Pappa Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 Hej allihop Jag har XP & 7 på varsin partion på samma disk, efter en del strul och trolig virus på XP partitionen så ominstallerade jag XP, efter det så försvann valet av OS vid uppstart. Någon som har en ide hur det går att åtgärda, eller är det ominstallation av 7:an oxså som gäller? Mv. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 (edited) När Windows 7 installerar sin nyare bootloader (den del som visar bootalternativen) känner det igen att XP finns installerat i den gamla bootloadern och låter det vara kvar som ett alternativ. Men när man installerar XP efter Windows 7 så skriver XP helt skoningslöst över Windows 7's bootloader med sin egen och Windows 7 försvinner alltså som alternativ, fast alla dess filer ligger kvar intakta på partitionen. Jag tror det finnas lösningar på det, t.ex installera någon helt annan bootloader. Men om det inte är allt för mycket jobb för dig att installera om Windows 7 kanske det är det smidigaste trots allt. Såvida det inte räcker med att köra någon enkel repair från Windows 7 skivan som kan skriva en ny bootloader igen. Kommer förhoppningsvis någon som har mer erfarenhet och konkret lösning, men nu vet du iaf varför det blev som det blev. Edited January 5, 2011 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 Du kan använda programmet EasyBCD för att lägga till en XP-start. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappa Posted January 18, 2011 Author Share Posted January 18, 2011 Det blev en ominstallation av W7 oxså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts