Mage Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Hej, I skrivande stund håller jag på att omformatera en bärbar dator men det står att HDD inte kan hittas. Jag har försökt att byta HDD men får samma meddelande. OS som jag försöker installera är Win XP MCE 2005 (original skiva med produkt nyckel). Konstiga är att HDD går att hitta med en pirat version av Win XP också MCE 2005. Vad beror detta på? Tacksam för all hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Hej, I skrivande stund håller jag på att omformatera en bärbar dator men det står att HDD inte kan hittas. Jag har försökt att byta HDD men får samma meddelande. OS som jag försöker installera är Win XP MCE 2005 (original skiva med produkt nyckel). Konstiga är att HDD går att hitta med en pirat version av Win XP också MCE 2005. Vad beror detta på? Tacksam för all hjälp. Originalversionen saknar troligen sata-drivrutin. Drivrutin eller kanske SP 3 är troligen integrerat i piratversionen. Vill du använda originalversionen måste du tillföra drivrutinen i början av installationsdialogen. Du kanske kan ha den på ett usb-minne, annars en cd, för jag antar att du inte har tillgång till diskett. Drivrutinen kan troligen hämtas på datorns hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Med XPs installationsprogram måste drivrutinen finnas på diskett för USB-minne eller CD-skiva stöds inte. Alternativt integreras med nLite. Om det nu inte går att ändra inställning i BIOS angående AHCI. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Så var det ja... man glömmer snabbt när man inte använder grejerna längre! XP var ju några år sedan...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mage Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts