Gå till innehåll

Kallstartproblem


Gepe

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har hjälpt en bekant med en Fuijitsu-Siemens dator anno 2005 och fått igång den efter att ha bytt och satt dit ett nytt nätaggregatet. Jag har även nyinstallerat windows xp på den. Allt funkar men....... När den stått i några timmar så den har kallnat, e.x. över natten och jag sedan startar den så måste jag trycka igång den med startknappen två gånger. Första trycket startar den maskinellt men den börjar aldrig ladda windows. Jag trycker då till på startknappen så den slår av och sedan trycker jag igång den igen och då startar allt inklusive windows som vanligt. Om jag sedan stänger av den och testar att starta den inom någon timme så startar den som vanligt inklusive windows på första försöket.

Vad kan det vara som gör den så trög så den inte kallstartar direkt när den stått över natten?

Edit.

Jag funderar själv över att testa med att byta ut hårddisken och se om det förändrar något. Jag har ryckt i de flesta kablarna och det kan ju förstås vara något kontaktproblem men det verkar lite ologiskt att den alltid startar på andra försöket.

Om det är någon som har något annat förslag på lösning så är jag tacksam för det. Jag ska snart åka bort på SPA över helgen med frugan så jag har inte möjlighet att besvara e.v. inlägg i tråden förrän tidigast söndag kväll.

Trevlig helg!

Redigerad av Gepe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara kondensatorerna på moderkortet som börjar ta slut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill samt att det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Förra våren hände det med min systers Fujitsu Siemens dator och den bör ha varit från 2005.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen.

Jag har inspekterat kondensatorerna och tycker inte att de ser "toppiga" ut och ser inte heller någon sörja på eller under dom. Jag har sett att det i enhetshanteraren finns en resurskonflikt vid något som kallas pci-to-pci-bridge. Verkar ha att göra med grafikkortet för när jag byter ut det mot ett annat så försvinner resurskonflikten och som det hitills verkar även "kallstartproblemet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat alla drivrutinerna som finns till datorn på Fujitsu-Siemens hemsida. Grafikkortet är ett Nvidia-kort av nyare datum och där är man hänvisad till Nvidias egna drivrutiner. Jag tror att det är grafikkortet som är roten till det onda. Det blir en resurskonflikt med det på plats och den lyckas jag inte få bort utan att använda ett annat grafikkort. Jag har bytt plats på det i olika slotar men det hjälper inte. Får se om ägaren vill kosta på ett nytt grafikkort i en sex år gammal dator.

Jag har ett gammalt taskigt ATI-kort liggande och stoppar jag i det i datorn så försvinner resurskonflikten. Om jag har en bra dag kanske jag skänker honom det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...