Jump to content

Gamla Windows 95, 98SE & ME, DOS och Fat32

DAson
 Share

Recommended Posts

Är det någon som vet vart begränsningen går på gamla Fat32 och dess hårddiskutrymmesstorlek. Och om hur mycket Windows 95, 98SE & ME stöder i max hårddiskutrymme? Jag vill bara veta eftersom jag har gamla bärbara datorer som jag har intresse av. Jag har frågan ni har kanske svaret!

//DAson

Ms Dos ver 4 och framåt tillåter FDISK att partionera 4gb stora diskar men partionsstorleken får ej överskrida 2gb (FAT).

W 95 ver 2 (OSR2), W 98, och Windows Millennium (Me) med FAT32.

FAT32 stöder diskar upp till 2 terabytes

Endast W2k stöder partionsstorlek till 32gb.

Vill du veta mer om FAT... http://sv.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table

Jag har 2 gamla bärbara datorer en Toshiba och en Compaq i Compaqen sitter det en 30 GB hårddisk som är partionerad och formaterad i FAT32 10 GB +10 GB + 8 GB det funkar bra att göra så. Ska fixa till så att Toshiban också kör i FAT32 men den hårddisken är på 5 GB. Det är kul att hålla på med gamla bärbara datorer. Får inte glömma en sak har ju för sjutton en bärbar till men den är en 486:a på 50 MHz och betydligt mindre hårddisk och där har jag Windows 3.11 för Workgroups installerad. Tack för infot!

//DAson

Installerar just nu kult Windowsutgåvan Windows 95 för att där kunna spela mina gamla spel som kom under Windows 95 eller 98:ans tid. Windows 95 vart väl succé då det kom inst. på mina gamla bärbara datorer. Har original av både Windows 95 och 98SE.

//DAson

Jag har en Toshiba satellite 110cs som ligger.. och väntar.. får se om jag orkar ta ur disken eller fixa setup-floppys... jag har också 3.11, w95 och 98se i orginal liggande.

Men det är ganska kul med bara dos också...