Gå till innehåll

Dell Latitud D610 & Strömförsörjning


Recommended Posts

Hej Alla!

Jag har en Dell Latitud D610 som helt plötsligt bara dog. Satte i el-sladden men inget hände, först när jag satte den i dockningsstationen

kunde jag starta den och använda den som vanligt, men friheten med en laptop försvann när den inte går att använda utan dockningsstation och elsladd.

Någon här som haft liknande fel? Någon som vet vad som kan ha hänt och hur jag kan åtgärda felet(felen?! )

Jag har mina misstankar om batteriet men varför skulle då datorn inte fungera på elsladden? Någon som har idéer? ~MiloS~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite som det kan va relaterat med batteriet & powerfunktioner då den fungerar när den sitter ansluten konstant.

Lyckades hitta lite info om din bärbara enligt länken:

https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.dell.com%2Fdownloads%2Fglobal%2Fproducts%2Flatit%2Fen%2Fspec_latit_d610_en.pdf

Blev lite konfunderad på detajerna...Står beskrivet både "primary" & "secondary" i mer än en tappning :unsure:

Antar dockningsstationen har & göra med "expressladdning" och sladden med den "externa laddningen"

Eller kanske tvärt om :) Lithium-Ion brukar va vanligt så troligast ett sånt batteri sitter monterat.

65 Watt or 90 Watt AC adapter with cord wrapping

Batteries . . .Primary 6-cell (53WHr) Smart Lithium-Ion with external battery gauge & ExpressCharge

Primary 4-cell (32WHr) Smart Lithium-Ion with external battery gauge & ExpressCharge

Secondary 6-cell/48 WHr Smart Li-Polymer battery featuring ExpressCharge

Kan va batteri, kan bero på inbyggd enhet som sköter strömförsörjningen men eftersom den funkar i dockningsstationen så verkar inte datorn ha med saken & göra.

Den här "Sladden" hur ser den ut ?....Är det en enkel vanlig adapter som ansluts till hushålls-elen?

Hur fungerar dockningsstationen i förhållande till sladden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Sladden till datorn är en "PA 10 Family adapter" som sätts i ett vanligt jordat hushållseluttag; samma sladd både till datorn och dockan

(OBS: dockningsstationen fungerar inte alls utan el - inget batteri)

.

När jag tar datorn ur dockningsstationen blir det bara svart/datorn dör och jag får starta om den i dockningsstationen, så det verkar som hela strömförsörjningen är borta.

Mysko fel- jag har haft och har flera Dell-datorer men aldrig ett så konstigt fel.

I kontakten med Dell, är det bara "sådana fel kan inte uppstå" (ja nu är det så att min dator uppvisar det felet.)

Alla idéer är välkomna ~ Milo ~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Samma sladd till båda

När datorn sitter i dockningsstationen måste jag använda strömuttaget på baksidan av dockningsstation, ingen möjlighet att kunna använda eluttaget bakpå datorn.

(alla uttag på datorns baksida döljs av dockningsstationen)

Har aldrig behövt använa dockningsstationen tidigare, utan datorn har fungerat utmärkt med att startas av den egna "on"-knapp.

Har haft en batteritid på ca 2 timmar vid måttlig användning, sedan laddats medan el-adaptern suttit i. ~ Milo ~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det sjukaste är att det händer samma sak på min bärbara dator ibland, istället för att den ska laddas normalt som den alltid brukar göra så laddas den neråt istället 70% 30% o sedan 00% o då släcks den, istället för att den ska laddas uppåt 10, 20, etc etc

mitt råd är stäng av datorn ta ut laddaren OCH ta ur batteriet på bärbara datorn och sätt in den igen efter ett tag.

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, får rätta min tolkning av batterierna. Det verkar inte som det finns någon inbyggd "kalibrering" i dessa batterier som hanterar kapacitet & dess cykler i hur mycket batteriet ska laddas, när laddningen ska slås till/ slås ifrån & hur mycket som finns kvar & använda osv.

Ser ut som den saken ombesörjs av laddarna och då kan ju felet ligga någonstans i din PA 10 Family adapter.

Samtidigt så slocknar datorn då den tas bort ifrån dockan och då börjar jag undra om inte batteriet är kass de med :(

Men det kan ju bara ha hängt upp sig också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ansluter datorn till dockan, ansluts strömmen till datorn (Via dockan) då till samma uttag på datorn?

Om inte kan det mycket möjligt vara så att strömkontakten på datorn som oftast är direkt ansluten till moderkortet kan vara trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma!

Adaptern laddar den andra Latituden (PP18L)från Dell, vars adapter annars är "PA 12 Family". Enligt användarmanualen går det att använda med "PA 10 Family".

Tyvärr är det omvända inte möjligt PA 12 Family orkar inte starta D610:an.

Styrningen av påladdning som finns i nyare laptopar, är inte så utvecklad i den här utan man får försöka vara noga med att ta ur elen, så batteriet får jobba (100 % ta ur och låt sjunka ner till 14%, sätt i elen osv). När den stod som hårddisk (elen i hela tiden) tog jag ur batteriet, bara för att öka batteriets livslängd =(.

Eluttaget på datorn (alla uttag!) går inte komma åt när datorn sitter i dockan, utan jag måste använda de uttag som dockan tillhandahåller.

I dockan kan man ansluta skärm, mus, tangentbord, USB, nätverkssladd, mm.

