Gå till innehåll

Problem med installation


mackeb

Recommended Posts

Jag håller på att installera windows 7 men har ett problem. När jag ska välja var det ska installeras står det "Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's B IOS menu." Jag förstår inte alls vad jag ska göra. Läste att man kan ladda ner drivrutiner för att det ska fungera men jag har ett virus på datorn som gör att jag inte kan komma in i den. Hur löser jag detta? Grymt tacksam för svar som kan få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet betyder att installationsprogrammet tycker att datorn inte kommer att kunna starta från den enhet du väljer att installera på, eventuellt för att den är inaktiverad (disable) i BIOS-inställningarna.

Vad finns det för olika enheter att välja på under installationen?

Hur yttrar sig det virus du har på datorn? Det kanske inte är virus utan något hårdvarufel som gör att inte installationen fungerar eller om det är MBR som är infekterad och stör installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har möjlighet att antingen installera x64 eller x86, om det är det du menar. Jag vet inte vad viruset heter men det ser ut som ett antivirusprogram som gör att vissa program inte går att starta. Det gör även att popup-fönster kommer fram på skärmen. Jag har försökt att få bort viruset men problemet är att viruset stänger ner de program som krävs för att få bort det. Nu har jag bara möjlighet att gå in i BIOS så antingen har min hårddisk kraschat eller så stänger viruset ner mitt windows som är installerat.

Jag har varit inne och läst på några forum om liknande problem med installationen. Det står bland annat att man kan tanka ner drivrutiner till hårddisken som gör att det ska fungera. Men vet inte hur jag gör detta när datorn inte kan startas upp. Jag är inte speciellt kunnig på datorer och jag vill inte ge mig på något som kan göra att datorn inte fungerar alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om vilken variant av Windows du vill ha utan om den hårddisk, USB-minne etc du väljer att lägga Windows på.

Kan du har råkat inaktivera (disable) datorns hårddisk i BIOS-inställningarna?

Har du viktiga filer som du vill kunna rädda innan ominstallationen?

e-sons guide om hur man gör det trots att Windows inte startar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att installera windows 7 men har ett problem. När jag ska välja var det ska installeras står det "Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's B IOS menu." Jag förstår inte alls vad jag ska göra. Läste att man kan ladda ner drivrutiner för att det ska fungera men jag har ett virus på datorn som gör att jag inte kan komma in i den. Hur löser jag detta? Grymt tacksam för svar som kan få det att fungera.

Hej!

För det första. Du skall installera W7! Om du har virus eller ej, så spelar detta ingen roll. När man skall installera om/nytt, så vill man ju formatera HDD´n. Då försvinner ALLT på denna, även om det finns virus tidigare. Installera ren programvara, ej någon update/upgrade! Bara ren ominstallation! Finnes på CD vid installation, formatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

För det första. Du skall installera W7! Om du har virus eller ej, så spelar detta ingen roll. När man skall installera om/nytt, så vill man ju formatera HDD´n. Då försvinner ALLT på denna, även om det finns virus tidigare. Installera ren programvara, ej någon update/upgrade! Bara ren ominstallation! Finnes på CD vid installation, formatera.

Jag ska alltså formatera hårddisken? Är det bara det som är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska alltså formatera hårddisken? Är det bara det som är problemet?

Hej! Har Du inget att vara rädd om? Så SKALL DU formatera om denna och installera. Då går det som bara hejsan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

För det första. Du skall installera W7! Om du har virus eller ej, så spelar detta ingen roll. När man skall installera om/nytt, så vill man ju formatera HDD´n. Då försvinner ALLT på denna, även om det finns virus tidigare. Installera ren programvara, ej någon update/upgrade! Bara ren ominstallation! Finnes på CD vid installation, formatera.

Det finns skadliga program som lägger sig i MBR (Master Boot Record). MBR skrivs inte om bara för att man tar bort en partition följt av att man skapar den på nytt och formaterar den. Man behöver köra kommandot FixMBR eller skriva över MBR på något annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns skadliga program som lägger sig i MBR (Master Boot Record). MBR skrivs inte om bara för att man tar bort en partition följt av att man skapar den på nytt och formaterar den. Man behöver köra kommandot FixMBR eller skriva över MBR på något annat sätt.

Kan du möjligtvis förklara hur jag gör detta? Datorer är inte min starka sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har Du inget att vara rädd om? Så SKALL DU formatera om denna och installera. Då går det som bara hejsan!

Nej jag har inget på hårddisken som jag behöver spara. Kan du skicka någon länk eller förklara hur jag formaterar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag formaterat om hårddisken men problemet kvarstår. En kompis sa att det kan bero på att det inte går att installera eftersom windows 7 inte stöds. Då är ju frågan, hur ska jag göra nu? Går det att ladda ner drivrutiner så att det fungerar? Än en gång grymt tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du haft för operativsystem på datorn tidigare? Fanns det någon återställningspartition på den då?

Vad jag menar är att det är viktigt att det inte ligger någon gammal partition eller rester av en sådan kvar på den disk du tänker installera windows 7 på.

Jag hade ett liknande problem när jag skulle installera windows 7 på en disk som det tidigare funnits windows xp på med en återställningspartition som fysiskt låg före xp-partitionen på hårddisken.

Redigerad av Gepe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...