Gå till innehåll

Ny dator för dominant


Recommended Posts

Hej.

Jag hade förut en stationär dator med xp, och det finns ytterligare i hushållet 2 bärbara datorer den ena med w7 o den andra med xp.

Vidare så finns det en playstation 3 och en trådlös skrivare/fax.

Mitt internet kommer från Telia och det är ett gammalt modem utan möjlighet till trådlöshet, min router som sänder trådlöst är en D-Link DI524.

Min router som är en 4-portars fungerade klockrent förut tillsammans med allting enligt ovan där den stationära var trådbunden med routern o de andra var trådlöst förbundna med routern och de jobbade bra sinsemellan på samma router utan att någon loggades ut för att någon loggade på eller vice versa.

Men nu har jag köpt en ny bärbar dator med w7, som skall jobba mot min befintliga router trådlöst.

Om de gamla datorerna, alltså de bärbara är uppkopplade mot internet o den nya kopplas upp, så sparkas de gamla ut efter cirka 5 minuter. Och om den nya är uppkopplad så kan inte de gamla koppla upp över huvudtaget. Om den nya inte används alls så fungerar alla de gamla utan problem!

Varför är den nya datorn så dominant?

Och vad kan jag göra för att komma runt problemet?

Mitt system bygger på trådlös kontakt med internet. Jag tycker inte om kablar och vill helst inte befatta mig med kablar. Modemet är kopplat till routern via kabel, men de står alldeles bredvid varandra och alldeles bredvid huvudjacket. Min skrivare som också är en fax är en trådlös/wi-fi nätverksskrivare köpt enkom för ändamålet att finnas på nätverk. Den trådlösa spelkontrollen står vid tv´n som står i nästa rum.

Jag funderar på att köpa mig ytterligare en router, frågan är om det går att koppla samman i det befintliga system jag har idag.

Och hur gör jag det i sådana fall?

Måste jag använda mig av samma märke som jag har idag?

Kan jag behålla det gamla systemet på den gamla routern och bara koppla den nya datorn till den nya routern?

Jag hoppas jag är tydlig nog med min fråga!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte skaffa en router till av den enkla anledningen att du skulle få det besvärligare att koppla ihop dina system, prestandan skulle inte förbättras på något sätt.

Det jag tror är problemet för dig är att det interna nätverket inte är skapat av den "nya" datorn. Du skulle komma runt problemet om du ger varje maskin/enhet ett eget fast ipnummer, dvs lås ett ipnummer till mac-adressen. En annan prestandaoptimering skulle kunna vara att använda en annan frekvens att sända wifi i ditt LAN, du får testa dig fram till den bästa frekvensen mellan 1 och 13 tror jag det är... för egen del använder jag 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...