Gå till innehåll

Nytt liv med SSD Disk


PCGuiden

Recommended Posts

Vad hade du för klassificering innan, och hur snabb var den hårddisken.

3,9 hade jag förut men det är processorn som har sänkt sig.... Kanske någon inställning som skall ändras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser att jag skall ställa in IDE-läget istället för AHCI i BIOS för min ssd disk , vet att det nu är inställt på AHCI.. förlorar jag allt på disken då??

Vart ändrar jag detta?:

Stäng av det virtuella minnet (om du har 3GB ram eller mer)

Stäng av Preftech

Stäng av Superfetch

Aktivera hela cachen

Vad finns det för program för att kolla läs & Skriv hasigtheten på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Speedfan ger dig information om fläktarnas hastighet och ger temperaturuppgifter på olika delar i datorn. Exempelvis moderkort och processor.

Du kan även i programmet själv reglera hastigheten på fläktarna om ditt moderkort har stöd för denna funktion. Tyvärr så är det många moderkort som inte har det.

Då återstår att byta ut dina fläktar och sätta in tysta fläktar. Det finns producenter som har det som specialitet att tillverka sådan. Scythe är ett exempel och du hittar fler med hjälp av Google.

Du kan läsa mer om Speedfan HÄR!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Speedfan ger dig information om fläktarnas hastighet och ger temperaturuppgifter på olika delar i datorn. Exempelvis moderkort och processor.

Du kan även i programmet själv reglera hastigheten på fläktarna om ditt moderkort har stöd för denna funktion. Tyvärr så är det många moderkort som inte har det.

Då återstår att byta ut dina fläktar och sätta in tysta fläktar. Det finns producenter som har det som specialitet att tillverka sådan. Scythe är ett exempel och du hittar fler med hjälp av Google.

Du kan läsa mer om Speedfan HÄR!

och har man en laptop så blir det direkt krångligare att göra något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och har man en laptop så blir det direkt krångligare att göra något

Jag har en HP laptop och på den finns ett alternativ i BIOS om att alltid ha fläktar igång när jag kör med strömmen inkopplad, den bockar jag ur så blir den tystare. Din har kanske något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en HP laptop och på den finns ett alternativ i BIOS om att alltid ha fläktar igång när jag kör med strömmen inkopplad, den bockar jag ur så blir den tystare. Din har kanske något liknande.

Måste ha något med Fan att göra då skall kolla det vid en omstart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplar man ur fläktarna får man samtidigt ha koll på temperaturen på moderkort och processor så att inte grejerna blir för varma!

Vet inte vilket av inläggen du avser men BIOS alternativet kopplar inte ur fläktarna det bara har dem avstängda tills de behövs, precis som när du kör på batteri.

samma här - fläkten låter hela tiden och det är väldigt störande.

Någon som vet hur man kan fixa det eller åtminstone sänka ner lite så den inte låter "hela" tiden ?

Om du har en stationär dator kan det finnas alternativ i BIOS för att sätta fläktarna i "silent" läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...