Gå till innehåll

NTLDR saknas vid chassibyte!


yhnftw

Recommended Posts

Tjenere

Kort sagt så var det så här, jag flyttade över mina gamla datordelar tilll ett nytt chassi fast struntade i diskettenheten. Så nu vid uppstart står det Ntldr saknas, tryck ctrl+alt+del för omstart.

Är det någon redan nu som vet problemet. Finns möjligheter att jag satt kablar fel och då undrar jag vad som är viktigt, vilka uttag som är avgörande osv.

MVH johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni inte kommer fram till något hårdvarumässigt fel så vill jag rekomendera denna: http://www.tinyempir...s/ntldr-swe.htm

Bränn det på en skiva, starta upp datorn med skivan och NTLDR laddas från den och sendan startas ditt windows som vanligt.

När du väl är tillbaka i windows så lägger du bara in filen NTLDR i c: roten

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ntldr är i stort sett samma fel som kan uppkomma i Windows 7.

Bland annat är detta ganska vanligt för versioner Ultimate, Business och Enterprise.

Nu är kanske detta inte svaret till ditt problem som anknyter till XP men för dessa andra versioner så finns en skillnad som ofta kan uppkomma om Windows körs virtuellt.

Orsaken där ligger i att Windows använder sig utav en annan startväg in till den riktiga C partitionen.

I dessa versioner skapar Windows per automatik vid installationen en extra partition på 100MB vid namn "System Reserved". Den här lilla plutten hör sedemera samman med funktionen "Bitlocker" där man enkelt kan låta skydda hela installerade filsystemet i datorn genom att låta kryptera det hela så ingen utomstående kan få åtkomst till innehållet. Utöver den funktionen finns även motsvarigheten till startfilerna som finns i XP också på just denna extra partitionen. Vid fel på dessa så kommer då istället upp felet: BootMGR saknas (=Ntldr fast i ny skepnad).

Alla som hållt på ett tag med datorer och Windows har säkert många ggr stött på att om man har två bootbara partitioner så växlar dessa C och D med varandra beroende på vilken man befinner sig inloggad på. Som standard i Windows heter därför alltid den partitionen som man för stunden kör just C.

Exakt detta fenomen är vad man använt sig utav i Windows 7 som installerar denna extra System Reserved partition där bootfilerna återfinns. Öppnas därefter hårddisken i Offline-läge med en Live CD innehållande valbart partitionerings-verktyg så kan man enkelt se System Reserved inställd som partition C. Vilket säkert förbryllar, för jag är ju van vid att min "riktiga" systempartition heter C och inte D som nu plöttsligt är fallet. Skulle det också slumpa sig som så att System Reserved heller inte är inställd som "Aktiv" partition så kommer detta felmeddelandet upp "BootMGR saknas" vid försök till starta systemet.

Om man däremot kontrollerar partitionerna inne ifrån Windows så återfinns inget om detta för då har C bytt plats till där C ska vara för stunden :P

En anekdot som lätt uppkommer om man kör Windows 7 som virtuell hårddisk då inställningen om vilken som ska vara inställd som C partition lätt hamnar i konflikt.

Tips!

1. Kolla Bios inställningarna så dessa överensstämmer med hur diskar är kopplade.

2. Kolla så ingen okontakt uppkommit i kontakter.

3. Starta datorn via en Live CD med partitionerings verktyg och undersök hur partitionerna är inställda. Beteckning C till systempartionen och inställd som Aktiv för XP.

4. Möjligtvis så får bootvägen repareras samt MBR skrivas om.

5. Därefter vore de konstigt om den inte vill starta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...