Gå till innehåll

Sammanfattning av 2010


Recommended Posts

Skrev denna ledare i dagens Allt om Windows-nyhetsbrev. Hur har du upplevt året som gått och vad ser du fram emot 2011 när det gäller IT?

Året som har gått har kanske inte bjudit på så där jättemycket nytt men det har ändå varit ett spännande år där Windows 7 tagit mark och införts på allvar i hemmen och på företagen. Det råder ingen tvekan om att Windows 7 är populärt men det finns många företag som fortfarande kör Windows XP och som kommer att gå över till Windows 7 under nästa år. Jag återkommer till siffror och statistik i nästa nyhetsbrev som kommer 5 januari, då jag även tittar framåt vad som kommer att hända under året. Windows 8 är ju definitivt något att se fram emot, men mer om detta på andra sidan nyår som sagt.

Icke att förglömma är att det fortfarande finns en hel del användare av Windows XP men faktum är att 2010 har varit det år då Microsoft och både mjuk- och hårdvarutillverkare både uttalat och med handling faktiskt börjat avveckla stödet för Windows XP. Senaste Windows Live-programmen fungerar inte på Windows XP och kommande Internet Explorer 9 kommer inte gå att köra på XP. Likaså har vi med ett exempel i dagens nyhetsbrev där viss funktionalitet i Microsoft Security Essentials endast är förbehållna de modernare operativsystemen Windows Vista och Windows 7, på grund av att de funktioner som utnyttjas endast finns med i Vista och Windows 7. XP är och förblir hur som helst en trotjänare med sina snart 10 år på marknaden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det klart att microsoft slutar stödja XP.

Det är ju bara affärer det handlar om.

Utvecklar dom inget nytt så tjänar dom inga pengar.

Vista och windows7 är ju för mig helt problemfritt

för det mesta.

Det är inget fel på XP.

Majoriteten i världen använder ju det.

Det enda dom vill är ju att sälja nytt

och tvinga folk att köpa det.

Hur många anställda har dom som bara skall hitta på nytt.

För mig verkar det bara löjligt.

Vi är helt enkelt tvingade att köpa nya datorer med nya OS.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snuddar lite vid kuddens svar men faktum är tveklöst att majoriteten kör XP fortfarande globalt sett. Såg siffror som gör gällande att i Kina så kör ~50% IE6 vilket innebär att de har XP eller tidigare... skrämmande!

Hur som helst så är ett faktum att många företag betalar ("prenumererar") för att få senaste operativsystemet men att långt ifrån alla utnyttjar det. Problem som applikationskompatibilitet sätter käppar i hjulet eller fördröjer en uppgradering.

Nya format som tablets (läs iPad) gör att MS måste tänka om, vi får se vad som visas på CES strax efter nyår :)

EDIT: Med "inte så mycket nytt" har jag såklart helt glömt lanseringen av Office 2010 och nya Windows Live-programmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...