Gå till innehåll

dds.scr ?


Recommended Posts

DDS skrivs av personen med signaturen sUBs. Han har så vitt jag vet ingen webbsida som handlar om programmet. Överlag är han försiktig med att släppa information publikt om sina program för att inte underlätta för de kriminella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDS skrivs av personen med signaturen sUBs. Han har så vitt jag vet ingen webbsida som handlar om programmet. Överlag är han försiktig med att släppa information publikt om sina program för att inte underlätta för de kriminella.

Vilka fler program har sUBs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sUBs skriver ComboFix, han har tidigare skrivit andra rensningsprogram som inte längre används. Han har sedan ett tag tillbaka också någon sorts anställning på Malwarebytes. Jag vet inte om alla kan se profilen http://forums.malwarebytes.org/index.php?showuser=2164 eller om man måste vara inloggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte mer välkända program som man kan använda istället för dds.scr?

Vad är skillnaden mellan att analysera resultatet av hijackthis och dds.scr?

För mej ringer alla varningsflaggor när jag har kollat lite om dds.scr och Combofix...

Inte för att jag tror att det är ett elakt program, men jag tänker varken köra det eller rekommendera det.

Obs! Det är min personliga uppfattning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDS innehåller förutom det som finns i HijackThis ytterligare information, avläsning på fler ställen i registret om automatiskt startade filer samt nytillkomna och modifierade mappar och filer under senaste månaden. Inte alla filer utan de som finns i allmänna mappar där skadliga program brukar lägga sig, t ex Windows och Windows\system32. DDS fungerar också bättre på 64-bitars Windows där HijackThis falsklarmar. Du kan ju lätt se att det är stor skillnad på mängden information i en logg från HijackThis och DDS.

Internet vimlar av loggar från DDS (de senaste par åren) och ComboFix (sedan ca fem år) därför att det är bra program som är till stor nytta vid bekämpning av skadliga program. Misstänker man inte att man har skadliga program i datorn finns ju ingen anledning att köra dem. Tvärtom ska man aldrig köra ComboFix utan handledning av en person med djup kunskap om ComboFix.

Alternativ till DDS är OTL och RSIT. OTL är vanlig medan RSIT inte har blivit så spritt. OldTimer som skriver OTL har skrivit en tutorial: http://www.geekstogo.com/forum/topic/277391-otl-tutorial-how-to-use-oldtimer-listit/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte mer välkända program som man kan använda istället för dds.scr?

Vad är skillnaden mellan att analysera resultatet av hijackthis och dds.scr?

En DDS logg är betydligt mer informativ om vad som hänt i en dator, och ett bättre hjälpmedel för den som rensar ut ohyra.

Men det har ju Cecilia redan svarat

För mej ringer alla varningsflaggor när jag har kollat lite om dds.scr och Combofix...

Inte för att jag tror att det är ett elakt program, men jag tänker varken köra det eller rekommendera det.

Obs! Det är min personliga uppfattning. :)

Nej det är ju valfritt!

:D

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att den publika informationen saknas betyder inte att inte informationen finns för dem som är kända inom "communities" inriktade på rensning av skadliga program.

Du menar att informationen kring dds.scr är hemlig, eller? ;)

Just dds.scr är ett program av den typ, som man alltid avråder vanliga datoranvändare från att köra.

På grund av att det inte finns någon hemsida eller dokumentation av programmet.

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"OBS: Verktyget DDS åtgärdar inget utan gör enbart en genomsökning av systemet."

DDS är ett verktyg som listar körbara processer, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar där det är vanligt förekommande att de lägger sig.

Väldigt likt HJT!

Men lite mer information!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hemlig kan man ju kalla det även om det blir lite konstigt med en hemlighet som är känd av så många. Just när det gäller DDS är det väl inte så mycket hemligheter eftersom den gör just det som syns i loggarna, men det är en annan sak med ComboFix. HijackThis ägs ju numera av Trend Micro och har en webbsida men det står ju egentligen inget om vad programmet gör där. Från början togs HijackThis fram av en privatperson det också.

Som jag ser det finns det ingen anledning att köra HijackThis, DDS, ComboFix, OTL etc om man inte har en infekterad dator och någon kunnig som hjälper en att rensa datorn. Man ska förstås inte ta hjälp av någon som man inte har förtroende för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

som vanligt när man hämtar program på nätet, hämtar man dem från "betrodda" källor.

Även DDS!

Om någon här på AoW skulle ägna sig åt att sprida "otyg" omkring sig, blir den personen garanterat avstängd omedelbart!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni förstår att jag är nyfiken.

Det är ju inte helt okänt att en del malware sprids via "social engineering", t.ex i forum och communities...

Visst kan jag förstå att du är nyfiken. Det finns ett sätt att stilla din nyfikenhet och det är att du går i en av de "skolor" som finns och där man får lära sig hur man rensar datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag förstå att du är nyfiken. Det finns ett sätt att stilla din nyfikenhet och det är att du går i en av de "skolor" som finns och där man får lära sig hur man rensar datorer.

Har du någon address till en sådan "skola"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och sUBs har utväxlat meddelanden vid några tillfällen när jag har påpekat att ComboFix har falsklarmat och vi är medlemmar i samma forum sedan kanske fem år. Men känner honom nära det gör jag ju inte men jag känner flera som känner sUBs sedan många år tillbaka. Jag liter mer på honom än på dig i alla fall.

Skolor:

http://www.uniteagainstmalware.com/schools.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprida "otyg" kan man göra, utan att själv vara medveten om det...

Känner du han som har skrivet programmet dds.scr, eftersom du skriver att det kommer från en betrodd källa?

För ytterligare information om Bleeping Computer, där jag med flera hämtar DDS.scr,och anser dem som en betrodd källa, kan du ju ställa din fråga till dem om hur de kontrollerar de program de länkar till och om de medverkar till spridning av "otyg". http://www.bleepingcomputer.com/

Deras omdömme, och vad de länkar till från sina sidor, räcker för mig och många fler som hjälper till med virusrensning.

Att du inte gillar DDS och andra verktyg som jag och andra använder får stå för dig.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Att du inte gillar DDS och andra verktyg som jag och andra använder får stå för dig.

Mvh

Mats H

Jag varken gillar eller ogillar dds.scr.

Jag har inte nämnt något om andra verktyg.

Ville bara ha information om programmet ifråga.

Det är väl tillåtet?

Dessutom kan man bli lite misstänksam, när du Mats H verkar vara ovillig att lämna ut information.

Men ett stort tack till Cecilia som har svarat på mina frågor på ett vänligt sätt!

Tänk om alla datoranvändare tänkte efter innan de klickar på allehanda fantastiska erbjudande och slutade upp med att skaffa gratisprogram på piratbukten, då... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och sUBs har utväxlat meddelanden vid några tillfällen när jag har påpekat att ComboFix har falsklarmat och vi är medlemmar i samma forum sedan kanske fem år. Men känner honom nära det gör jag ju inte men jag känner flera som känner sUBs sedan många år tillbaka. Jag liter mer på honom än på dig i alla fall.

Skolor:

http://www.uniteagainstmalware.com/schools.php

Tack för länkarna!

Kollade på bleepingcomputer, tyvärr alldeles för mycket reklam för min smak.

http://www.techsupportforum.com/ verkar vara intressant!

Det var de 2 jag kollade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan man bli lite misstänksam, när du Mats H verkar vara ovillig att lämna ut information.

Misstänker du mig för något, varför upprepa ngt som redan är skrivet?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...