Gå till innehåll

Grafikproblem i Utforskarens vänsterfält


Nicklas

Recommended Posts

Någon som vet vad detta beror på och hur man kan fixa det?

Som ni kan se på bilden nedan är det något som inte står riktigt rätt till i listan, rader överlappar varandra på en märkligt sätt.

post-9955-0-28520300-1303636638_thumb.pn

Detta inträffar när man har en lång lista och man scrollar upp/ner. Vart överlappningarna hamnar är olika och man kan även ta bort dem genom att föra musen över raden. Om man kommer med muspekaren ovanifrån skjuter man problemet en rad neråt, kommer man med muspekaren nerifrån försvinner problemet direkt. Så fort man klickar någonstans utanför Utforskaren rättar alla raderna till sig. Märkligt också att det bara gäller vänsterfältet, högerfältet med katalogernas innehåll scrollar hur fint som helst.

Problemet uppstod efter att jag installerat om Windows. Vad jag vet har jag inte gjort något annorlunda som borde påverka det där. Grejade en del med IDE/AHCI för min SSD disk och har snäppet nyare grafikkortsdrivrutin från ATI om det möjligen kan vara det.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga vad det beror på, men ser ibland samma fenomen i webbläsaren (Chrome). I ditt fall måste det nästan ligga i grafikdrivrutinen.

Loggboken kanske har något att komma med...?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade nyss att avinstallera grafikdrivrutinen och det gjorde ingen skillnad. Tycker det är konstigt också om den bara skulle påverka vänsterfältet.

Förvånansvärt lite errors/varningar i loggen :) och inget som jag tycker verkar ha med det att göra. Men det är ju ganska kryptiskt så man vet aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting som det aldrig talas om, är att saker och ting faktiskt KAN gå snett vid installation/ominstallation av Windows. Jag har själv råkat ut för det ett fåtal gånger. Nyinstallerade system som visar upp helt oförklarliga fel, utan några som helst varningar eller felmeddelanden... och som försvinner lika oförklarligt, när man härsknar till och gör om hela installationen.

Jag utgår ifrån att du har fått tag i, och installerat alla drivrutiner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo det är väl så. Ska blåsa den och installera om igen strax. Känns meningslöst att ösa på alla andra installationer om det sedan visar sig att jag inte kan bli av med det där störiga felet.

Jo jag har senaste av alla drivrutiner, var ett par jag passade på att uppdatera nu vid ominstallationen så kanske kan vara de som spökar. Ska tänka på att kolla det direkt innan man lägger in drivrutiner osv så man kan se när det uppstår om det kommer igen.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat orsaken och inte helt ovanligt satt felet framför tangentbordet. :rolleyes:

Det är en registerändring som har funkat bra massor av ominstallationer tidigare. Den gör fortfarande det den ska, men nu får man visst den där störiga effekten på köpet. Det är ändringen på länken nedan det gäller.

http://www.askvg.com/how-to-remove-favorites-from-windows-7-explorers-navigation-pane/

Jag använder även deras motsvarande ändringar för att dölja Homegroup och Libraries, de funkar fortfarande felfritt.

http://www.askvg.com/how-to-remove-homegroup-from-windows-7-explorers-navigation-pane/

http://www.askvg.com/how-to-remove-libraries-from-windows-7-explorers-navigation-pane/

e-son (eller någon annan för den delen) har du möjligen något annat registerhack som döljer Favorites utan att ställa till det där problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...