Gå till innehåll

Ta bort en disk ( D )


Recommended Posts

Fråga, skall se nu om jag får ihop det så att det går att förstå.

Har på min dator disk C och en disk som heter ( Recovery D ) i den ligger programmet för vista kvar, men kör ju nu Windows 7.

Köpte en skiva med Windows 7 fullversion.

Nu till frågan, när jag startar med skivan Windows 7 så kommer det ju opp att den startar instalationsprogrammet, och sedan kan man ju även formatera disken.

Disk D, om jag markerar den och trycker på det röda krysset Ta bort ) så försvinner ju disken,storleken på D är 12,2 GB. Läggs det till sedan på D, alltså utökas storleken på C ???

Detta var kanske kryptiskt, men hoppas att ni förstår vad jag menar.

Tycker ni att man skall ta bort D, varför ha den kvar när jag ändå inte andvänder den, har även skivor att återställa Vista med om det nu skulle bli aktuellt, men det tror jag inte.

Eller kan man lägga in Windows 7 på D disken,och ha den som recovery ?? om hur gör man det i så fall ???

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har sparat undan det du skall ha kvar på någon annan disk eller skiva.

så tar du bort både c och d partionen och skapar nya partioner i den storlek du vill ha

(obs allt på disken försvinner)

tar du bara bort d så ligger det kvar som oanvänt utrymme,c utökas inte

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort D-disken i diskhanteringen... då skapas ett tomt utrymme. Det kan du sedan utöka C-disken med, men om det tomma utrymmet ligger FÖRE C, kan du inte utföra detta i Windows diskhantering, utan måste ta till något 3:e-partsalternativ typ GParted.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack e-son, detta verkar lite för komplicerat för mig.

Har utrymme så att det ändå räcker till mig.

Man man kan välan bara ta bort D disken, så slipper man ju se den ialla fall ??.

Att ta bort den, är det rätt som jag beskrivit i så fall, ta bort den med installationsskivan från W7, markera D ta bort rött kryss. ( Eller så får den ligga kvar ) om man nu eventuellt avvecklar datorn till någon annan.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte skivan för att ta bort D. Bara högerklicka på den i diskhanteringen och välj "Ta bort Volym".

När det är klart kan du se om det tomma utrymmet ligger före eller efter C.

Ligger den efter, högerklickar du på C och väljer "Utöka volym".

Edit:

Diskhanteringen hittar du på...

Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tackar det verkar lätt, men jag hittar inte Administrationsverktyg i kontrollpanelen ??

Jo nu hittade jag det när jag sökte på Administrationsverktyg, börjar med det, återkommer.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på pilen uppe i högra hörnet "Visa efter:"... och välj stora eller små ikoner.

Edit:

Eller skriv diskmgmt.msc i starmenyns sökfält och tryck Enter, så kommer du direkt till diskhanteringen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte och hittade det, nu är det fixat, den ökade med ca 12 GB.

Toppen, du är guld värd e-son, man lär sig alltid något nytt av dig och andra.

Sista frågan, om man nu vid något tillfälle formaterar om datorn,jag menar rensar och lägger in W7 på nytt, har man välan kvar den senaste storleken på datorn ??

Tackar.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...