Gå till innehåll

Dumpar fysiskt minne [Bluescreen view]


RobinBack

Recommended Posts

Hej!

Ja började få blåskärm med : dumping physical memory to disc.

Så ja tänkte att de vore ramminnerna, beställde nya stoppade i dom, startade ett spel och samma visa (dumping physical memory to disc) Testade att ominstallera alla drivrutinerna, testade win7, samma error som ovanför. Testa ett programm & testa ramminnsportarna, inga fel på dom med tanke på att moderkortet är näst intill nyköpt, & då passade ja på att byta grafikkort, proseccor ( allting som satt på moderkortet ) och datorn funkade fintfint i ca 3 månader tills erroren kom ( dumping physical memory to disc ) & detta händer oftast när ja tex spelar eller liknande dyl. Ibland när den stått på i ca 3 timmar så dör den, men då får ja räkna med ca 4 bluescreens på raken innan den orkar gå i ca en halvtimme, då låter ja den stå i några dagar så orkar den gå igen i ca 3 timmar. De låter som överhettning på en av hårddiskarna, men ja har testat ominstallera på en annan hårddisk ( också ny ) funka heller inte.

Specs är :

AMD ahtlon 7750 dual core 3,23ghz

2GIG Ram

9600GT

Moderkortet är ett Asrock AND n68

Ja kollade nu min bluescreenView och fick upp 3 olika felmeddelanden

Nr 1. Bug check string : DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bug check code : 0x100000d1

Nr 2. Bug check string : KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Bug check code : 0x1000008e

Nr 3. Bug check string : PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Bug check code : 0x10000050

Första är som sagt drivrutiner som ja updaterade, nåt strul med ljudkorts drivrutinerna. Dom 2 sista har ja absolut ingen aning om , försökt kollat upp dom på google men inge vettiga svar :unsure:

Redigerad av RobinBack
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja började få blåskärm med : dumping physical memory to disc.

Så ja tänkte att de vore ramminnerna, beställde nya stoppade i dom, startade ett spel och samma visa (dumping physical memory to disc) Testade att ominstallera alla drivrutinerna, testade win7, samma error som ovanför. Testa ett programm & testa ramminnsportarna, inga fel på dom med tanke på att moderkortet är näst intill nyköpt, & då passade ja på att byta grafikkort, proseccor ( allting som satt på moderkortet ) och datorn funkade fintfint i ca 3 månader tills erroren kom ( dumping physical memory to disc ) & detta händer oftast när ja tex spelar eller liknande dyl. Ibland när den stått på i ca 3 timmar så dör den, men då får ja räkna med ca 4 bluescreens på raken innan den orkar gå i ca en halvtimme, då låter ja den stå i några dagar så orkar den gå igen i ca 3 timmar. De låter som överhettning på en av hårddiskarna, men ja har testat ominstallera på en annan hårddisk ( också ny ) funka heller inte.

Specs är :

AMD ahtlon 7750 dual core 3,23ghz

2GIG Ram

9600GT

Moderkortet är ett Asrock AND n68

Intelbaserade Asrock-boards är inte godkända som "moderkort" värt namnet, och AMD-baserade kort är ännu sämre.

Asrock med DOA är ganska vanligt. har du tur kanske det finns en bios-update mot detta.

Annars tror jag ditt m-board är kass, hur nytt det än må vara.

edit: senare bios har fix mot: Improve stability of the system.

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är nedladdningen...

...och här är instruktioner!

Det är faktiskt inte så märkvärdigt som man kan tro... ta det bara lugnt och metodiskt! ;)

Edit:

Det fanns visst fler metoder för biosuppgradering. Titta på nedladdningssidan så hittar du instruktioner för samtliga.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken uppgraderingsmetod du väljer, det finns ju 3 stycken.

Jag hade valt Instant Flash. I så fall ladda ner filen, packa upp den och lägg den på usb-minnet.

