Gå till innehåll

Datorn startar om.


räkan

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Tjena!

Har allvarliga problem med min dator.

Häromdan när jag satt vid den så slutade ljudet helt plötsligt att funka, så jag bestämde mig för att starta om den.

Då kom jag fram till menyn där man kan välja mellan felsäkert läge osv, jag valde starta windows normalt och kom till windows loggan som laddar, när den laddat klart så startas datorn bara om. Exakt samma sak händer när jag väljer felsäkert läge eller någon av dom andra alternativen.

Saker jag försökt hitills.

Jag har försökt starta datorn med ett RAM-Minne i taget för att se att ingen av dem har gått sönder.

Jag har försökt att boota med min XP skiva så jag skulle kunna omformatera eller reparera.

Jag har försökt att boota med min USB som jag installerat puppy linux på ()

Ingen av dom här alternativen funkade, det som hände på dom två sista var att det kom upp ett felmeddelande:

"Reboot and select proper Boot device or Insert Boot media in selected Boot device and press a key"

Har även försökt med två olika CD/DVD-Läsare.

Blev även tipsad om att det kan vara mina kondensatorer som är trasiga eller slitna, men det var det inte.

Jag kan verkligen inte tänka på något mer att försöka, kan det vara min hårddisk som är trasig?

Väntar ivrigt på förslag!

Redigerad av räkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att boota på din CD-skiva (och usb-minne), måste du kanske ändra boot-ordning i bios. Sätt CD-spelaren som "First boot device", spara inställningarna och boota om.

Tack för snabbt svar!

Det vet jag! USB Fanns dock inte i BIOS så disablade alla alternativ, startade om och valde att starta i den andra Boot menyn (F11)

Ändå så kommer det felmeddelandet upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Det vet jag! USB Fanns dock inte i BIOS så disablade alla alternativ, startade om och valde att starta i den andra Boot menyn (F11)

Ändå så kommer det felmeddelandet upp.

Ditt moderkort stöder troligen inte boot från usb då. Vad menar du med "disablade alla alternativ"? Prova att sätta CD´n som "First boot device" och systemdisken som "Second boot device", andra enheter är inte intressanta i detta läget. Glöm inte spara (Save and exit)!

Får du trots det samma felmeddelande kan det tyda på att din XP-CD har blivit korrupt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa med en annan XP-cd? Verkar lite konstigt att den hoppar till felsökningsmenyn, om du har gjort rätt i BIOS. Den borde antingen starta på cd´n eller ge felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har för tillfället är en bränd skiva, där händer samma sak, men det är svårt att avgöra bara för det eftersom jag inte är säker om läsaren kan läsa brända skivor.

Jag kollar runt en snabbis med dom som bor närmast och återkommer strax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har för tillfället är en bränd skiva, där händer samma sak, men det är svårt att avgöra bara för det eftersom jag inte är säker om läsaren kan läsa brända skivor.

Jag kollar runt en snabbis med dom som bor närmast och återkommer strax.

Om det är en originalskiva eller bränd kopia skall inte ha någon betydelse. Möjligen blir en bränd skiva korrupt lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om det är en originalskiva eller bränd kopia skall inte ha någon betydelse. Möjligen blir en bränd skiva korrupt lättare.

Jadu, jag har en originalskiva och en bränd som är helt nybränd. Samma sak händer på båda.

Ska jag endå försöka hitta en till original skiva?

Och isåfall, går det bra med windows 7 också?

Redigerad av räkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vilken bootbar skiva som helst går bra för att kolla om datorn bootar på cd.

Det känns ju som om läsaren är trasig, men kanske inte så troligt om du har provat med 2 olika.

Får fundera lite på detta.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Läs gärna följande lösning på nedanstående länk om det kan vara till hjälp:

Ska ta mig en titt!

Kört med dual-boot ?

Felsäkert läge ?

Hmmmm,, reparera med Cd'n ?

Som jag sagt tidigare kan jag inte starta upp datorn i något läge, dvs felsäkert osv då den bara startas om.

När jag bootar med min XP-Skiva så skippar den oftast bara den eller kommer upp felmeddelandet som du kan läsa ovan.

Dual-boot?

Tackar för svar.

Redigerad av räkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...