Gå till innehåll

UAC Trust Shortcut


e-son

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Många kanske stänger av UAC för att man upplever det som ett problem att vissa program kräver adminrättighet och orsakar UAC-prompt varje gång man startar det.

Med UAC Trust Shortcut kan man komma runt detta problem! Åtminstone om man startar sina program via genväg.

Man matar helt enkelt in sökväg och namn till programmet ifråga, så skapar UAC Trust Shortcut en genväg på skrivbordet, som startar programmet utan UAC-prompt. Skrivbordsgenvägen kan man så klart placera i princip var man vill. UAC Trust Shortcut lägger sig som autostartobjekt och måste vara igång för att genvägarna skall fungera.

UAC_Trust_Shorcut_Image.png

Edit:

Vill man experimentera med lite mer udda placering av genvägarna, så är kommandot...

"C:\Program Files\ITknowledge24\ucmd.exe" -rC:\Program Files\sökväg\till\programfilen.exe

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Finfint har faktiskt precis fått ett behov av något sådant här sedan jag började spela APB. Det "skitspelet" måste nämligen köras som administratör vilket innebär att jag även måste köra Ventrilo och Logitech SetPoint som administratör för att de ska fungera som de ska medans jag spelar APB.

Kan man skapa en sådan där genväg och sedan lägga den i autostart för att alltid starta Logitech SetPoint med Windows som administratör utan UAC prompt tro?

Och det är inga kända säkerhetsproblem med att använda detta programmet?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finfint har faktiskt precis fått ett behov av något sådant här sedan jag började spela APB. Det "skitspelet" måste nämligen köras som administratör vilket innebär att jag även måste köra Ventrilo och Logitech SetPoint som administratör för att de ska fungera som de ska medans jag spelar APB.

Kan man skapa en sådan där genväg och sedan lägga den i autostart för att alltid starta Logitech SetPoint med Windows som administratör utan UAC prompt tro?

Och det är inga kända säkerhetsproblem med att använda detta programmet?

Inga kända säkerhetsproblem vad jag vet... och då utgår jag naturligtvis från att koden är ren. Har i vart fall inte sett några varningsflaggor.

Vad gäller Autostart, är det väl bara att prova! Själv försöker jag få skiten att funka med min högerklicksmeny...! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det lite nu men har lite problem. T.ex har jag Ventrilo ikonen på taskbaren men när jag då klickar den så startas (via UAC Trust genvägen) Ventrilo som ytterligare en ikon på taskbaren istället för "i samma" som det så smidigt brukar i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det lite nu men har lite problem. T.ex har jag Ventrilo ikonen på taskbaren men när jag då klickar den så startas (via UAC Trust genvägen) Ventrilo som ytterligare en ikon på taskbaren istället för "i samma" som det så smidigt brukar i Windows 7.

Mjo... jag såg samma fenomen. Vet dock inte just nu hur det skall åtgärdas... om det ens är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite andra konstiga fenomen också. T.ex när jag försökte med APB så ville den installera om spelet varje gång jag startade det och började tanka flera GB från nätet. CCleaner funkade däremot utan problem. Men nä jag tyckte totalt sett det kändes lite oberäkneligt eller hur man ska säga, så jag hoppar över det.

Provade detta med Task Scheduler istället och det verkar stabilare.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/create-administrator-mode-shortcuts-without-uac-prompts-in-windows-vista/

Men något i stil med gamla Norton UAC hade ju varit det bästa så man bara smidigt kan kryssa i att den ska komma ihåg ens svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men något i stil med gamla Norton UAC hade ju varit det bästa så man bara smidigt kan kryssa i att den ska komma ihåg ens svar.

Absolut... det blev även mitt slutbetänkande...! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tro det... jag lyckas inte heller ta mig förbi det problemet. Inte heller lyckas jag hitta någon lösning på min "högerklicksmeny"...

Slutsatsen måste bli att programmet är perfekt för den som kör sina programgenvägar från skrivbordet... vi andra får vänta på vidare utveckling! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...