Gå till innehåll

Problem med spel på w7 64-bit!


simpan77

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Korspostning är inte tillåten. Ett problem, en tråd... jätteenkelt.

Har du kollat på respektive speltillverkares hemsida om det finns uppdateringar för spelen? Det kan också vara en idé att uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort då problemen visar sig i flera spel.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du startade två identiska trådar i två olika forumkategorier, där jag raderade den ena. Det står följande i forumreglerna: §2;5 Dubbelpostningar, det vill säga samma fråga i flera forumkategorier, tillåts inte utan håll dig till en forumkategori Dubbelpostning och Korspostining är samma sak, men det framgick ändå vad jag menade i min kommentar.

Du skriver att du kollat uppdateringar... men efter drivrutiner till ditt grafikkort? Det är nog ännu viktigare i detta fallet. Kolla på tillverkarens hemsida efter de senaste. Då menar jag antingen nVidias eller ATI/AMD. När det gäller spelande är inte alltid Windows signerade drivrutiner tillräckliga. Under "Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Bildskärm\Skärmupplösning... Avancerade egenskaper" hittar du information vad du har för grafikkort/krets i din dator.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har de senaste men det funkar ändå inte, men en kompis sa till mig att han hade läst lite på internet och att det verkade vara att windows 7 64-bit inte funkar korrekt på många spel( att markören är efter). Är det möjligt att det kan vara så?? att det är mitt OS som är problemet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av det själv... men jag har upplevt många som haft problem med just krävande spel och 64 bitars operativsystem. Det kommer säkert skrivas raka motsatsen av många här inne på forumet och då får jag huka mig :P Men en titt i diverse forum och FAQ så finns det dokumenterat att det kan innebära en del problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med WIn 7 64 bitars och har inga problem med spel alls.

Vad har du för Dator, Bärbar eller stationär?

Hur mycket minne har du?

Vilken cpu sitter det i och vad har du för grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån din hårdvara borde du kunna köra många spel utan att få lagg... iaf vad gäller musen. Hur fungerar spelen utöver musfördröjningen?

Har du rensat ur datorn? Jag tänker på typ det inbyggda Diskrensing. Har du många processer som ligger igång samtidigt som du spelar? Det kan också vara en god idé att göra en full systemkontroll med ditt antivirusprogram.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelen fungerar jättebra utöver musfördröjningen. Jag kan köra på högsta grafik på nästan alla spel utan ett enda lagg bortsett från efterdröjningen av musen. Men jag testade spela lite mer förut och märkte att det är inte bara musen utan tangenterna också. Diskrensning är nog inte nödvändigt då jag köpte datorn helt ny i december och hade redan problem då. och ibland har jag många processer och ibland inte så det är inte felet det heller...Jag gör systemkontroller regelbundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskrensning ska man göra regelbundet, speciellt om du har installerat och avinstallerat en del program. Dessutom lagras det en del filer i diverse mappar som behöver tömmas undan emellanåt.

Hur fungerar det om du sätter ner grafiken inne i spelen? Du har bra maskinvara men inte någon spelmaskin direkt, i3 är en bra processor men definitivt inte att spela tunga spel på. Prova att dra ner upplösningen en aning, laborera med antialising och annat för att få ner arbetsbelastningen för dator/grafikkort.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt min processor mer än 67% och hur ska jag göra en diskrensning?? menar du som ccleaner?? och om jag drar ner grafiken blir det ytterst lite mindre fördröjning. Men jag spelar BC2 på högsta i allt utan ett enda problem! Men t ex colin mcrae dirt2, deer hunter tournament, fall out new vegas har jag problem med.

Redigerad av simpan77
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag tänkte på... CCleaner och det inbyggda Diskrensning. Men du kan nog bortse ifrån det nu. Du har liksom svarat på din egen fråga nu.

Att ett spel funkar på 100% betyder inte automatiskt att ett annat gör det. Vissa spels grafikmotorer är tunga och kräver en del pillande för att få bra flyt. Även om man har hårdvara inom de specificerade kraven kan det krävas en del trixande för att få flyt.

Min son kör Bad Company 2 på en äldre dator hur bra som helst här hemma... flyter jättebra. Men han kan inte köra DIRT 2 på den datorn alls... den laggar sönder totalt. Enda sättet att få det att fungera hyfsat är att sätta ner grafiken ganska ordentligt. Samma sak är det för Fallout New Vegas. Det mest märkbara för sonens dator, som beskriver ungefär samma problem som du har, är att Just Cause 2 flyter jättebra på High Perfomance... GTA IV går knappt att köra. Just Cause borde inte funka så bra men GTA IV skulle datorn ha klarat. Hårdvaran i just denna datorn är likvärdig din... aningen annorlunda processor men likvärdig.

Både din processor och ditt grafikkort är bra... men tyvärr inte "vassa". Du ska kunna spela de spel du anger... men jag är ganska säker på att du får sätta ner grafiken en aning. Inte bara upplösningen utan även andra finesser...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver tänka på är att ett vasst grafikkort är ganska stort... så att det får fysiskt plats i din dator är det primära. Därefter är det bara att titta efter ett PCI-E kort.

men jag har en kompis som hade en mycket sämre dator än jag och han kunde köra alla spel utan problem, så vad är det som gör att jag har problem med fördröjning??

Din dator är ny... men inte högpresterande för de senaste spelen. Min bäste kompis kör en äldre Dual Core processor med ett G-Force 8800 Ultra. Gammalt kort men piskar sk**en ur många datorer i grannskapet. Så nytt betyder långt ifrån snabbast...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandan i spelen kommer bli betydligt bättre... nästa flaskhals du kommer att stöta på är din processor. i3:an är klart prisvärd... men för att nå upp till riktigt hög prestanda i nyare spel så bör du ha minst en i5 eller rentav en i7:a (eller motsvarande), men då kostar det lite mer. Precis som med ditt nuvarande grafikkort så gäller samma för processorn... ny är inte alltid snabbast.

Du kommer absolut märka en ökning av restandan med grafikkortsbytet... men du kommer ändå ha begränsningar.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Har du speciella drivrutiner till dessa installerade? Inget specialtangentbord/mus av något slag? Frågar mest så det inte är så att du har installerat speciella drivrutiner till dessa för att få specialknappar osv att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag kom precis på att ibland när musen är still börjar pilen dras åt höger, och jag hade fördröjningar på ett spel som var gjort mellan 00-03 nån stans...där kan det väl knappast vara brist på prestanda??

Att ett specifikt spel, som har några år på nacken, "laggar" är ju i sig inte heller så konstigt. Det kan ju mycket väl vara att det helt enkelt inte fungerar så bra på varken Windows 7 och ännu mindra på ett 64-bitars system.

En sak du kan prova är att avinstallera tangentbord/mus och låta Windows hitta dessa på nytt efter omstart.

Först... kolla hos tillverkaren efter nyare drivrutiner till W7 x64. Finns inte det så avinstallera de du har. Både speciell programvara (typ Logitech eller vad det är du har) och sen även i enhetshanteraren. Starta om datorn och låt Windows hitta rätt drivrutiner.

Se om det gör skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...