Jag har fått öppna laptopen och gjort rent runt start-knappen (det samlas mängder med diverse små partiklar innanför skalet på en dessa laptopar! Kolla in den här sidan

http://ahwee.com/how-to-disassemble-laptop-dell-latitude-d610#anchorstart)

Jag har tagit ur batteriet 1 gång men jag ska ta ur det igen och låta det ligga ca 30 minuter innan jag sätter tillbaka det den här gången

+ hålla in start-knappen i ca 10 sekunder för att "skydds-jorda den" (se nr 5 på sidan ovan).

Tack för era idéer, har ni fler tas de tacksamt emot! =) ~ Milo ~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja men alltså för att förtydliga mig ytterligare, datorn startar INTE när du kopplar in laddaren direkt i datorn korrekt?

Men datorn startar när du kopplar in laddaren i dockan och sedan datorn i dockningsstationen (och datorn får då istället sin ström via dockningskontakten på undersidan av datorn?)

Datorn kan inte köras på batter?

Summan skulle vara att den behöver service... antagligen moderkortsbyte alt utybte av DC jack ( http://www.parts-people.com/index.php?action=item&id=3142 )

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Si3rra.

Datorn går inte att starta; ingen reaktion från batteriet, inget med elkabeln (adapter PA 10 Family) direkt in i datorns eluttag.

Enda sättet att starta datorn är att sätts den i dockningsstationen (PR01X, adapter PA 10 Family) som var med till Latitud D610.

El-uttaget sitter på vänster sida på dockan och på baksidan på laptopen(kommer inte åt eluttaget på laptopen när datorn är dockad).

Dockan, liksom adaptern är DELL original.)

Inga problem att starta den dockad. Det finns inget batteri i dockan, utan där är det alltid ström som gäller.

Jag måste använda dockans knappar + adapter "PA 10 Family" (elkabel). Förklarade jag bättre nu? ~ Milo ~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte rekommendera dig att byta jacket om du inte är kunnig, då det är lödning på moderkortet för att byta den (även om det kanske kan vara orsaken, men samtidigt borde inte detta göra att datorn inte gör att köra på batteri, så eventuellt att det kan vara någon annan komponent som felar.

Antar att datorn är så pass gammal att garantitiden gått ut, men skulle absolut rekommendera dig att kontakta dell alt. någon dell serviceverksatad för att få mera exakt information om vad som kan vara felet, och om DC jack byte skulle lösa det eller bara vara bortkastat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej opptokoppter.

PA 12 Family-adaptern är original till Dell "Latitude PP18L" s¨jag har inte haft några som helst problem med den.

Tyvärr går det inte att använda "PA 12 Family" till "Latitude D610:n", den "orkar" inte starta den. PP18L:n den går att ladda med PA 10 Family. ~Milo~

PA 10 Family: output 19,5V (19,5) 4,62A (4,62A) input: AC 100-240V~1,5A (1,5A) 50-60Hz

PA 12 Family: output 19,5V (1935V) 3,34A (3,34A)input: AC 100-240V~1,5A (1,5A)50-060Hz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Si3rra! Någon garantin finns inte kvar, datorn är ca 7 år gammal. Skaffade mig ny laptop våren 2010 och mitt 7 åriga barnbarn fick överta Latitude D610:n i maj samma år.

Allt har funkat perfekt och den har använts varje dag, så den har gjort rätt för sitt inköpspris. Synd att den skulle ge upp nu när skolan snart är slut och det blir mer

tid framför datorn.

Jag ska försök få tag i DELL i morgon.

Tack för idag och God Kväll ~Milo ~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej.

Sladden till datorn är en "PA 10 Family adapter" som sätts i ett vanligt jordat hushållseluttag; 1. samma sladd både till datorn och dockan

(OBS: dockningsstationen fungerar inte alls utan el - inget batteri)

Skulle gärna vilja förstå lite närmare omkring om vad du menar ovanför.

Jag hälper gärna till mer ifall du behöver :)

Ett par frågor;

1. Kan du verkligen ansluta dockningsstationen med samma Adapterkabel som du annars använder mellan stickuttaget och D610'an när dockningsstationen inte används för "driva" datorn, alltså då du kör med den sk. sladden?

2. Dockningsstationen - inget batteri...? Den är direktansluten med andra ord och behöver därigenom inget batteri även om batterijacket sitter monterat i bärbara datorn under tiden?

Inga problem att starta den dockad. Det finns inget batteri i dockan, utan där är det alltid ström som gäller.

Ska vi tolka detta som att där finns något "utmed den sk sladden" ifråga om extra batteri förutom det inbyggda i den krånglande datorn eller någon annan extra utrustning? (Alltså bortsett ifrån dockningsstationen)

PA 10 eller PA 12 :D

Kanske bäst vi fortsätter med sladden så vi inte rör ihop allt för mycket.....

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej opptokoppter.

PA 12 Family-adaptern är original till Dell "Latitude PP18L" s¨jag har inte haft några som helst problem med den.

Tyvärr går det inte att använda "PA 12 Family" till "Latitude D610:n", den "orkar" inte starta den. PP18L:n den går att ladda med PA 10 Family. ~Milo~

PA 10 Family: output 19,5V (19,5) 4,62A (4,62A) input: AC 100-240V~1,5A (1,5A) 50-60Hz

PA 12 Family: output 19,5V (1935V) 3,34A (3,34A)input: AC 100-240V~1,5A (1,5A)50-060Hz

Tack jättesnällt av dig :)

Ja just de...10'an ger lite mer i Ström (A) än 12'an ser de ut som. Man borde annars tycka att 12'an skulle va större i kraft.

Hur förhåller de sig på dockningsstationen.?..Den borde ge ännu mer om de följer logikens lagar.

Låter ju då inte som Adaptern skulle va problemet men det beror ju också om den kopplas annorlunda till 610'an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...