Gå till innehåll

Mobilt bredband?


Recommended Posts

Hallå!!

Tänkte skaffa mobilt bredband till min laptop.

Är det någon som kan tipsa om tester, eller liknande.

Jag söker efter ett driftsäkert och prisvärt abonemang.

Vad ska jag tänka på?

Alla erfarenheter är välkomna!

Tacksam för alla tips och trix som har med detta att göra.

M.V.H Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Jag bor "lite på landet", mitt emellan två städer, men jag tänkte ju kunna vara lite "mobil".

D.v.s inte bara använda datorn hemma, för där kan jag ju ha en fast uppkoppling.

Alltså ett mobilt bredband som är stabilt och har bra täckning i Sverige är av intresse!

Det ska även vara av modellen "fri surf", inte begränsat med data trafik, samt gärna lite snabbt!

Ja, det var väl lite av vad jag hade tänkt!!

M.V.H Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom priset så ska man alltid titta på vilken leverantör som kan ge bäst mottagning på dem platser där man kommer att befinna sig. Finns täckningskartor som enkelt visar vilka leverantörer som har flest master och utrustning där man bor & arbetar.

Tänk också på att välja någon som just nu ligger i framkanten vad gäller utbyggnaden av 4G på samma plats. (Ger högre hastighet) och det skiljer sig lite fortfarande på just denna punkten, aldrig kul om grannen plöttsligt sitter med 4G & man själv får hålla på med 3G som går saktare.

Ovanstående framförallt viktigt för dem som bor på landet och utanför stadskärnor.

En regel är i allmänhet att man tjänar mest på välja någon som har bäst täckning i fråga om mobilmaster där man finns. Det som kan vara av mindre betydelse eftersom många sällan kommer använda utbudet gäller alla dessa uppkopplingspunkter där man kan surfa med högre hastigheter, hotell, caffér, shoppingcenter, buss & tågstationer & liknande.

Oftast så blir ju dem tillfällena ganska få jämfört med hur många timmar som kanske istället tillbringas där man bor. Kundnöjdhet kan ju också vara väl så viktigt & kolla upp innan man bestämmer sig. Finns bra & mindre bra lösningar vad gäller mjukvara och modem som används av leverantörerna. Oavsett vilken som väljs så bör man skaffa sig en förlängningskabel USB till modemet då det blir lättare att hitta bra mottagning, kanske ett fönster funkar bättre än där man befinner sig med datorn.

Finns speciella som är avsedda för USB modem med hållare & sladd.

Titta också gärna på någon som inte kommer ge dig månatliga begränsningar i förbrukad trafik. Bl.a har Telia detta som jag själv har:(

En annan sak som oftast krånglar för mig är att modemet låser sig tillsammans med programvaran varje gång datorn startas med modemet instoppat i datorn.

Således är detta en tecknik som sliter på USB kontackterna:(

"Plugga ur, plugga i"

För övrigt fungerar de bra :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget endast Telenor som har fri nedladdning, 3 hade det, men har strypt vid ganska höga 20 GB vilket är mycket men det beror ju på vad man gör... du kan ju inte se svt play hur länge som helst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva grejen med kunna röra sig mobilt är ju ett bra framsteg.

Synd bara att man tycks titta på koncumenterna som två olika grupper i sammanhanget. Fast uppkopplade och mobilt.

Det är precis som man utgått ifrån att dem som kommer köra mobilt till stor del finns bland människor som jobbar/reser & hela tiden rör på sig på väg till någonstans och genom detta vill kunna koppla upp sig till nätet. En aspekt blir ju då att dessa kunder i genomsnitt inte kommer att behöva förbruka så mycket eftersom tiden inte räcker till för mer än läsa en tidning på nätet eller kolla meilen. Antagligen var detta en anledning till varför man infört begränsning då denna grupp av kunder ändå inte kommer att förbruka mer.

Hade ju varit roligt om man började se att där faktiskt finns andra kunder som inte tvunget tillhör den här "business imagen" som ränner omkring med lappen i ena näven och portföljen i den andra. Som om detta skulle va ett ideal att sträva mot :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...
Postad (redigerade)

Funderar på mobilt bredband, Telia 4G.

Nu till frågan, krävs det något speciellt av datorn för att ha detta ??? Kommer min dator att klara av det ?? eller är den för gammal

för att köra med 4G?? Datorn är knappt 2 år gammal.

Vad jag har för dator ser ni på min signatur.

Är det någon som har erfarenhet av Telia 4G

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...