Gå till innehåll

Win7 64 bit + 32 bit


winsjuan

Recommended Posts

En fundering som jag hoppas någon kan stilla min nyfikenhet på.

Har en 64bit win 7 premium - men om jag har förstått det hela korrekt så är det svårt att få gamla program att fungera (i kompvyn alltså) i denna version jämfört med 32bit...?

Långsökt tanke säkert - men skulle man kunna lägga in Virtuel PC på nuvarande 64bit och sedan installera 32bit versionen där? Eller finns det enklare sätt att lösa det delikata problemet med att åtminstonde kunna köra några "äldre" program på ny dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Först och främst är det sällsynt att program inte fungerar i Windows 7 och det är heller ingen skillnad på 32- och 64-bit i det fallet.

Skulle man ändå stöta på något program som inte vill fungera riktig så kan man prova kompatibilitetsläge XP t.ex. Skulle inte heller det fungera så tillhandahåller microsoft något som kallas för XP-mode... ett virtualiseringsinstrument som gör att du kan köra programmet i en virtuell xp-maskin utan att starta en komplett virtuell maskin.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha där ser man då har jag fått en felaktig bild helt enkelt. Tack för att du redde ut det för mig! Då tar jag och provar att installer om programmen helt enkelt och testar om med kompvyn. Ingen ide och hålla på med virtuellt i så fall :)

Tänkte först prova att lägga in XP virtuellt men det är ju så jädrans stökigt att lägga in XP då man aldrig får med installations CD längre :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oops.... det hade jag glömt! Det stämmer att man måste ha Proffessional, Enterprise eller Ultimate för att köra XP-mode.

Om det finns några knep vet jag inte... men det mesta hackas ju förr eller senare, så det är väl troligt att det finns något om man söker... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I Windows 7 64 bit skall gå bra att köra 32 bit

men inte äldre program som skrivna i 16 bit

för dom går bara köra under Windows 7 32 bit

När jag själv körde Vista 32 bit då fungerade 16 bit progammen

Har ett Budget program 32 bit som inte fungerade under Windows xp

då titta jag installation logen för se vilka *.dll filar

som tillhörde programmet och flyttade dessa till budget mappen

sen har jag gjort backup på budget mappen för det är ett program.

Har kört detta program från 1999 där har jag alla min transaktioner från det årtal.

Har kört först i Me, XP, Vista och nu kör jag det i Win 7 64 bit

Redigerad av work
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan fortfarande köra Virtual PC 2007 SP1 (vilket är gratis) på 64-bitars Windows 7 för att få 32-bitars Windows även på Home Premium, men det kräver licens för det OS du då installerar om man ska vara korrekt. Alternativt kan du testa med exempelvis färdiga VHD:er som IE-kompat-VHD:er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...