Gå till innehåll

Defekta USB portar


bibbis

Recommended Posts

Jag har två defekta USB portar på framsidan av chassit.

Jag har inte direkt saknat dom så jag har inte orkat bry mig så mycket, förens NU.

Nu har dom flippat ut TOTALT, disconnect, connect, disconnect, connect, disconnect, connect, disconnect, connect, disconnect, connect, disconnect, connect, JAG BLIR GALEN!!

Det hade heller inte gjort någonting, om det inte varit för det jäklar ljuden som hörs varje gång något ansluts till/kopplas ur till datorn...

Det går visserligen att stänga av ljuden, men det är ju inte direkt en lösning med tanke på att det nu inte heller hörs något när jag ansluter saker som faktiskt fungerar.

Jag har sökt lösningar på internet då och då i något år men det finns ingen lösning eller något program som fungerar för mig.

Så antagligen är det sladdarna från moderkortet ut till USB portarna som är trasiga, eller hur det nu är kopplat? Jag kan väldigt lite i det området.

Kan sådana sladdar bytas ut/tas bort utan att tex. powerknappen tas ur funktion?

Skiljer sig kanske uppbyggnaden av "chassi komponenter" väldigt mycket från burk till burk, så det liksom är svårt att ge råd?

Jag uppskattar i alla fall om någon har idéer eller vet någon lösning.

Men jag tvivlar på att program/fix i registret osv. fungerar, jag har verkligen testat OTROLIGT många sådana lösningar som har fungerat för andra men inte för mig.

Så gärna "praktiska" råd. :)

Mvh

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du talar om exakt vad du har för dator (Fabrikat + modellbeteckning) så borde det inte vara några problem att rota fram en moderkortsmanual och peka ut exakt vilka kablar du skall ta bort/åtgärda.

Ett tillägg till listan om önskvärd info.. vilket chassie (datorlåda, tillverkare och modell) om det är en hembyggd dator och inte en köpedator typ dell ibm etc

Tack för snabba svar!

Well ok, datorn var färdigbyggd från Liontech, men nu har jag bytt lite delar.

Men den enda information som behövs är väl att Moderkortet är ett ASUS M4N68T.

länk till kortets produktsida

Vad gäller manualen så har jag ännu kvar den, men är osäker på riktigt var jag ska leta.

Här är en länk till manualen, men den måste laddas ner:

manualen

Chassit är ett gammalt CoolerMaster, det verkar inte finnas kvar men det här ser ut att vara väldigt likt:

länk till chassit

Själva USB/Audio panelen är exakt likadan, men jag vet inte om bilderna hjälper.

/Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 3 st usb-anslutningar på moderkortet, bilden från manualen visar var! Eftersom inget av dom är specifikt för frontpanelen, får du helt enkelt följa kabeln för att se vilken som leder till fronten.

Enklast är naturligtvis att bara koppla ur kabeln för att slippa problemen, men vill du kunna använda frontuttagen så kan du ju undersöka om det kanske är glappkontakt eler något annat enkelt fel som du kan åtgärda själv. En yrkesman kan naturligtvis byta kablar/kontakter i den mån det behövs, men det förutsätter att felet inte sitter i själva moderkortet.

post-1936-016247300 1287086229_thumb.png

Edit:

Du har en tydligare bild av moderkortet, på sidan 1-7 i manualen... nr.12 är dom 3 usb-anslutningarna.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 3 st usb-anslutningar på moderkortet, bilden från manualen visar var! Eftersom inget av dom är specifikt för frontpanelen, får du helt enkelt följa kabeln för att se vilken som leder till fronten.

Enklast är naturligtvis att bara koppla ur kabeln för att slippa problemen, men vill du kunna använda frontuttagen så kan du ju undersöka om det kanske är glappkontakt eler något annat enkelt fel som du kan åtgärda själv. En yrkesman kan naturligtvis byta kablar/kontakter i den mån det behövs, men det förutsätter att felet inte sitter i själva moderkortet.

post-1936-016247300 1287086229_thumb.png

Edit:

Du har en tydligare bild av moderkortet, på sidan 1-7 i manualen... nr.12 är dom 3 usb-anslutningarna.

Åh jag förstår.

Tack för hjälpen! :)

Förresten, är det någon speciell anledning till att SATA-anslutningarna sitter i ordningen: 2-1-3-4? Är det vanligast är de sitter så?

/Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag nog inte med på vad du menar riktigt? Jag har sett div. olika konstellationer men på ditt kort sitter dom tydligen i nummerordning (se bild).

post-1936-076508300 1287117142_thumb.png

Jag tyckte såg en annan bild i manualen där det istället för 1-2-3-4 stod 2-1-3-4.

Jag hittar den inte igen nu men det är verkligen whatever, jag förstod bara inte hur det kom sig^^

Ok men då har jag fått den hjälp jag behövde.

Tack igen!

/Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

jag kan bara säga att du är inte den ända med problem med USB.

för ett bra tag sedan så slutade min data att ta imot USBn så fort jag koplar in något som jag vet har funkat förut till 100% och nu säger datan att det går inte att hitta USBn säger så till alla USB som jag stopar in och det spelar ingen roll i vilken USB port jag stopar in den i. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan bara säga att du är inte den ända med problem med USB.

för ett bra tag sedan så slutade min data att ta imot USBn så fort jag koplar in något som jag vet har funkat förut till 100% och nu säger datan att det går inte att hitta USBn säger så till alla USB som jag stopar in och det spelar ingen roll i vilken USB port jag stopar in den i. :(

Stäng av datorn, dra ur nätkabeln från väggen om det är en stationär dator, ta bort nätkabel och batteri på en bärbar.

Tryck på startknappen, (nu surrar datorn till lite).

Stoppa i kabel och eventuellt batteri igen och starta som normalt.

Nu kommer windows att leta reda på dina usb-enheter igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...