Gå till innehåll

Filer finns kvar trots radering


Mauerpark

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas få hjälp med. På en dator med Vista Home Premium har det funnits några användarkonton som nu tagits bort. Men nu har jag upptäckt att filer från dessa konton är synliga när jag söker i Utforskaren. Filerna ser ut att ligga på sina ursprungliga platser men är 0 byte och går inte att öppna eller ta bort. När jag försöker radera kommer en dialogruta upp med texten "Mappen[Obs! Mappen] C:\User\Användarnamn\Etc\Osv\Fil.pdf finns inte. Kanske har den flyttats eller tagits bort. Vill du skapa den?". Väljer jag Nej händer inte ett dugg (filen finns kvar) och Ja leder till att en mapp med samma namn som filen skapas (filen ligger dock kvar).

Hela grejen med att jag hittar filer som inte existerar i mappar som inte existerar gör mig en aning frustrerad. Jag behöver verkligen få bort de här filerna. Lättast hade varit att köra om hela OS-installationen men jag har inte lyckats hitta någon passande skiva. Så... är det någon som kan hjälpa mig med en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in på Windows "riktiga" Administratörskonto och undersök vad som finns kvar av gamla användarkonton/mappar. Där skall du kunna radera eventuella rester.

Instruktioner för att aktivera administratörskontot hittar du på länken nedan.

http://www.tipsomvista.se/windows-vista/system/502-aktivera-vistaas-inbyggda-administratoerskonto.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in på Windows "riktiga" Administratörskonto och undersök vad som finns kvar av gamla användarkonton/mappar. Där skall du kunna radera eventuella rester.

Instruktioner för att aktivera administratörskontot hittar du på länken nedan.

http://www.tipsomvista.se/windows-vista/system/502-aktivera-vistaas-inbyggda-administratoerskonto.html

Tack för tipset, det kan jag ha användning för i framtiden. Tyvärr fungerade det inte just i det här fallet, filerna fortsätter att synas. Men jag upptäckte en grej... när jag söker direkt i sökfältet under Start-menyn får jag inte upp några träffar. Om jag däremot trycker på enter medan jag söker kommer ett nytt fönster upp ("Sökresultat i Indexerade platser") och där får jag upp raderade filer som resultat. Mycket mystiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, det kan jag ha användning för i framtiden. Tyvärr fungerade det inte just i det här fallet, filerna fortsätter att synas. Men jag upptäckte en grej... när jag söker direkt i sökfältet under Start-menyn får jag inte upp några träffar. Om jag däremot trycker på enter medan jag söker kommer ett nytt fönster upp ("Sökresultat i Indexerade platser") och där får jag upp raderade filer som resultat. Mycket mystiskt.

Inte säker att det är så mystiskt, filerna ligger kvar i indexet men inte fysiskt, därför syns de där. Dock är jag osäker på hur du sopar indexet för att slippa se dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du har råkat ut för s.k "ghost-filer". Du kan försöka radera dom via kommandotolken... det kan ibland fungera.

Starta kommandotolken som admnistratör och skriv...

del X:\Hela\sökvägen\till\filen\Filnamn.ändelse

...byt ut X mot rätt enhetsbokstav, och kör gärna kommandot från Administratörskontot. Upprepa för varje mapp/fil som skall bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...