CGD Posted August 14, 2010 Posted August 14, 2010 Rättigheter och hjälpmedel Raden ovan är kopierad från ämnesraden i Outlook 2003. Jag har den här sidan http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=22581 uppe och väljer då att skicka en länk till någon annan. Jag använder normalt Firefox 3.6.8. I mitt felsökande har jag även prövat Internet Explorer 8 och då blir det inte fel. Nu nämnde jag bara denna sida som exempel, men annars är det så här hela tiden och jag skulle vilja komma till rätta med felet. Verkar ju ligga i firefox. Quote
Sunshine Posted August 14, 2010 Posted August 14, 2010 Hej! Har Du inställt som på bilden jag kopierat? Jag har inga problem med konstiga bokstäver. Får hoppas att det löser sig. MVH// Sunshine Quote
Venoms Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 (edited) Kontrollera följande registernyckel: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Options\MSHTML\International\ Den ska vara: Default_CodePageOut med värdet 00006faf Om det inte är så, ändra till det värdet. Sedan skulle jag välja: Latin 9 (ISO) ISO-8859-15 (om du vill se eurotecken etc) Kolla även i Outlook Verktyg, alternativ epostformat I meddelandeformat, klicka på internationella inställningar I drop-down rutan ska det stå "Västeuropeisk ISO" Edited August 15, 2010 by Venoms Quote
CGD Posted August 16, 2010 Author Posted August 16, 2010 Venoms, prövat ditt förslag om Latin 9. Ingen förändring. Registret och Outlook inställda så som du föreslog. Men problemet torde ju ligga i Firefox;s kontakt med Outlook. Som jag inledningsvis nämnd får jag inte felet om jag kör med Internet Explorer 8. Det är ju inget stort fel bara lite irriterande. Jag brukar skicka länkar och de kommer ju allt som oftast fram med lite konstig stavning. Det är kanske Firefox felanmäla som jag skall vända mig till om jag nu orkar det. Quote
CGD Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Mejl som kom på Windows Live Mejl. Ditt lösenord har ändrats till:****** Ditt användarnamn är:****** Jag kan inte komma på vad som har blivit fel. Kan det vara fel på systemtypsnitten? Ser det inte ut som om det är svenska å, ä, ö som blir helt fel. Quote
Venoms Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Jag kan inte komma på vad som har blivit fel. Kan det vara fel på systemtypsnitten? Ser det inte ut som om det är svenska å, ä, ö som blir helt fel. Inget fel på systemtypsnitt eftersom det fungerar med ie8. Det blir däremot fel kodning i ff av någon anledning, Hur är inställningarna i ff när det gäller den biten? Quote
CGD Posted August 18, 2010 Author Posted August 18, 2010 Senaste exemplet jag visade var ju ingen internetläsare inblandad. Det var ju ett mejl i Windows Live. Jag har ju haft det här trasslet ett tag men kommer inte riktigt ihåg när och var det dykt upp. Men min okunskap är tydligen större än så, vad betyder ff? Quote
Sunshine Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Senaste exemplet jag visade var ju ingen internetläsare inblandad. Det var ju ett mejl i Windows Live. Jag har ju haft det här trasslet ett tag men kommer inte riktigt ihåg när och var det dykt upp. Men min okunskap är tydligen större än så, vad betyder ff? ff eller FF = FIREFOX by MOZILLA Quote
CGD Posted August 19, 2010 Author Posted August 19, 2010 Ser helt OK ut. Om jag vill skicka med en bild måste jag ha en annan sida att placera bilden på då? Quote
Recommended Posts