Gå till innehåll

"Operating System not found" men hårddisk syns i BIOS


Skull Kid

Recommended Posts

Mitt under en Startup Repair "dog" min Acer Aspire 8942G :(. Operativsystemet är Windows 7 Ultimate 64-bit.

Problemet:

http://i228.photobuc...00/DSC00001.jpg

Och så här ser det ut i mitt Phoenix BIOS:

http://i228.photobuc...00/DSC00002.jpg

Redigerad av Skull Kid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hittar inte hårddisken... och går direkt till nätverket... antagligen för att hdd inte är aktiv efter recovery.

Starta på dvd'n och starta partionsverktyget, markera din partion och sätt den till "aktiv", starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hittar inte hårddisken... och går direkt till nätverket... antagligen för att hdd inte är aktiv efter recovery.

Starta på dvd'n och starta partionsverktyget, markera din partion och sätt den till "aktiv", starta om datorn.

Ok. Ska antagligen sätta SATA Mode från AHCI till IDE, annars hittas inte det "oallokerade utrymmet".

EDIT: Följande meddelande "poppar" up när jag väljer min partition: "Virtual Disk Service error: The disk is not initialized."

EDIT: Och när jag försöker skapa en ny partition från "disk 0" kommer detta: "DiskPart has encountered an error: The request could not be performed because of an I/O device error. See the System Event Log for more information."

EDIT: Den säger när jag försöker skapa en ny parititon när jag försöker installera Windows 7: "Failed to create a new partition on the selected unused space. [Error: 0x8007045d].

Redigerad av Skull Kid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med DiskPart (bara en av tonvis av metoder jag försökt med) men hårddisken totalvägrar att bli reparerad, plus att datorn har krånglat sedan jag fick den den för snart två år sedan. Så en ny dator vore nog på sin plats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med DiskPart (bara en av tonvis av metoder jag försökt med) men hårddisken totalvägrar att bli reparerad, plus att datorn har krånglat sedan jag fick den den för snart två år sedan. Så en ny dator vore nog på sin plats...

Låter som att du bör reklamera datorn hos säljaren (man har tre års reklamationsmöjlighet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet att installera om hela operativsystemet kan du "blanka" hela disken med diskpart för att sedan börja om med att partionera och formatera de partioner du vill ha.

Men börja med Cecilias förslag att reklamera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...