Gå till innehåll

Diskfel.


CGD

Recommended Posts

Jag körde en defrag på min D partition, där jag installerar alla program, som ligger på den andra hårddisken. Datorn stannade och meddelade diskfel och att jag skulle starta om. Efter diverse besvär gjorde datorn det med viss tröghet. Men den vill varje gång köra en inkonsekvenskontroll på just D partitionen. När datorn väl kommer igång är det ett långt segdraget körande med hårddisken innan det blir lungt.

Jag har kört dikkontroll program som meddelar inga fel.

Men min tredje hårddisk vill inte heller vara med utan den fick jag koppla ur för att få igång datorn. Den använd enbart till min dagliga automatiska backup.

Även Internet är svårt att få igång och det ligger ju på C partitionen på första disken.

Kan ett fel på D partitionen på andra disken påverka de övriga diskarna? Går det att fixa eller är det lika bra att formatera D och installera om pogramen eller kan jag kopiera hela D till ett annat ställe och efter en format kopiera tillbaka allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Rent generellt, skulle om du bara har en disk alla partioner kunna påverkas om det är fel på disken.

Inkonsekvenskontrollen kan reagera om det är fel i trädstrukturen, filsystemet etc.

Prova att köra "chkdsk" med lämplig växel. Skriv "chkdsk /?" för alla alternativ och vad de gör.

Har du "indexeringstjänsten" igång, stäng av den och avaktivera.

Prova sedan att köra defrag i felsäkert läge.

Du kan ladda hem "Pagedefrag" från sysinternals och defragmentera växlingsfilen också.

Innan du defraggar så rensa med Ccleaner så att allt skräp är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...