nedgradering av Kaspersky från 2010 till 2009 skulle förbättra surfhastigheten? För det är ju just surfhastigheten som är ett problem för BSJ och inte någon allmän seghet i datorn. Eller är det bara en ren gissning från dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Men har du några fakta bakom att just en nedgradering av Kaspersky från 2010 till 2009 skulle förbättra surfhastigheten? För det är ju just surfhastigheten som är ett problem för BSJ och inte någon allmän seghet i datorn. Eller är det bara en ren gissning från dig?

Jag är väl den enda härinne som kör kaspersky, verkar det som. Jag kör både KAV 2009 & 2010.

Och 2010 är lite trögare, båda ger samma utslag på olika sajter vad jag sett. (KAV scannar också i webläsaren, vilka vissa inte tror.)

KIS'en jobbar djupare, lite onödigt djupt för min smak.Så hennes sega surfning KAN bero på KIS'en, sa jag.

Därför kom jag med enkla snabbaste förslaget: "avinstalla KIS'en och testa sedan". men visst, man kan ta vägen förbi Rom, nånstanns skall man börja.

Och jag vägrar förslå ccleaner som en lösning på problemet, det kan andra göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt off topic! Beklagar det!

Jag gillar inte att ni försöker framhäva vista/win7 som en schweiserost.. och framförallt inte när det är länkat från microsoft support..!!

Jag vill ge lite nyans på åsikterna, jag tycker ni är maniska på det området, samt ni smittar varandra - och alla nykomlingar.

Mac-nördarna har redan det som stort argument, och ni bekräftar deras nervärdering.

Mig veterligt är du den enda här som framhäver denna synpunkt om Vista.

Har inte sett någon i denna tråd beskriva Vista på det sättet.

Samt dina övriga kommentarer här i citatet, har väl inte direkt med trådskaparens fråga att göra.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Helt off topic! Beklagar det!

Mig veterligt är du den enda här som framhäver denna synpunkt om Vista.

Har inte sett någon i denna tråd beskriva Vista på det sättet.

Samt dina övriga kommentarer här i citatet, har väl inte direkt med trådskaparens fråga att göra.

Mvh

Mats H

Vad har du fått offtopic ifrån?

Om han upplevde eller misstänkte KIS som trögt, föreslog jag KAV, och ev. stänga virusprogget för att utvärdera om det kan bero på KIS.

==> Har inte sett någon i denna tråd beskriva Vista på det sättet.

I denna tråd? Men många, många andra trådar. Det sitter i väggarna härinne hur Vistan skall överbeskyddas, på ett alltför betungande sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag är väl den enda härinne som kör kaspersky, verkar det som. Jag kör både KAV 2009 & 2010.

Och 2010 är lite trögare, båda ger samma utslag på olika sajter vad jag sett. (KAV scannar också i webläsaren, vilka vissa inte tror.)

KIS'en jobbar djupare, lite onödigt djupt för min smak.Så hennes sega surfning KAN bero på KIS'en, sa jag.

Därför kom jag med enkla snabbaste förslaget: "avinstalla KIS'en och testa sedan". men visst, man kan ta vägen förbi Rom, nånstanns skall man börja.

Det är ingen som har reagerat på ditt förslag att avinstallera Kaspersky för att pröva, utan det var att du föreslog att 2009-versionen skulle användas i stället för 2010 som ledde till att kommentarer att det då blir sämre säkerhet.

Men när du nu har KAV 2010 kan du väl berätta vad du har för inställningar som kan tänkas påverka surfhastigheten så att BSJ kan jämföra och eventuellt justera sina.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Vid surfning, ex på Tradera eller Ebay eller Blocket tar det tid innan en uppklickad sida visas. Någon som har en bra teori?

En annan grej, jag hade grymt seg trafik på expressen och en annan sajt, bara dessa.

Jag tog återställ" i webläsaren, då försvann det.

Gå till Verktyg > internet alternativ > avancerat -> återställ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

utan det var att du föreslog att 2009-versionen skulle användas i stället för 2010 som ledde till att kommentarer att det då blir sämre säkerhet.

Hur vet dom det? Gissar dom bara?

Varje ny versions updatering innebär bättre program menar du/dom?

Som vanligt vid varje ny utgåva; 2010 ser mer flaschigare ut, och den scannar mer, den är inställd så som default vid installationen,

man kan också köpa ny prenumerationen via programmet. mao, det är samma programvara, samma finesser, samma virusdatabas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet dom det? Gissar dom bara?

Varje ny versions updatering innebär bättre program menar du/dom?

Man behöver inte gissa, om man nu inte tror att Kaspersky med fler direkt ljuger, i samband med att en ny version kommer ut så presenterar ju företagen skillnader mot tidigare versioner (man får visserligen sortera bort rent reklamsnack men en kärna återstår ju). Kaspersky 2011 kom ut för en vecka sedan och här är ett exempel:
The newly-implemented System Watcher technology monitors all system events in full ... The majority of unwanted changes to the system made by malicious programs can be rolled back with just a few mouse clicks.
http://www.kaspersky.com/news?id=207576100

Det är en funktion som jag tidigare inte har hört talas om som integrerat i ett antivirusprogram, ungefär som systemåterställningsfunktionen. Låter som en bra funktion om man nu får sin dator infekterad, man skulle få en mer komplett återgång till hur det såg ut innan infektionen i stället för att det som idag oftast finns rester kvar i registret.

