Gå till innehåll

Problem med snabbt användarbyte och välkomstskärm


lasseman56

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har fått problem med välkomstskärmen och snabbt användarbyte i Windows XP Pro SP 3.

Utan någon medveten ändring så har jag tappat möjligheten att göra snabbt användarbyte. Jag får inte

upp välkomstskärmen när jag startar datorn utan jag får upp den klassiska inloggningsrutan där jag

måste skriva in mitt användarnamn och lösen. Efter inloggning kan jag inte växla användare utan att

först logga ut.

Jag vill alltså ha välkomstskärmen och möjlighet att göra snabbt användarbyte.

Under Användarkonton - Inloggningsalternativ i Kontrollpanelen är båda alternativen ("Använd

välkomstskärmen" och "Använd snabbt användarbyte") ikryssade och jag har provat med att koppla in och

ur dom ett flertal gånger men det hjälper inte (med omstarter emellan).

Jag har naturligtvis sökt efter lösning på internet men det jag hittat hittills har inte hjälpt. Jag

har provat och kollat:

- Tjänsten "Fast USer Switching Compability" är startad

- "Client Services for Netware" är avinstallerad

- Filen "msgina.dll" verkar inte ha blivit utbytt av ngt annat program.

- Jag har inte använt ngt tweakprogram för att göra justeringar i logon-rutinerna.

- Offlinefiler är avaktiverat

- "Terminal Services" är startad

- Datorn är inte del av en domän utan tillhör en arbetsgrupp

Är det ngn som har ngn lösning på detta eller återstår bara en total ominstallation av Windows?

Redigerad av lasseman56
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, när du gjorde omstarter, stängde du av datorn eller valde du att "starta om"?

Om du valde starta om, prova att avmarkera "Använd snabbt användarbyte" och stäng av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått problem med välkomstskärmen och snabbt användarbyte i Windows XP Pro SP 3.

Utan någon medveten ändring så har jag tappat möjligheten att göra snabbt användarbyte. Jag får inte

upp välkomstskärmen när jag startar datorn utan jag får upp den klassiska inloggningsrutan där jag

måste skriva in mitt användarnamn och lösen. Efter inloggning kan jag inte växla användare utan att

först logga ut.

Jag vill alltså ha välkomstskärmen och möjlighet att göra snabbt användarbyte.

Under Användarkonton - Inloggningsalternativ i Kontrollpanelen är båda alternativen ("Använd

välkomstskärmen" och "Använd snabbt användarbyte") ikryssade och jag har provat med att koppla in och

ur dom ett flertal gånger men det hjälper inte (med omstarter emellan).

Jag har naturligtvis sökt efter lösning på internet men det jag hittat hittills har inte hjälpt. Jag

har provat och kollat:

- Tjänsten "Fast USer Switching Compability" är startad

- "Client Services for Netware" är avinstallerad

- Filen "msgina.dll" verkar inte ha blivit utbytt av ngt annat program.

- Jag har inte använt ngt tweakprogram för att göra justeringar i logon-rutinerna.

- Offlinefiler är avaktiverat

- "Terminal Services" är startad

- Datorn är inte del av en domän utan tillhör en arbetsgrupp

Är det ngn som har ngn lösning på detta eller återstår bara en total ominstallation av Windows?

Prövat med en systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) till en tidpunkt när det fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat stänga av datorn helt mellan ändringarna av "Använd välkomstskärmen" och "Använd snabbt användarbyte" men det hjälpte inte heller.

Det jag kunde notera var att jag var tvungen att "avaktivera offlinefiler" när jag startade om datorn efter jag först hade avaktiverat välkomstskärmen och snabbt användarbyte. Jag hade ju sen tidigare redan avaktiverat offlinefiler men tydligen som aktiverades det automatiskt igen när jag klickade bort välkomstskärm och snabbt användarbyte och startade om datorn. Så när jag kopplade in välkomstskärmen och användarbytet efter omstart så fick jag en varning om offlinefilerna.

Men nu är offlinefilerna borta igen och tyvärr fungerar det fortfarande inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...