Gå till innehåll

IE9 startar inte efter installation


schtaan

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Installerat IE9 men det hände inget alls när jag klickade på ikonen, inte nåt!

Avinstallerade skräpet då och tänkte försöka på nytt men får då en varingsruta om att det går inte för det finns en nyare version installerad redan. :blink::o

Jaha...... Nu kommer jag som ingen vart. Vad göra??

---------------

W7 home sp1, Intel I5 Quad X64

post-13558-0-82022200-1301179391_thumb.j

Redigerad av schtaan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en systemåterställning, till innan du installerade IE9, eftersom det verkar blivit något strul.

När man installerat IE9 och vill återgå till IE8 görs det i kontrollpanelen, där man kan välja att inaktivera IE9 och då hoppar IE8 tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemåterställning ej gjort för jag vet ej när jag hade en Explorer som funkade senast. Nån gång efter jul.....

Drastade till det med att med hjälp av en bootbar linux skiva, radera bort alla mappar som verkar ha med Explorer att göra. Hade 3 nämligen. En i C:\program files och en i C:\Program Files (x86) och en på D:\program\ och dom gick ju inte att bara rensa för dom var låsta. Kört diverse register rengörare bl.a Ccleaner som tagit bort allt skräp i registret innan jag gjorte nåt mer. När alla sökningar på "Iexplorer" och liknande inte gav nåt så tankade jag hem IE9 och körde installationen, har ju då också bootat om ett antal gånger. Den skapar då en mappen "D:\program\Internet Explorer". Startar iexplorer.exe och det händer..... just det....inget, nada, niente, nichts! Har jag sett det förr?? Avinstallerar så småningom allt igen nu denna gång från Kontrollpanelen/visa uppdateringar och får så småningom den att ta bort 9 och lägga in 8, står då det i filinformationen i iexplorer.exe filen. För startar gör ju den filen INTE!!! :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar lite ruskigt. Tänk på att explorer är det som styr gränssnittet i Windows. Kan lätt misstas för "internet explorer," som är webbläsaren och är mer sammankopplade i Windows 7 än i XP. Det lutar åt en ominstqallation av OS:et, misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt annat funkar klockrent!

Verkar lite ruskigt. Tänk på att explorer är det som styr gränssnittet i Windows. Kan lätt misstas för "internet explorer," som är webbläsaren och är mer sammankopplade i Windows 7 än i XP. Det lutar åt en ominstqallation av OS:et, misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Postad (redigerade)

Då testat vi igen då!

Installerat IE9 utan några som helst problem. Burken startar om och allt verkar perfekt. Men det startar inte, inget händer.

IE9 har installerat sig på min D disk där jag har alla program (d:\program\)

Kan det vara nåt sånt som ställer till det att det inte funkar?? Finns det nåt krav att det ska installeras på C disken?? Jag får ju aldrig det valet heller. Provat att kopiera mappen till C:\program\ men det blev ingen skillnad.

Har också kört "SFC /scannow" ett antal gånger utan skillnad.

Hittade detta i ett forum, därför frågan!

i found the problem:

yesterday i changed the "default install directory" in the registry to: "E:\Program files", as i install everything on my program-partion.

a bit later i decided to test IE9 again, and it didn´t work.

but, tonight after i had restored "default install directory" to "C:\Program files" i got IE9 running.

of course i tried to copy IE from E: to C:, but that didn´t work, so it seems that IE must be installed on C:

Redigerad av schtaan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du fått bort något som inte skulle bort.. Varför ha program på en disk eller partiton, när diskarna i dagens datorer är så stora. Det var länge sedan man ville göra så. Din ensak förstås, men i nuläget är risken stor, att du måste installera om din dator. Det är vad jag kan tolka röran som blivit, i och med du tagit bort vitala delar av troligtvis "explorer", inte iexplorer. Här finns risk för misstag och då hjälper nog bara en systemåterställning, vilket du inte tydligen kan göra. Har du en DVD med Windows 7, fixar du det lätt, annars måste du hitta en likadan på nätet och ladda hem. Tänk också på att när man installerar program i Win7, så anges "Program files" vilket man inte ska ändra på. Allt hamnar sedan iallafall, under mappen "Program", såvida det inte är en engelsk version av Windows förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är IEXPLORER som blev borttaget inget annat.

Går det att "reparera" W7 installationen? Har ju en herrans massa installerat och vägrar att ominstallera allt för det lär ju behövas efter en normal ominstllation.

Därför att jag har enbart systemet på en separat C disk som inte är så blodigt stor, 250GB, och 750gb delar på resten på 3 partitioner på en annan enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid en möjlighet, att stoppa i Windowsskivan och reparera, har man tur så kan det gå. Själv har jag aldrig ominstallerat någon dator, så där direkt. Har precis som du sa, för mycket på dom, för att vilja det. Datorer är så billiga att jag hellre fyller på med en ny dator. Det är ju ändå förbrukningsvaror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att det då helt plötsligt funkar. Har ju testat att göra så tidigare med filerna som installerats från min D disk och inte har det funkat inte. :blink:

Kopierade av mappen med IE9 från en burk W7 burk på jobbet och stoppade in på C disken under mappen program och gissa!!!

IE9 startar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...