Cacke Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 (edited) Finns det Program för att skanna av min dators alla delar? menar hårdvaran i burken, det behövs för jag kan inte köra längre på HD upplösning och sen fick jag tipset att kolla om mitt nätagregat fungerar som det ska men jag är ingen tekniker och jag vet inte vart jag ska föra burken. Vill kolla själv först! Den låser sig också och låter illa. När jag scrollar ner eller upp bilden så ändras ljudet. Edited November 22, 2010 by Cacke Quote
si3rra Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Nej finns inget program för att göra det sådär enkelt. Du kan inte längre köra HD upplösning på din bildskärm? (Vad är det för skärm samt grafikkort? Har du provat installera om alt. installera senaste drivrutinerna för dessa? Låter illa på vilket sätt? har du öppnat och försökt lokalisera ljudet, kanske en fläkt som låter? Vilket ljud är det som ändras när du scrollar upp och ner? volymkontrollen? Nät delen/nätaggregatet är iaf den del där du har kopplat in strömmen som kommer från väggen (på utsidan av datorn) och på insidan går det massor med kablar från den till datorns olika delar. Quote
Cacke Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Vad är det för skärm samt grafikkort? Särmen heter Samsung Syncmaster P2470HD Grafikkortet heter NVIDIA 9800 GX2 Jag har försökt med senaste drivisarna som nvidia skrev och tipsa mig om via deras support. Jag har testat min orginal skiva med drivisar. När jag körde in windows egna så fungerade dom en kort stund men datorns symptom när jag hade installerat var 1 gång gick grafiken sönder, en annan gång flimra bilden. Det är ett gnisslande ljud som är störande. Jag ska testa öppna burken & höra Quote
si3rra Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 (edited) Prova ladda ner senaste Nvida 260.99 för XP http://www.nvidia.co...driver-all.html Och när du kommer till rutan där du kan välja komponenter så väljer du att kryssa i "clean install", så den avinstallerar alla gamla och installerar endast denna nyaste. för att utesluta drivruinsstrul och gamla versioner. Prova även installera drivrutinen för skärmen (och ev köra firmware uppdatering på densamma) http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monitors/monitors-tv-tuner/LS24EMDKU/XE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=support Edited November 23, 2010 by si3rra Quote
Cacke Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Det gick inte att installera skärmens drivrutin, den klaga på att inte grafikkortet är rätt installerat eller något sånt så det funkar inte. Quote
Cecilia Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Hur ser det ut i Enhetshanteraren när det gäller bildskärm och bildskärmskort, vad står det för något där och finns det några utrops- eller frågetecken någonstans? Quote
si3rra Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Har du provat installera grafikkortsdrivruinen jag skrev om tidigare? resultat? Quote
Cacke Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Nu är jag något less på detta, jag skapade en tråd med rubriken "drivrutiner som fungerar." Jag har gjort och försökt som ni har sagt utom att öppna burken, det har jag inte gjort ännu. Det går inte att avinstallera eller installera korrekt så jag tror jag skiter i allt som jag har på min hårddisk och formaterar datorn och sätter in Windows 7. Finns det program för att kolla om skivan fungerar innan jag raderar min hd? Quote
Cacke Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Jag avslutar denna tråd med att säga att jag gjorde allt 1 gång till och löste det. Jag hoppas det håller nu utan att grafiken krånglar. Tack från mig Quote
Cacke Posted November 24, 2010 Author Posted November 24, 2010 (edited) När jag stressar gf så trasas grafiken sönder. typ när jag spelar nfs shift så jag antar att det är grafikkortets fel. Edited November 24, 2010 by Cacke Quote
Cecilia Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Kan bero på överhettning. Lämpligt att blåsa rent fläkt och kylfläns med tryckluft på burk. Quote
Recommended Posts