Gå till innehåll

Klona en korrupt datordisk?


Recommended Posts

Hejsan ja igen!

Jo ja är i Växjö nu och fick reda på att min systers o hennes killes dator *hårdisk* är på gång att ge upp för ena halvan har redan kraschat ,

så ja försöker clone disk men allt går segt och har väntat i 5 timmar redan, kan det vara att den försöker clona av en kraschad hårdisk halva ? ja försöker med program *EaseUS Todo Backup Free 3.0*

börjar kännas trist att vänta och fixa deras dator,

finns det snabbare sätt att fixa clone disk på en kurupt dator ?

ja börjar ge upp och lätt för andra som känner mig o tro att ja kan fixa allt,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett fysiskt fel på disken och då kommer det troligtvis inte att fungera att klona disken enligt min erfarenhet. Antar att det rör sig om en intern disk och det du kan göra för att rädda data på disken är att koppla in den till en annan dator via en konverter, IDE/SATA till USB, så att du kopplar in disken med USB-kontakt i en annan dator och försöker få över information den vägen.

Beroende på vad det är för disk och om du har en annan dator tillhands kan du också koppla in den på en annan ledig port i datorn på en fungerande installation och plocka ut informationen på disken den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller SATA och har en ny hårdisk inkopplad men värkar inte gå bra,

har ingen annan med en dator i närheten,

detta gäller Windows Vista, detta är en intern disk,

ja avbröt allt och vad ska man göra när de förväntar saker om mig o vad ja kan eller klarar av o de förstår att ja inte kan allt,

Finns det inget annat sätt man kan göra för att fixa till det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja inte lätt när de inte fick något backup program skivor på sin dator när de köpte det förut med Windows Visa för några år sedan,

annars är det äkta program men tycker det är surt att de inte fick boot cd eller boot program som fungerade från början, det ända ja får reda på det är när saker inte börjar fungera o då vill vissa ha hjälp ja känner och bättre säga till innan att göra backup med mera än är det är försent,

ja o min pappa brukar hålla hålla kopior på saker men inte vissa ja känner,

o ibland vet men ej vad man ska göra,

det förlitar på att ja ska fixa deras dator o ja undrar hur ja ska göra,

förlåt om ja skriver fel har lite dyslexi,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska se sen om ja kan hitta programmet o får se om ja orkar.............

nu är ett annat problem att den nyare hårdisken de skaffade blev 11 gigabyte ifrån 500 gigabyte och finns det att man kan fixa till partition o eller nollställs hårdisken med boot:cdn annars ? för de blir nog inte så glada om ja inte kan fixa till det,

ja tänkte inte på att en del fel kan före komma med en del program,

har testat *MiniTool Partition Wizard Home Edition*

ja är inte så data kunnig men bara själv lärd genom genom misstag och fått lära mig andra nyare saker via åren,

det ska vara lätt och orkar inte sitta länge till,

Redigerad av Samuel_1975
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med gamla hederliga Norton Ghost om du får tag på det så kan du testa läsa av partitionen i sin helhet för att kanske kunna rädda det som räddas kan. Jag hade en kvaddad disk en gång jag först körde "chkdsk" på innan jag snabbt skapade en image av det som återstod. Ca 30% strök med men hellre 70% kvar än 100% borta.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har försökt att använda Norton Ghost 15 som ja hade på min usb minne o har försökt att köra klon och stannar på 99 % men får fel koder EC8F17B3 error a7c30019

har försökt att köra "chkdsk" men inga fel hittades,

ja håller på testar nu HDClone om det går om inte samma sak,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en sådan här kabel

http://www.deltaco.s...?ItemID=SATA-61

Plockar man ur den skadade disken och kan i lugn och ro (från en fungerande dator) försöka rädda skadade mappar/filer med ren fil/mapp kopiering (precis som Stenis föreslog)

Ibland lyckas man och ju mer man "bökar" med en skadad disk desto sämre....jag skulle INTE försöka clona en skadad disk !

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en sådan här kabel

http://www.deltaco.s...?ItemID=SATA-61

Plockar man ur den skadade disken och kan i lugn och ro (från en fungerande dator) försöka rädda skadade mappar/filer med ren fil/mapp kopiering (precis som Stenis föreslog)

Ibland lyckas man och ju mer man "bökar" med en skadad disk desto sämre....jag skulle INTE försöka clona en skadad disk !

Men det är ju i princip samma sak du föreslår. Är disken paj så är den, o då är det bara att försöka rädda det som räddas kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju i princip samma sak du föreslår. Är disken paj så är den, o då är det bara att försöka rädda det som räddas kan.

Jo och det gör man bäst från en fungerande dator med ett minimalt antal diskläsningar.

Jag köpte kabeln för att slippa böka med att öppna min egen samt främst för att kunna pula med diskar från min bärbara. Stor glädje om man lyckas rädda en massa filer !!

Vidare så finns det ju ett antal "Recovery-program" som vi kan stapla upp i tråden.... :) (Scavenger stalltips)

-----

Själv kör jag sedan med backuper.... främst i "molnet" som passar den late.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvva backuper i molnet. Tänk att ha en massa privata filer i cyberrymden..... :D

Nä seriöst - jag skulle helst vilja ha en forensic image copy, hårdvarubaserad kopiering av rådata med mekaniskt skrivskydd, dvs den läser bara vad som finns oavsett koruppta områden eller ej. Lite som den variant som polisen använder. Förvisso svindyrt men vore kul att ha en. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvva backuper i molnet. Tänk att ha en massa privata filer i cyberrymden..... :D

Tjau nu tror jag inte att den överväldigande majoriteten har så många hemligheter inkl mig själv så då

passar "molnet" alldeles utmärkt, dokument, bilder, etc. :)

"Piratjunket" rör jag inte i längre så då har jag inget problem med det.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen annars!

ja får nog titta närmare vad det är för problem men som sagt har ja inte lyckats och en 5 år gammal dator är nästan inget att ha mer ändå,

ja fick förklara lite till dem o fick använda min pappa till hjälp via telefon som hjälp ^^

De skaffade en ny dator o ja hjälpte lite till med datorn den nya datorn också för de fyller år på samma dag ok nästa månad,

det blev en Packard Bell Imedia 16719 NC ( via media market )

ja har skapat boot cd på nya datorn som ja tar hem till mig ute fall de får problem så är boot cd på säker plats till fel uppstår ^^

Tack ska ni ha att ni ville hjälpa mig,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...