Gå till innehåll

Delade VOB-filer


nick

Recommended Posts

:rolleyes: Hej på er!.Mitt problem är att när jag vill föra över en film tex,från DVD till hårddisken på datorn sparas det alltid som ett flertal VOB-filer och jag vill ha hela episoden intakt.Jag laddade ner kopieringsprogrammet RipIt4Me och jag trodde att ett renodlat kopieringsprogram skulle klara det men nix,fortfarande ett 10-tal Vob-filer.Det här är ett problem jag har dragits med länge nu och nästa fråga är:finns det åtminstone inget program för att slå ihop VOB-filer för att sen sparas på hårddisken?.Stort tack på förhand.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förutsätter att du har hårddisken formaterad för filsystemet NTFS och att det inte är något copyrightskyddat material du ska trixa med.

Kör RipIt4Me i Wizard Metod/läge.

När DVD Decrypter har startats och PSL-filen har laddats in, gå till inställningarna i DVD Decrypter. Under fliken File mode ändra alternativet File Splitting till None. Tryck sedan på starta knappen i DVD Decrypter och låt RipIt4Me fortsätta.

När allt är klart ska du ha stora VOB filer, dvs en vob fil per VTS (video title set) när allt är klart. VTS_XX_1.VOB innehåller film/extramateral och VTS_XX_0.VOB innehåller video för menyer.

Anledningen till att det normalt splittas/klyvs i 1GB bitar är att DVD standarden säger så för att man ska kunna spela filerna på en vanlig DVD spelare.

Vill du ha en svensk översättning till programmet så skicka mig ett PM.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:rolleyes: Hej på er!.Mitt problem är att när jag vill föra över en film tex,från DVD till hårddisken på datorn sparas det alltid som ett flertal VOB-filer och jag vill ha hela episoden intakt.Jag laddade ner kopieringsprogrammet RipIt4Me och jag trodde att ett renodlat kopieringsprogram skulle klara det men nix,fortfarande ett 10-tal Vob-filer.Det här är ett problem jag har dragits med länge nu och nästa fråga är:finns det åtminstone inget program för att slå ihop VOB-filer för att sen sparas på hårddisken?.Stort tack på förhand.

Du kan göra .iso-filer av VTS-mapparna... eller direkt från dvd´n. ImgBurn fixar det galant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att du har hårddisken formaterad för filsystemet NTFS och att det inte är något copyrightskyddat material du ska trixa med.

Kör RipIt4Me i Wizard Metod/läge.

När DVD Decrypter har startats och PSL-filen har laddats in, gå till inställningarna i DVD Decrypter. Under fliken File mode ändra alternativet File Splitting till None. Tryck sedan på starta knappen i DVD Decrypter och låt RipIt4Me fortsätta.

När allt är klart ska du ha stora VOB filer, dvs en vob fil per VTS (video title set) när allt är klart. VTS_XX_1.VOB innehåller film/extramateral och VTS_XX_0.VOB innehåller video för menyer.

Anledningen till att det normalt splittas/klyvs i 1GB bitar är att DVD standarden säger så för att man ska kunna spela filerna på en vanlig DVD spelare.

Vill du ha en svensk översättning till programmet så skicka mig ett PM.

Stort tack Cynthia.Ja det fungerade men anledningen att jag ville ha en stor fil är att jag sen i lugn och ro ska kunna klippa/redigera själv.Om jag har en concert på dvd så vill jag plocka ut den del jag gillar och skippa resten.När jag provade det här med den stora VOB-filen så konstrade Windows Movie Maker.När jag provade att konvertera VOB-filen till Mpeg-2 för att sen använda WMM vägrade samtliga konverterare jag har.Jag har en inspelningsbar Sony DVD-spelare och jag kan renodla/klippa en episod på bara några sekunder.Varför så kluddigt på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Stort tack E-son.Jag vill snabbt kunna titta på mitt material så jag vet inte om det är den bästa lösningen.

Det går alldeles utmärkt att titta på filmer i .iso-formatet... bl.a annat med VLC Mediaplayer. Snabbare än att dubbelklicka på filen kan det väl knappast gå...? ;) Använder du Windows Mediacenter så finns det ett plugin för att spela upp .iso. Man kan även montera en .iso-fil i t.ex Virtual CloneDrive för att sedan använda den som vilken dvd-skiva som helst. En .iso-fil är helt enkelt en exakt avbild av originalskivan som kan brännas, extraheras eller behandlas på en mängd olika andra sätt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att titta på filmer i .iso-formatet... bl.a annat med VLC Mediaplayer. Snabbare än att dubbelklicka på filen kan det väl knappast gå...? ;) Använder du Windows Mediacenter så finns det ett plugin för att spela upp .iso. Man kan även montera en .iso-fil i t.ex Virtual CloneDrive för att sedan använda den som vilken dvd-skiva som helst. En .iso-fil är helt enkelt en exakt avbild av originalskivan som kan brännas, extraheras eller behandlas på en mängd olika andra sätt.

På så sätt,ja det låter ju onekligen intressant och jag ska kolla upp det.Men läste du mitt svar till Cynthia?.Kan man klippa/redigera en ISO-fil skulle det vara perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag aldrig sysslat med filmredigering så jag kan inte svara säkert, men eftersom .iso kan monteras och/eller extraheras så har du ju även vob-filerna tillgängliga, och utifrån dom kan man naturligtvis redigera filmen som man sedan enkelt skapar en ny .iso av, om man vill. Hur det i detalj går till att redigera vob får nog någon annan förklara. Jag ville bara säga att .iso/.img är ett schysst format att lagra dvd-filmer.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig sysslat med filmredigering så jag kan inte svara säkert, men eftersom .iso kan monteras och/eller extraheras så har du ju även vob-filerna tillgängliga, och utifrån dom kan man naturligtvis redigera filmen som man sedan enkelt skapar en ny .iso av, om man vill. Hur det i detalj går till att redigera vob får nog någon annan förklara. Jag ville bara säga att .iso/.img är ett schysst format att lagra dvd-filmer.

Ja jag gjorde en ISO-fil med Imgburn och det gick bra.Stort tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

DVD Video är i Mpeg-2 format så i teorin skulle du bara behöva döpa om *.vob till *.mpg.

Aldrig använt WMM men kanske det finns för många ljud och textspår än vad programmet klarar av?

Alternativt kanske prova att rippa DVDn i IFO mode i DVD Decrypter och ange de strömmar du vill ha.

Kruxed med att montera ISOn och redigera den är att man bara kan läsa från den virtuella enheten, inte ändra på den.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att öppna en 4GB VOB fil i Windows Live Movie Maker och inga problem att ladda in den eller klippa ut grejor från den. Enda kruxet jag kunde hitta är att filen bara går att spara i wmv format. Men jag har aldrig använt det här programmet innan så jag är ingen expert på programmet.

Filen hade ett ljudspår och tre textströmmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kruxed med att montera ISOn och redigera den är att man bara kan läsa från den virtuella enheten, inte ändra på den.

Nej men i och med att du kan montera .iso´n, så kan du ju kopiera vob-filerna till en ny mapp. Därmed kan du redigera filmen samtidigt som du har originalet kvar ifall något går snett.

Filmen går även att spela upp, med nästan vilken mediaspelare som helst, från den virtuella spelaren.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...