Följ sedan metod 2 i guiden.

jag är fortfarande lite osäker på detta, men metod 2 lär ju bli lättast :). Om du vill & har lust får du gärna ta en titt på min BluescreenView ovan :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är mest intressant med vad du kan få fram av BluescreenView, är vilka drivrutiner som orsakar krashen. Om du markera en dumpfil i programmets övre vy, så kan du i den nedre vyn se en eller flera färgmarkerade poster... det är filnamnet på dessa poster som är intressant i första hand.

Här har du svensk språkfil till BluescreenView om du vill ha det. Packa upp filen och lägg den i samma mapp som BlueScreenView.exe, så har du svenska menyer nästa gång du startar programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick ja upp på första Erroren : NVIDIA nForce SATA Driver/ NVIDIA® nForce Sata Performance Driver

Andra Operativsystemet Microsoft® Windows®

Tredje var samma, handlade om " Operativsystemet Microsoft® Windows® " Detta borde dock var fixat då ja installerat om datorn , testat med win7/xp etc :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök fixa biosuppgraderingen, så ser vi om problemet är kvar efteråt.

Yes, just nu har itne datorn fått en enda bluescreen, drog en Nvidia Driver repair för 3e gången, än så länge ingen bluescreen när ja spelat tex Black ops/mw2. Fast imorgon ska ja fixa ett nytt USB minne & kolla biosen!

Tack för all hjälp, skriver imorgon hur de går! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, just nu har itne datorn fått en enda bluescreen, drog en Nvidia Driver repair för 3e gången, än så länge ingen bluescreen när ja spelat tex Black ops/mw2. Fast imorgon ska ja fixa ett nytt USB minne & kolla biosen!

Tack för all hjälp, skriver imorgon hur de går! :D

Mina kära bluescreens kommer som på beställning, skickar snart denna plåtburk på återvinningen där den hör hemma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppgraderat bios?

Du kan starta programmet BluescreenView och gå till "Redigera" i menyn. Där trycker du "Markera alla".

Gå sedan till "Arkiv" och tryck "Spara markerade poster", ge filen ett lämpligt namn och spara som .txt

Du kan sedan bifoga filen här i ditt svar så kan jag eller någon annan se om vi kan få ut något nyttigt av dumparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppgraderat bios?

Du kan starta programmet BluescreenView och gå till "Redigera" i menyn. Där trycker du "Markera alla".

Gå sedan till "Arkiv" och tryck "Spara markerade poster", ge filen ett lämpligt namn och spara som .txt

Du kan sedan bifoga filen här i ditt svar så kan jag eller någon annan se om vi kan få ut något nyttigt av dumparna.

Enligt en kompis behövdes inte bios att uppgradera just nu, men de ja ska ta mig an det senare.. AVG tipsade mig att ja skulle göra en diskdefrag. Så ja testade det, men inga skillnader än, bara när ja startar ett spel & CPUN får jobba lite extra, hade dock inga problem med det för några veckor sen, men nu kommer inga bluescreens när datorn bara används till nåt simpelt som Tex spotify,msn & internet

Bifogar filen till Bluescreen view här också :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska be en kompis komma över med ett USB minne så ska vi fixa detta. Ramminnerna ska tas ut & blåsas rent, ska även ha en liten pensel & göra rent i ramminsportarna med tanke på att den stod utan raminnen ett tag & haft chans att få lite damm i sig, tack för tipset :D

ska dock göra en ominstallation & rensa en hårddisk på ca 600gig med tanke på att den är några år gammal & aldrig gjorts en riktigt rensning så kan de finnas chans att de är nån fil som spökar & orsakar bluescreens! Hör av mig när ja fixat detta, tack i förhand :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en väldig spridning på vad som orsakar krasherna, så jag tror fortfarande på bios-uppgradering. Fixen för systemstabilitet kan vara avgörande.

hejsan, ja har fixat ett USB-minne nu, la in instant flash bio upgrade.. men sen när ja går in på BIOS så står de att ingen biosfil var funnen.. gör ja något fel när ja lägger in det på USB minnet tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...