Gå till innehåll

Kopiera systemdisken till en ny HDD?


BME

Recommended Posts

Sitter på Vista 64bit

C:/ börjar kännas väldigt klaustrofobisk men jag skulle gärna vilja ha kvar saker jag vill ha snabb åtkomst på som musik & bild-filer på disken som alltid snurrar så att flytta sådana saker till en sekundär vill jag helst inte göra.

Så en lösning jag funderade på är att helt enkelt köpa en ny större hårddisk, formatera den och sedan helt enkelt kopiera över hela C:/ till den nya på något sätt, stänga av datorn, sätta den nya i den första SATA-slotten (där gamla C:/ satt förut) och hoppas på att datorn inte märker switchen utan ser den som samma pusselbit och startar windows som vanligt, och sedan formatera den gamla C:/ och göra den till sekundär lagring. Detta känns som något som bör vara tekniskt möjligt men lätt att missbruka så Microsoft har gjort att man inte kan göra det.

Vore sjukt smidigare än att installera vista från scratch, särskillt då jag inte är säker på hur alla 64-bits drivrutiner jag la in vid första installationen har lagt sig, om moderkortet kommer ihåg dem eller om de ligger på C:/ (vilket jag antar att de gör). Windows sätter väl ingen betydelse till enhetsnamnet på enskilda hårddiskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du vill göra är att klona din gamla hårddisk så att den nya blir exakt likadan. Det finns ingen anledning att formatera den nya innan kloningen. Du behöver ha ett kloningsprogram som arbetar med hela hårddisken och inte med en partition för att göra det så enkelt som möjligt.

Easeus Disk Copy http://www.easeus.com/disk-copy/

3 st: http://techworld.idg.se/2.2524/1.137593

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska pröva dessa när jag kommer över en ny HDD, var väldigt nyfiken på om det var möjligt. Synd att SSD fortfarande kostar fantasisummor och inte ens finns i storleken jag behöver, skulle vara kul att prova en sådan som systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det går annars att peka om alla mappar i din användarprofil (Dokument, Bilder, Musik, Hämtade filer osv) till en annan plats. Jag kör t.ex en liten disk som systemdisk och en större för lagring. Sparar man något i t.ex Dokumentmappen lagras det på en annan plats, på min större lagringsdisk. Detta tillåter dig då att ha en SSD-disk som systemdisk. (Kör själv en sådan i min bärbara burk och det funkar utmärkt och går riktigt snabbt).

Det du gör då för att åstadkomma detta är att klicka på ditt namn på Startmenyn (ovanför mappen Dokument). Ta en mapp som dyker upp och högerklicka på den -> Egenskaper. Klicka sedan på fliken Plats och ändra sökvägen som finns där till en mapp på den andra disken. Upprepa detta för alla mappar som du vill peka om. Windows kommer även att fråga om du vill flytta allt innehåll som finns i de nuvarande mapparna, till den nya platsen.

Hoppas att detta är till nytta.

/RobinP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...