Gå till innehåll

Explorer.exe försvinner ibland


johannes

Recommended Posts

Hej,Det är så att jag har problem med min Explorer.exe som hänger sig,Och försvinner:(,Jo detta brukar oftast ske när datorn går i sömn läge...:men jag har testat att stänga av energi spar funktionen.... och det är the same shit,Fast numera försviner den när som helst!

(lästa någon stans om att man stänger av explorer.exe ifrån taskmanager så att den startas om,Det fungerar faktiskt inte alltid:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har detta problem alltid funnits där eller har det dykt upp i samband med installation av något program? Om det är så att Explorer.exe kraschar kan du se det i problemhistoriken. Sök upp och starta Åtgärdscenter, expandera pilen vid rubriken Underhåll och välj Sök efter lösningar. Listas någon lösning då? Annars kan du söka upp "problemrapporter" i Startmenyns sökfält och där se alla krascher som inträffat. Finns det något som rör Windows Explorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har detta problem alltid funnits där eller har det dykt upp i samband med installation av något program? Om det är så att Explorer.exe kraschar kan du se det i problemhistoriken. Sök upp och starta Åtgärdscenter, expandera pilen vid rubriken Underhåll och välj Sök efter lösningar. Listas någon lösning då? Annars kan du söka upp "problemrapporter" i Startmenyns sökfält och där se alla krascher som inträffat. Finns det något som rör Windows Explorer?

Det är väl ingen krasch när processen är igång?

Jag kan öppna start menyn men ser inte meny baren:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog ärligt säga att jag inte riktigt är med på hur felet artar sig... är det verkligen explorer som "försvinner"?

Om explorer.exe stänger ner så får du inte igång startmenyn... så enkelt är det. Dessutom brukar explorer starta om efter att den kraschat. Vad menar du med "menu baren"?

Försök att specificera dig lite så ska du se att hjälp kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu när Andreas frågar om jag har laborerat med teman,Ja.Jag har faktiskt bytt teman Tom. ändrat till classic...

''är det verkligen explorer som "försvinner"?''

Nej,Det är bara meny baren som du ser i bilderna jag har laddat upp.

Redigerad av johannes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, att byta mellan de teman som medföljer ska inte innebära problem. Det jag vet ute efter var om du installerat något tredjepartstema och därmed modifierat eller fått in modifierade systemfiler på din dator.

Vad gäller uppladdade bilder kan jag inte se några sådana. Du måste först ladda upp bilderna och sedan bifoga de till inlägget, annars kommer de aldrig att synas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, att byta mellan de teman som medföljer ska inte innebära problem. Det jag vet ute efter var om du installerat något tredjepartstema och därmed modifierat eller fått in modifierade systemfiler på din dator.

Vad gäller uppladdade bilder kan jag inte se några sådana. Du måste först ladda upp bilderna och sedan bifoga de till inlägget, annars kommer de aldrig att synas.

Hoppas jpg fungerar?

Jepp,Nu är den uppe!

post-12787-088226700 1279022921_thumb.jp

Redigerad av johannes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag funderar på om något program lägger sig delvis över aktivitetsfältet? Vad händer om du trycker Alt+Tabb när detta inträffar, får du fram hela aktivitetsfältet då? Det skulle också kunna vara en bugg med grafikdrivrutinerna, vilket grafikkort har du och har du de senaste drivrutinerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har lite svårt att förstå problemet... vill du prova verktyget PSR (Problem Steps Recorder) som finns med i windows 7?

Start, skriv: psr [enter]

Tryck Börja registrering för att starta inspelningen.

Gör vad du brukar för att skapa problemet.

När du har skapat problemet, tryck på stoppa registrering, spara din .zip fil och posta den här i tråden så vi kan analysera den åt dig.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har lite svårt att förstå problemet... vill du prova verktyget PSR (Problem Steps Recorder) som finns med i windows 7?

Start, skriv: psr [enter]

Tryck Börja registrering för att starta inspelningen.

Gör vad du brukar för att skapa problemet.

När du har skapat problemet, tryck på stoppa registrering, spara din .zip fil och posta den här i tråden så vi kan analysera den åt dig.

Tack,Nu är det här förstå gången jag änvänder detta verktyg...Ska försöka träna in mig:)

Redigerad av johannes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jag får väl låna tråden lite eftersom det känns onödigt att starta en ny.

Mitt problem har också med explorer eller utforskaren att göra, den startar om sej konstant.

Kommer fram en ruta som meddelar att utforskaren har slutat att fungera osv.., sedan försvinner menyn och startknappen och sedan startar utforskaren om sej och startknappen och menyn kommer tillbaka. Så håller den på konstant även i felsäkert läge.

Har letat som en tok efter en lösning, hittade något i en tidigare tråd här i forumet om att det kunde vara explorerframe.dll som kunde ha fått sej en omgång av antingen något tema eller firefox. Men borde jag inte se att denna filen hade ändrats innan felet dök upp. Har haft felet i 2 dagar men explorer filen är inte ändrad det senaste århundradet?

Om det nu ändå är explorerframe.dll filen som behöver ersättas, var hittar jag en sådan som fungerar, kan jag på något sätt få fram den från windows skivan?

Tacksam för tips eller råd för att hitta felet för jag har kört fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande i åtgärdcenter på fel som inte är rapporterade?

Beskrivning

Felaktig programsökväg: C:\Windows\explorer.exe

Problemsignatur

Händelsenamn: APPCRASH

Programnamn: Explorer.EXE

Programversion: 6.1.7600.16450

Programtidsstämpel: 4aebab8d

Namn på felmodul: Explorer.EXE

Modulens version: 6.1.7600.16450

Är det fel sökväg till explorer som strular, men var ändrar jag det och vem har ändrat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...