Gå till innehåll

Använda datorn i sommarstugan


Spender

Recommended Posts

Hej. Detta är nog det konstigaste inlägget/tråd ni sett i detta forum och hoppas jag lagt mina undringar på rätt ställe.

1)

Min kompis och frun har Window Vista datorer. En stationär på kontoret i Stockholm och en LapTop, båda köpta i år. De kan absolut ingenting om datorer. Jag har aldrig sett annat än iMac datorer.

2)

Frun vill sitta i sommarstugan 5 mil från Stockholm och jobba på sin LapTop men på sin huvuddator på kontoret i Stockholm.

Jag har aldrig behövt arbeta på annat ställe så jag vet inte hur man gör detta på min iMac, än mindre hur man gör på Window.

3)

Tror ni att det går att instruera mig så jag kan hjälpa dem. Jag har tidigare hjälpt dem med hemsidor och animerade filmer om företaget och deras produkter och anses nog i deras ögon som den som bäst skulle kunna fixa detta.

Tacksam för tips

Kalle

iMac Lion Logga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta i en sommarstuga löser man med ett mobilt bredband.

Kör själv med Telenor men alla operatörer har mobila abbonemang.

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html

Sen att koppla upp sig mot ett företag kan vara knepigt, alla företag med någon form av

säkerhetstänk kör med säkra uppkopplingar via tex VPN.

Vissa företag godkänner inte alls att man kopplar upp sig med en privat dator utan enbart

företagslaptops får användas som är säkrade mot en amatörs ev härjningar i mjukvaran.

Man måste fråga företagets datasupport om vad som gäller !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun.

1)

Det är deras eget företag och då borde det väl inte vara några problem.

2)

Både dom och jag använder Comhem

3)

Behövs det inga speciella program i deras Vista för att göra detta.

4)

Jag skall ta kontakt med Comhems support och höra, men dom tror jag inte håller reda på Window Vista eller mac datorer. Eller?

Tack

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.... jo även för mindre företag är kanske säkerheten viktig....

Trubblet är att med Vista så måste man köra Ultimate för den enklaste lösning dvs "Fjärrskrivbord" eller "Remote desktop connection" på engelska. (skulle själv aldrig bränna penagarna för en Ultimate-licens)

http://windowstips.nu/aktivera-fjarrskrivbord-windows-remote-desktop/

En annan lösning är att använda Teamviewer som är gratis.

http://download.cnet.com/TeamViewer/3000-7240_4-10398150.html?tag=dropDownForm;productListing

Har inte testat programmet men det har fått bra betyg samt en enorm massa nedladdningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Det lärde mig det jag misstänkte och skall öppna upp dessa länkar. Jag tror inte jag kan ladda ner dem eftersom jag har en iMac.

Är det ungefär det som vi läste om för några år sedan, när en bankanställd framför sin dator började se pekaren göra saker utan att han deltog. Utanför i en bil satt två kriminella som försökte komma in på banken konton.

Tack

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yup....

Jag installerade Teamviewer på 2 burkar och pregrammet är extremt enkelt att använda.

Man får en kod samt ett lösenord som man behöver för att ansluta.

Man får sedan ha lite tålamod för det går lite långsammare att göra saker.

Men.... för kommersiellt bruk så bör/ska man betala men igen... för en liten firma så kanske man kan ha ett rymligt samvete.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad dom behöver är en VPN-mjukvara av något slag. Har inte testat den själv men Comodo EasyVPN är gratis och verkar vara ungefär det dom behöver. Det finns annars massor av liknande mjukvara om man söker på VPN client t.ex.

TeamViewer är jättebra för support och liknande, men jag skulle nog inte använda den för en mer permanent fjärrstyrning av obemannade burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag gick in på Team Viewer Startupp support och det ser jättelätt ut. Det blir alltså inga kostnader alls, men som du nämner, måste man betala om man vill ha mer "kräm". Jag hittar inte detta alternativ. Kostar det skjortan.

Tack

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående VPN så som e-son skrev om så stöds det av TeamViewer.... har inte hunnit labba med det... ;)

Teamviewer har sedan en översatt svensk sida

http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx

Sen angående licenser så kanske summan avskräcker för det lilla företaget....

http://www.teamviewer.com/sv/licensing/index.aspx

Jag skulle först testa och prova ut produkten !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack för alla tips och jag tror att det sista svaret från Plun och mina egna mer ingående undersökningar av priserna gjorde att jag baxnar.

Team Veawer kostar minst 4500:- om man inte nöjer sig med gratisversionen. Det andra fick jag ingen koll på priset och förmodligen behövs någon öppningspanel där också.

Tack i alla fall.

Kalle :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med Windows Live Mesh från min bärbara hem till stationära, funkar bra och lättanvänt, allt som behövs är ett, exempelvis "Live" konto vi MSN, sen kör det på bägge burkarna. Kan fjärrstyra hemdatorn från stugan. Går även att synka mappar/dokument. Är det bara dokument t ex så är Dropbox kanon, 2 gb free och kan komma åt från vilken dator man vill, även android/Iphone funkar med det via app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, tack för alla tips och jag tror att det sista svaret från Plun och mina egna mer ingående undersökningar av priserna gjorde att jag baxnar.

Team Veawer kostar minst 4500:- om man inte nöjer sig med gratisversionen. Det andra fick jag ingen koll på priset och förmodligen behövs någon öppningspanel där också.

Tack i alla fall.

Kalle :)

Jo men för tusan.....

Om man baxnar för 4500:- så är det ett mycket litet företag och då kan man nöja sig/ha samvete att köra gratisversionen (som då innebär att man får koppla upp sig lite då och då när gratistiden går ut.)

Om man botaniserar på TeamViewers sida så finns det även en Mac-version så att du själv kan testa samt ev supporta lösningen.

Sen finns det då även VNC som innebär att man måste hålla reda på IP-adresser och det är ju också ett alternativ.

http://download.cnet.com/VNC-Free-Edition/3000-7240_4-10045255.html

eller här är rubbet från Download.com

http://download.cnet.com/windows/remote-access/?tag=mncol%3Bsort&rpp=10&sort=downloadCount+asc

Slutligen så handlar det om att få "häcken ur vagnen" och testa.... annars får man hyra sig en datakonsult som sätter upp en lösning a 1000:-/timmen.... ;)

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...