Gå till innehåll

hastighet med kabeltv modem


Recommended Posts

Hej!

har fått ett nytt kabel-tv modem för kunna köra 24 mbit

mitt gamla kör 16mbit.

problemet är att när koppla in det nya så får jag bara 1 mbit men kopplar jag en bärbara direkt till det modem då får jag 16 mbit.

har kollat allt i mitt nätverk och ser inte konstigt ju

vad kan mann göra då..har testat olika sätt här

vad kan tänka mig att dte modem är inställt för en dator tro jag iaf

någon som vet hur skall få rätt på det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad är det för modem det nya samt det gamla, vilken operatör gäller det hela, har du någon router, switch eller liknande inkopplat? kör du trådlöst eller trådat nätverk till datorn?

Vilken hastighet får du i bredbandskollen? (www.bredbandskollen.se).

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

det är ett motorola surfboard SB5101I,operatör är seths/canaldigital,

här en länk det modem har lite förklarat också

http://broadband.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/17373/session/L3NpZC83ZDRHR2lwaw%3D%3D/p/6%2C14/Topic/114/r_id/102010/sno/1

har en switch bakom kabeltv modemet ifrån den går det en kabel till två olika brandväggar.

brandvägg 1 har nätet 192.168.0.1

brandvägg 2 har nätet 192.168.1.1

kör trådat och har två olika server på dem näten men har kollat har inget som stoppar där har två olika antiviruskydd men de brosmar inte får gamla hastigheten om sätt den gamla modemet på de olika nät då.

har kört bredbandskollen och

med nya får jag runt 0.97 mbit att ta emot filer då skicka får jag 0.77 mbit

med gamla får jag 17.5 mbit att ta emot filer då sen skicka 1 mbit.

finns det några program som kan undersöka vart det är flaskhalsen finns har för mig inte säker.

mvh Bengt

Redigerad av olof65
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du först och främst ska göra är att koppla bort allt annat, och sätt en dator direktkopplad med kabel till modemet och köra bredbandskollen på denna, om du då får dålig hastighet så är ju ALL annan utrustning utesluten ur felsökningen och då kan du vända dig till din operatör för och dem kan försöka göra något åt problemet.

För har du lika dålig hastighet då så ligger ju felet troligtvis just där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

det jag har gjort var kopplade en bärbar dator med en kabel direkt till det nya modemet körde bredbandskollen fick 16 mbit men kopplade in det nya till de andra då får jag 1 mbit satt kollade mina datorer osv

till med körde en antivirusscanning och hade inga virus i nätet alls.

har två olika brandväggar också men de har olika nät också pga har två servers här mailservers då.

har kollat dem också för virus eller likande inget främmande iaf.

har nya cat6 kabel dragen i lägenheten också inga som har skador har kollat då hade det inte funkat med det gamla iaf.

när ringde talade om det så tyckte de var skumt men skall kanske koppla in det och ringa dem för de kan tydligen kolla modmet via fjärr att det rätt instället osv kanske göra så för vet inte kan inte göra mera tydligen

om varit fel på någon kabel hade inte eller nätet vara kopplats bort hade en sådan kabel innan till en klientdator här men bytte sen funkade den fint iaf.

har till bytte två switchar här om de kan stoppa speeden men hjälpte inte iaf

fick en tanke att det modem kanske inställt för en dator bakom inte flera kan vara så men inte säker iaf.

skall ringa dem på måndag igen försöka få de kolla en gång till om har det nya modemet inkopplat om de kan se något kanske tycker det iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modem brukar väl bara ha en port på insidan. Ibland kan de ha flera portar för triple-play och liknande men likväl brukar bara en av dem vara inställd för vanlig nätverkstrafik. Om så är fallet med ditt modem borde det ju bli väldigt fel om du har en SWITCH mellan modemet och dina två brandväggar. Du skulle behöva en ROUTER där istället som kan adressöversätta dina båda nät så att modemet tror att det bara är en enhet som kommunicerar från insidan.

Eller tänker jag helt fel? Jag förstår inte hur din nuvarande koppling har kunnat fungera med ditt gamla modem heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

det är konstigt men har tre fasta ip-adresser på det modemet allså det gamla då. vet inte om det nya har de inställningar då.

de två brandväggar har två olika nät.

nät 1 har 192.168.1.1 pekas mot en fast ip publik adress som syns utifrån då.

nät 2 har 192.168.0.1 pekas mot en fast ip publik adress som syns utifrån då.

därför har en switch framför de två brandväggarna som har pekningar ner till de olika nät har funkar perfekt har kollat med folk innan genomförde det för ett år haft det så iaf.

det kan tro är det nya modemet har inte de inställningar som det gamla har det ja misstänker iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har löst det kollade tilverkars hemsida om det modemet och för det skall funka fler datorer bakom det skall ha en korskopplade kabel ifrån modemet till en switch iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...