DAson Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Är det någon som vet vart begränsningen går på gamla Fat32 och dess hårddiskutrymmesstorlek. Och om hur mycket Windows 95, 98SE & ME stöder i max hårddiskutrymme? Jag vill bara veta eftersom jag har gamla bärbara datorer som jag har intresse av. Jag har frågan ni har kanske svaret! //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Ms Dos ver 4 och framåt tillåter FDISK att partionera 4gb stora diskar men partionsstorleken får ej överskrida 2gb (FAT). W 95 ver 2 (OSR2), W 98, och Windows Millennium (Me) med FAT32. FAT32 stöder diskar upp till 2 terabytes Endast W2k stöder partionsstorlek till 32gb. Vill du veta mer om FAT... http://sv.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DAson Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Jag har 2 gamla bärbara datorer en Toshiba och en Compaq i Compaqen sitter det en 30 GB hårddisk som är partionerad och formaterad i FAT32 10 GB +10 GB + 8 GB det funkar bra att göra så. Ska fixa till så att Toshiban också kör i FAT32 men den hårddisken är på 5 GB. Det är kul att hålla på med gamla bärbara datorer. Får inte glömma en sak har ju för sjutton en bärbar till men den är en 486:a på 50 MHz och betydligt mindre hårddisk och där har jag Windows 3.11 för Workgroups installerad. Tack för infot! //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Jag kör win 3.11 i vmware av ren nostalgi. Nu har jag samtliga OS på marknaden så man har ju att välja på om man vill dra sig tillbaka i tiden för en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DAson Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Installerar just nu kult Windowsutgåvan Windows 95 för att där kunna spela mina gamla spel som kom under Windows 95 eller 98:ans tid. Windows 95 vart väl succé då det kom inst. på mina gamla bärbara datorer. Har original av både Windows 95 och 98SE. //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Jag har en Toshiba satellite 110cs som ligger.. och väntar.. får se om jag orkar ta ur disken eller fixa setup-floppys... jag har också 3.11, w95 och 98se i orginal liggande. Men det är ganska kul med bara dos också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts