Gå till innehåll

Cubase och fönsterplacering


UkuleleSolen

Recommended Posts

Jag upplever ett väldigt irriterande problem med Cubase nu. (Min seequenser jag spelar in musik i)

Eller ja, frågan är om det är ett cubase- eller windows7-problem.

Jag har dubbla skärmar och jag har valt att ha Cubases mixer på höger skärm och projektfönstret på vänster.

Varje gång jag öppnar ett nytt projekt, oavsett om Cubase redan är igång eller inte, befinner sig nu mixern en bra bit åt vänster och sträcker sig följaktligen mellan båda skärmarna.

Vilket då gör att jag få flytta runt på fönster innan jag kan börja jobba.

Det kvittar helt hur jag sparar projekten eller min template-fil.

Vad kan vara felet här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan vara felet här?

Det är ett känt problem i windows sedan XP. I XP och Vista löste man det genom att via ett befintligt registervärde utöka antalet fönster som systemet kunde komma ihåg, men i Windows 7 har Microsoft helt tagit bort den registernyckeln. Själv har jag helt enkelt lagt tillbaka registernyckeln och det har löst det mesta av problemen för mig. Du kan ju prova det först! Ladda ner, packa upp och kör min bifogade registerfil i så fall. En omstart blir nog nödvändig för att få effekt.

BagMRUSize20k.zip

Det finns också mjukvarulösningar på problemet... här är länk till 2 av dom.

http://www.desksoft.com/WindowManager.htm

http://www.sevenforums.com/customization/40916-shellfolderfix-manage-folder-window-positions-size.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kontrollpanelen för bildskärmarna kan man välja att den ena ska vara primär. Exakt vad det innebär i praktiken vet jag inte, då man kan välja att ha sina paneler, startmeny och annat var man vill.

Jag provade i alla fall att byta primärskärm. Det krävdes två knapptryckningar eller nåt.

Jag vet inte om dess knapptryckningar resulterade i något annat... än att Cubase plötsligt kom ihåg sina fönster :)

Kanske kan det vara till hjälp för nån annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...