Gå till innehåll

Ser muspekaren och skärmsläckarikonen men ingen bild?


Bigfoot13579

Recommended Posts

Hej, någon som har nåt tips?

När jag startat Vista Home Basic så ser jag muspekaren mitt i bilden och om datorn får stå på ett tag så kommer skärmsläckarikonen fram på skärmen och rör sig. MEN , i övrigt är bilden svart!? Alltså ser jag inte skrivbordet och kan inte komma åt någonting i datorn. Jag kan flytta muspekaren över den svarta skärmen men ingen bild.

Jag startade datorn med en bootskiva med Linux och då fungerar den felfritt.

Finns det någon tangenttryckning som gör att bilden försvinner för det satt ett barn vid datorn när det hände?

Datorn är en bärbar HP 550.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar. Men det var det jag inte ville göra, tänkte att det kanske fanns någon som visste hur man skulle göra för att slippa detta. Vad är din teori om vad som kan ha hänt?

Kan tilläggas att jag på något sätt fick igång systemreparation eller vad det heter och den lagade och samma svarta skärm med fungerande muspekare och skärmsläckare som förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen att du tar dig tid. Jag är inte främmande för att göra en systemåterställning men jag försöker få klarhet varför det har hänt? Jag förstår inte varför jag kan se muspekaren och skärmsläckarikonerna men inte skrivbordet.

Jag har laddat ned iso-filen och kommer att bränna en skiva av den, och prova den.... Jag har läst att många har haft problem med den men jag har tolkat att de flesta försökt att köra "setup.exe" och det ska man tydligen inte göra...

Sen har jag startat i "alla" lägen som går men det rullar upp en massa text och sen hamnar datorn på samma ställe som förut.

Jag har även försökt att hitta en iso, Windows Vista Home Basic, så jag kunde göra en ren ny installation men än har jag inte hittat någon.... Jag har redan kommit åt och kopierat filer som jag vill spara så en ren installation vore det bästa, men som sagt, jag är nyfiken på hur datorn kan hamna i detta läge...

Så, bränna "din" skiva ska jag göra och köra den så får jag se vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallation kan du göra med vilken Vistaskiva som helst... version väljer du i början på installationen. Du måste förstås ha licensnyckel... eller produktnyckel som det heter. Var försiktig med vad du laddar ner bara... det finns en hel del "preparerade" installations-dvd där ute.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som att datorn startar, och sen startar inte explorer (windows shell) utan allt stannar av innan den laddas så att startmenyn och skrivbordet visas.

Vad händer om du startar i felsäkert läge?

Om du trycker CTRL-ALT-DEL och väljer aktivitetshanteraren fungerar det?

och kan du då därifrån välja att köra explorer och se om skalet laddas? (arkiv -> kör)

Om inte kan du testa att från samma ställe kör, prova köra "sfc /scannow" (utan "") för att kolla så ingan systemfiler är trasiga.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för era svar, jag har inte hittat någon "ren" skiva (OEM) och produktnyckeln har jag ju under datorn så det är inget problem. Men de skivor som jag hittat är "crackade" eller "reggade" redan och det är inte vad jag vill ha.

Till de andra förslagen om att tryck "Ctrl+Alt+Delete" fungerar inte, skärmen är svart och jag ser bara muspekaren och skärmsläckarikonerna efter en stund. Så, tyvärr så funkar inte det... Det finns en hel del "Fn" + tangenter att trycka på (viloläga, TV-läge, m.m) men jag har försökt allt. Jag ska bränna skivan med recovery imorgon och se om jag kommer åt skrivbordet efter en återställningspunkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för era svar, jag har inte hittat någon "ren" skiva (OEM) och produktnyckeln har jag ju under datorn så det är inget problem. Men de skivor som jag hittat är "crackade" eller "reggade" redan och det är inte vad jag vill ha.

Är det inte en återställningspartition i datorn då som man kan göra en återställning till leveransskick med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F8 var ju ett bra alternativ. Nu vet jag inte om jag hade kommit till återställningen med den för jag har bränt skivan och det fixade sig med den. Jag bootade med den och valde en återställningspunkt en månad tillbaka och allt fungerar som det ska igen... Tack för alla tips och hjälp jag fått....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...