Där finns även nämnt en av nyheterna i 2010 års version

The sandbox technology first introduced into the 2010 product line has been further developed.
man kan också köpa ny prenumerationen via programmet. mao, det är samma programvara, samma finesser, samma virusdatabas.
Menar du att det innebär en uppgradering till en ny årsmodell eller bara att det innebär att man får hämta nya definitioner till ett program med oförändrade funktioner?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

http://www.kaspersky...ws?id=207576100

Det är en funktion som jag tidigare inte har hört talas om som integrerat i ett antivirusprogram, ungefär som systemåterställningsfunktionen. Låter som en bra funktion om man nu får sin dator infekterad, man skulle få en mer komplett återgång till hur det såg ut innan infektionen i stället för att det som idag oftast finns rester kvar i registret.

Okej, tack för tipset.

Jag inser nu att jag kommer stanna på 2010.

Jag ogillar starkt när andra program skall "inkränkta" och "ärva funktioner" som andra kan bättre.

Detta innebär ju även att kaspersky kommer sno aktivitet, (som jag anklaga norton för) för att backa upp systemfiler och annat?!

Featuren är ju överflödig, eftersom kaspersky är 100% -igt, så dom blottar sej i onödan. :lol:

Alla mjukvarutillverkare hamnar i nån slags moment 22 vissa växer sönder, iofs. behövs det drivkraft för utvecklingen inom varor å tjänster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Hej Olle, du skrev till mej, och jag skulle svara. Kasta manneman inlägget?! Du gick visserligen lite offtopic,

men vafan, folk har byggt upp underverk under civil olydnad. Pyramiderna byggdes utan en enda moderator :lol:

Men jag kör som du.. vista kör jag hemma.. och XP på jobbet, funkar inte annars.

Vi har datorer som lagar datorer.. så där rullar XP pga av våra verktyg.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Menar du att det innebär en uppgradering till en ny årsmodell eller bara att det innebär att man får hämta nya definitioner till ett program med oförändrade funktioner?

Ja, dom har bara snyggat till skalet, och lagt in annons för enklare prenumeration-förnyelse, för att inte missa kunder.

Det är ingen nergradering som Jowa skriker sej hes om :lol: Det finns alltid folk som vill ha den senaste årsmodelen - helt notoriskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm oki hehe här kommer en liten lista om nyheter i KIS 2011 och det kanske är lite mer än det Jens beskriver.

Har som sagt haft mina diskutioner med han och mannen vet saker som ingen annan vet :lol:

Hur som helst tänker inte gå in i någon i denna tråd men nog ser det ut som KIS 2011 innehåller ett par nyhter iaf.

Real-time proactive protection against all Internet threats Improved!

Prevents all types of known and unknown malware from infecting your computer.

New Safe Surf feature for unparalleled online security New!

With Safe Surf youll never be exposed to harmful or offensive websites. Regular database updates from Kaspersky Lab means that Safe Surf will automatically block undesirable websites as they appear. Just switch it on.

Protection for your digital identity at all times Improved!

Smart anti-phishing protection and Virtual Keyboard keep your digital identity absolutely secure when you are shopping, banking or social networking online.

Feature-rich and effective Parental Control Improved!

The products advanced Parental Control features can block, limit and log applications and web access, so your children stay safe online.

Application Control prevents dangerous software from harming your system Improved!

Each program is granted rights and access to system resources based on an automated risk-assessment using Kaspersky Labs in-the-cloud security database.

System Watcher technology New!

Cutting-edge System Watcher technology monitors and analyzes every system event to accurately detect any dangerous behavior. If a threat occurs, the user will be prompted to roll back any malicious program activity.

Unique Safe Run mode for apps & websites Improved!

Safe Run mode lets you run suspicious applications and websites in a specially isolated environment where they cannot damage your system.

Special tools to treat even the most complex infections Improved!

The installation CD can also be used as a bootable rescue disk to help you to restore your system should you ever need to. If youve downloaded your Kaspersky Lab product you can create your own Rescue CD using the program.

Easy-Access Desktop gadget New!

Checking your PCs protection status and quickly accessing your preferred security features and settings has never been easier!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

hm oki hehe här kommer en liten lista om nyheter i KIS 2011 och det kanske är lite mer än det Jens beskriver.

Har som sagt haft mina diskutioner med han och mannen vet saker som ingen annan vet :lol:

<cut of >

Nu var du en aning elak mot Cecilia, det var hon som la fram den nya "featuren", och hon plocka väl bara ut den mest väsentliga antar jag.

Jag har inte läst nånting, och heller inte sagt ett jota :P

(jag förklara lite av skillnaden på 2009-2010 - inte 2011)

Men vad säger du själv om allt lull-lull på 2011'an?

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå BSJ! Har du blivit hjälpt av något tips i tråden eller behöver du mer hjälp?

Nu var du en aning elak mot Cecilia, det var hon som la fram den nya "featuren", och hon plocka väl bara ut den mest väsentliga antar jag.

Jag uppfattar det inte som elakt i alla fall :)

Jag plockade mycket riktigt bara ut en sak som verkligen är något helt nytt för att ge ett exempel på att antivirusprogram blir bättre för varje årsmodell, men det är klart att allt det andra också bidrar till ökad säkerhet. Om man behöver säkerheten sedan är ju upp till var och en att bestämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Varje år händer det saker så även mellan version 09 och 10. Tar bara 2011 som ett exempel Jens.

För mig gör det inget om det är "lull lull" med så länge mjukvaran kräver så lite som Kaspersky gör tex.

Tror inte tråd startarens problem har att göra med Kaspersky över huvudtaget utan nåt annat.

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, dom har bara snyggat till skalet, och lagt in annons för enklare prenumeration-förnyelse, för att inte missa kunder.

Det är ingen nergradering som Jowa skriker sej hes om :lol: Det finns alltid folk som vill ha den senaste årsmodelen - helt notoriskt.

Ett meddelande från Jens, som inte kan skriva själv eftersom han blivit bannad:

Han beklagar att han råkade skriva fel namn i det citerade inlägget, JoWa har ju inte skrivit något om nedgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...