Gå till innehåll

Musikfil redigering


CGD

Recommended Posts

Jag har några CD som är gjorda i ape format som en enda fil. Jag kan lätt göra om dem till Flac så att jag kan spela dem i Windows Mediaspelare. Men kan jag dela upp dem i de olika låtarna? Vad händer om jag bränner ner dem på en CD, kommer den då att bli som en riktig CD så att freedb kan känna igen den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Vad händer om jag bränner ner dem på en CD, kommer den då att bli som en riktig CD så att freedb kan känna igen den?

Om det är samma låtar som original-CDen och den är "registrerad" på freedb, så ska det fungera.

Cirka 90% säker på att det är så, det var ett tag sedan jag höll på med att bränna audio-CD's.

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har nog båda missförstått mig.

Vad jag har är flertalet CD som är rippade till Ape format. Ape är Monkeys Audios filformat. Det är bara det att varje CD är rippad till en enda stor fil. Jag har i Monkeys Audio prövat att bränna ut Ape filen till en CD men det blir lika dant där. En enda lång låt. Vad jag hade hoppats på är ett program som kan känna av låtbytet och dela upp filen i en fil för varje låt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var därför jag frågade (utan att få svar) om du har en cue-fil, som är en innehållsförteckning. ;) foobar2000 m.fl. program kan behandla ljudfil + cue-fil så att det för användaren ser ut att vara separata filer för varje låt. Kan också konverteras till separata filer för varje låt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen cue fil. Ape fil är ingen imagefil utan mer likt en Flac fil. Ja den är spelbar i MediaMonkey och nu kan jag även spela dessa filer i Windows Media Spelare. Det som ger mig trassel är att den som rippat skivorna har gjort hela skivan i en enda fil. När jag själv rippar så gör jag att varje låt blir en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortsatt att läsa på och förstår nu dina frågor om cue fil. Jag har nu hittat en ,som jag tror, bra lösning så jag tackar alla för den hjälp ni gett mig.

Lösningen består utav att jag fått nya ape filer. En fil för varje låt! Eftersom det är Flac jag samlar på så skall jag göra om ape filerna till just Flac och även bränna ner ape filerna till vanliga CD. Lite lättare för min bättre ljudanläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...