Gå till innehåll

Aldrig mer Fritidsresor.. eller?


Venoms

Recommended Posts

Äntligen hemma..

Har genomlidigt en vecka med tre dagar 36° sedan skönk det till 28° vid 20 tiden på kvällen... B)

Hursomhelst.. Tunisier och Tunisien är inte att klaga på.

Fritidsresor tycks inte förstå att information är av största vikt, speciellt om man som vi var där under perioden ramadan.

Sedan kaunde man väldigt lätt få för sig att guiden, (svensk tjej från fritidsresor) var på något sätt "köpt" av de lokala för att "glömma" viss information om priser etc som var nödvändiga om man ska kunna göra ett bra val.

Som ett exempel så skulle vi till marknaden (Medina) och med taxi så skulle det kosta ca 4 dinarer x2 eftersom de inte tog 5 personer i bilen (2v och 3b). Som ett alternativ till detta så fanns ell lokalt "tåg" likt djurparkståget eller liknande på hjul som det bara var att vinka på och hoppa ombord, vilket visade sig kosta 5 dinarer per person totalt 110 skr för 4 km avgaser och skräp i drivor blandat med stank av urin...

Sedan en annan sak som jag undrade över var måltidsdryck som ingick... vi hade nu bara halvpension eftersom vi inte ville vara låsta till hotellets restaurang för lunch.

Det visade sig att inget ingick... ville man ha kranvatten fick man betala extra. Nu påpekade jag detta och blev idiotförklarad på en gång av fritidsresors guide för dagen, mellan 09.00 och 10.00, som tillråga på allt anklagade mig för att ljuga honom rakt i ansiktet.. "Alla" vet att det är bara "All inclusive" som har måltidsdryck. Nu tycker inte jag att "kranvatten" är något speciellt och att det är några större belopp det handlar om, men det är bristen på information jag retar upp mig på.

Vid välkomstmötet morgonen efter, en hel timme orkade hon hålla på och berätta om utflykter, turer etc. När ett äldre par frågade om vad tvådagars i öknen kostade sa hon bara "vi tar det sedan", samma par frågade var "tåget" gick... svaret var "fråga i receptionen" det vet säkert. En annan lustig sak var att det äldre paret inte bodde på vårat hotell utan längre bort och blev hämtade med buss, de fick veta att återresa till hotellet fick de ordna själva, vi ka hjälpa till att stoppa taxin om ni behöver det...

Kort sagt: USELT Fritidsresor :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kom ihåg att du skrev att du skulle åka dit och jag minns att jag skrev tillbaka,men kom inte ihåg vad det va jag skrev.Kom ihåg att det var under ramadan men det skrev jag inget om.

Men det var kanske inte så bra.Att halvpension inte innehåller drycker visste jag sen tidigare.

Så är det på alla resebyråer. Men att guiderna är kassa.Så är det alltid.

Jag kom ihåg när jag åkte med ving till turkiet en gång och kallvattnet fungerade inte.

Det var ett helvete rent ut sagt.

Man kan ju inte duscha eller nåt i 60gr.vatten.

Jag mötte reseledarna efter tre dagar.

Då sa jag att det finns inget kallvatten.

Det dom svarade var kort.

Det kan väl inte för fan inte vi hjälpa.Sedan hörde jag dom skrattade tio meter bort.

Jag blev helt stum.

Det bästa är att betala stolar på planet och ordna hotell själv.

Det är inte ett dugg jobbigare.

Det blir mycket billigare och man slipper höra deras skitprat.

Numera lånar jag en lägenhet gratis i vallouris i södra frankrike gratis.

Det ligger mellan cannes och nice men det är dyrt ändå.

En glass femtio kr.En pizza ett hundra men man bestämmer över sig själv och slipper guiderna

som bara är där för att ha kul.

Glöm det bara och ta allt som ett skämt.

Gräv inte ner dig för det.Sedan finns ju gotland som inte är att förakta.

Dom bästa semestrarna har jag haft där.

m.v.h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under de 22 år jag haft inom turistbranchen har alltid kranvatten ingått, även om det är helt odrickbart.. valet är kundens. Jag förstår mycket väl att mineralvatten etc kostar extra. Sedan är det inte hotellens fel att resebolagen är kassa i många fall.

I detta fallet var man inte välkommen på hotellets alla avdelningar om man inte hade det lilla blå bandet runt armen.. fast jag tycker inte att det var värt 15000 extra bara för att ha möjlighet att dricka saft vid havet eller spela biljard med ryssarna eller för den delen dricka kranvatten till maten.

Restaurangen var mer lik en skolbespisning än en restaurang, bara buffé ingen a la carte. Ville man ha annan mat fick man byta restaurang och det gällde även all inclusive.

Att använda kreditkort gick inte utanför hotellets väggar, så riktiga pengar var en nödvändighet, vilket inte heller framgick på fritidresors websida.

Föresten den restaurangen som man hade att välja på (a la carte), var inte öppen efter 20 på kvällen och dagtid var det inte fler än 4 gäster av ca 7 - 800 st på hotellet.

Av alla gästerna var det säkert 80% ryssar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte Fritidsresor som det var fel på, utan valet av semesterort.

Tunisien, Marocko, Egypten är osäkra destinationer.

Bätrre att hålla sig till klassikerna Grekland eller Spanien.

Hade själv förra vintern en helt underbar vecka på Lanzarote. Budgethotell, egen matlagning etc. Men guiderna var hur trevliga som helst.

Så det är valet av destination som avgör, inte researrangören.

Och om Ramadan står det på Fritidsresors hemsida på resmålen under "Bra att veta":

Övrigt

Under Ramadan som beräknas infalla 11/8–9/9 2010 fastar alla muslimer från soluppgång till solnedgång. Affärer och banker ändrar sina öppettider. Heltäckningsmattor är vanligt förekommande i hotellrum och lägenheter i Tunisien.

Fritidsresor är inget dåliga på och informera, det är upp till kunden att ta reda på sakerna via hemnsidan...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet faller ingen skugga över Tunisien eller deras religion med ramadan. Det är inte deras fel att fritidsresor placerar en guide som inte kan något eller en annan ganställd, för guide var han garanterat inte, på platsen. Om jag som kund går in på deras kontor och talar om en och annan brist för att få klarhet vad som gäller och han sitter och säger till mig att jag ljuger, för att det tror han inte hon sagt så...

Hade personalen från resebyrån varit mer proffesionella hade detta aldrig hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...