Gå till innehåll

XP & 7


Pappa

Recommended Posts

Hej allihop

Jag har XP & 7 på varsin partion på samma disk,

efter en del strul och trolig virus på XP partitionen så ominstallerade jag XP,

efter det så försvann valet av OS vid uppstart.

Någon som har en ide hur det går att åtgärda, eller är det ominstallation av 7:an oxså som gäller?

Mv.

Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Windows 7 installerar sin nyare bootloader (den del som visar bootalternativen) känner det igen att XP finns installerat i den gamla bootloadern och låter det vara kvar som ett alternativ. Men när man installerar XP efter Windows 7 så skriver XP helt skoningslöst över Windows 7's bootloader med sin egen och Windows 7 försvinner alltså som alternativ, fast alla dess filer ligger kvar intakta på partitionen.

Jag tror det finnas lösningar på det, t.ex installera någon helt annan bootloader. Men om det inte är allt för mycket jobb för dig att installera om Windows 7 kanske det är det smidigaste trots allt. Såvida det inte räcker med att köra någon enkel repair från Windows 7 skivan som kan skriva en ny bootloader igen.

Kommer förhoppningsvis någon som har mer erfarenhet och konkret lösning, men nu vet du iaf varför det blev som det blev. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...