Gå till innehåll

Datorn startar om och om igen


Shultono

Recommended Posts

Hej!

Är det ngn där som kan hjälpa mig. Jag har XP installerad på andra datorn som startar om och om igen. Jag har inaktiverat automatisk omstart med F8 och får följande blåskärm med meddelande:

Unmountable_Boot_Volume

***STOP: 0x000000ED, (0x86757E30,0xC0000006,0X00000000,0X00000000)

Vore tacksam för ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att det har hänt något med hårddisken så att BIOS inte kan starta det Windows som finns på den.

Vad gjorde du med datorn sist den fungerade?

Har du ändrat något i BIOS?

Har du öppnat datorn och gjort något nyligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att det har hänt något med hårddisken så att BIOS inte kan starta det Windows som finns på den.

Vad gjorde du med datorn sist den fungerade?

Har du ändrat något i BIOS?

Har du öppnat datorn och gjort något nyligen?

Hej Cecilia!

Tacksam för snabbt svar. Senaste jag gjorde med datorn var att avsluta Windows som vanligt och inget av det du nämner. När jag startar Datorn så börjar den starta upp Windows XP ett tag och så startar den om igen. Jag har provat i alla felsäkerlägen med samma resultat.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Starta på din windows xp-cd

Gå till återställningskonsollen (vid välkomstskärmen tryck R för att reparera).

Välj din windows installation

Skriv: FIXMBR

Skriv: FIXBOOT

Antagligen så har din Master Boot Record (mbr)blivit korrupt, med dessa två kommandon reparerar du mbr och bootsektorn

Vill du läsa mer om windows xp reparationen... http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/1873-hur-du-reparerar-din-windows-xp-installation-reparera/page__p__11529__hl__%2Breparera+%2Bwindows+%2Bxp__fromsearch__1#entry11529

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta på din windows xp-cd

Gå till återställningskonsollen (vid välkomstskärmen tryck R för att reparera).

Välj din windows installation

Skriv: FIXMBR

Skriv: FIXBOOT

Antagligen så har din Master Boot Record (mbr)blivit korrupt, med dessa två kommandon reparerar du mbr och bootsektorn

Vill du läsa mer om windows xp reparationen... http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/1873-hur-du-reparerar-din-windows-xp-installation-reparera/page__p__11529__hl__%2Breparera+%2Bwindows+%2Bxp__fromsearch__1#entry11529

Jag har startat med Windows XP-skiva, men får upp alternativen:

1- Installera Windows

2- Ta bort partition

3- F3- Avbryta.

Så alternativet för "R för att reparera" finns inte med.

Nästa steg blev att ta bort hårddisken och koppla den till min andra dator och körde:

chkdsk = Inga fel funna

diskdefrag = Inga komplikationer där heller

Det verkar som om hårddisken är OK!

Vad bör jag göra som nästa steg? Några förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÅGRA FÖRSLAG?

Jag tog bort hårddisken och kopplade den till min andra dator och körde: "chkdsk" och "diskdefrag" utan några komplikationer. Det verkar som om hårddisken är OK!

Någon nämnde något om att Master Boot Record (mbr) blivit korrupt. Kan man reparera MBR och Bootsektorn via min andra dator?

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat med Windows XP-skiva, men får upp alternativen:

1- Installera Windows

2- Ta bort partition

3- F3- Avbryta.

Så alternativet för "R för att reparera" finns inte med.

Då har du inte en standard XP-skiva utan en enklare som datortillverkaren har gjort.

Har du prövat med "Senast fungerande konfiguration" i F8-menyn?

Finns där ett val "recovery console" (vad nu det kan bli på svenska)?

Har du en diskettenhet? http://support.microsoft.com/kb/310994

En länk till en nedladdningsbar iso-fil med återställningskonsol (recovery console) finns på sidan http://forums.pcpitstop.com/index.php?showtopic=150212 Den återställningskonsolen kan användas till Fixboot-kommandot.

chkdsk = Inga fel funna

diskdefrag = Inga komplikationer där heller

Det verkar som om hårddisken är OK!

chkdsk är inte mycket till hårddisktest jämfört med DFT som Mats tipsade om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte en standard XP-skiva utan en enklare som datortillverkaren har gjort.

Har du prövat med "Senast fungerande konfiguration" i F8-menyn?

Finns där ett val "recovery console" (vad nu det kan bli på svenska)?

Har du en diskettenhet? http://support.microsoft.com/kb/310994

En länk till en nedladdningsbar iso-fil med återställningskonsol (recovery console) finns på sidan http://forums.pcpitstop.com/index.php?showtopic=150212 Den återställningskonsolen kan användas till Fixboot-kommandot.

chkdsk är inte mycket till hårddisktest jämfört med DFT som Mats tipsade om.

Hej Cecilia!

Jag har provat med "Senast fungerande konfiguration" och alla andra alternativ i F8-menyn utan några resultat.

Disketenhet finns ej installerat. Kan man använda USB-minne istället?

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, USB-minne fungerar inte som ersättare för Microsofts disketter. Då är du nog hänvisad till antingen iso-filen eller en lånad XP-skiva med en återställningskonsol (så länge du bara ska använda återställningskonsolen spelar det ingen roll att skivan är till en annan dator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, USB-minne fungerar inte som ersättare för Microsofts disketter. Då är du nog hänvisad till antingen iso-filen eller en lånad XP-skiva med en återställningskonsol (så länge du bara ska använda återställningskonsolen spelar det ingen roll att skivan är till en annan dator).

Jag har en annan XP-skiva till denna dator som jag chattar med. Det är en annan serienummer på den.

Vad bör jag tänka på och vilket alternativ ska köras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fallet LÖST!

Jag tog bort HD:n och kopplade den till min andra dator och körde:

chkdsk = Inga fel funna

diskdefrag = Inga komplikationer där heller

Det verkar som om hårddisken är OK!

Jag installerade HD:n tillbaka och det funkade som det skall, med alla program kvar.

Frågan är om det var "diskdefrag" som gjorde att den flyttade "Master Boot Record (MBR)" från skadade sektorer eller om det var något annat vet jag inte. Detta överlämnar jag till experterna att kommentera....

Tack till ALLA deltagande för givande svar och reflektioner!

Shultono

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...