Gå till innehåll

Hotmail, kan inte ladda upp större bilagor


ycc

Recommended Posts

[Hotmail, kan inte ladda upp större bilagor]

Jag har Windows Live Hotmail Plus. När jag försöker ladda upp en bilaga av storleken 16 MB så laddar den ett tag, men säger till sist att bilagan är för stor. (Plus skall klara 20 MB.)

Ofta får jag också felet "Silverlight har krashat" med en ikon som en ledsen pusselbit. (Ikonen ser inte riktigt proffsig ut IMHO, men den är nog inte ett tecken på hackning?)

Jag har provat med olika bilagor med ungefär denna storlek, och får samma resultat. Det går inte att ladda upp dem. Jag har testat vid olka tidpunker i flera dagar nu.

Vad jag kommer ihåg förnyades mitt Hotmail Plus i höstas. När jag nu försöker verifiera att jag verkligen har Plus-tjänster hittar jag inte hur man gör. Jag kommer till mitt konto (anger lösenord igen). Men jag hittar inte var jag kan bekräfta att Plus-tjänster är aktiverade.

Min uppkoppling är inte den bästa, men jag har alltid laddat upp 20 MB bilagor utan problem. Tyvärr börjar nu också Google Chrome att säga att jag kan vara utsatt för kapning. Den säger att jag är på väg till en domän som ev är farlig/felaktig. Vad jag kan se hoppar jag bara mellan sidor/subdomäner inom live.com domänen (när jag läser min kontoinformation), men jag vågar inte fortsätta.

Jag har provat Chrome, FF och MSIE 9 med samma resultat. Windows 7 starter.

En mindre bilaga (200 KB) går att ladda upp. Indikatorstapeln fylls fort till ung 95%, men sedan tar det mer än en minut innan den säger att uppladdningen är OK. (Så har det varit länge. Det kan ta 10-15 minuter att fylla sista 5% av indikatorstapeln.)

(Jag väljer hela tiden alternativet "bifoga som bilaga". Jag väljer inte att använda Skydrive.)

Hur skall jag få upp bilagan?

Varför krashar Silverlight?

Tacksam för tips hur jag skall ladda upp bilagor av denna storlek.

Tack för alla tidigare tips i detta forum

ycc

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så stora bilagor är svåra att skicka för det gäller ju inte bara att du ska kunna skicka utan även att mottagaren ska kunna ladda ner så stora bilagor. Ska det fungera så är det bättre att dela ut filen på Skydrive(jag vet ej hur Skydrive fungerar) eller annan liknande tjänst och skicka länken/genvägen till mottagaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack fredde, men jag vill inte belasta min skydrive mer med dessa filer. Jag ber att tråden handlar om hur man skickar bilagor, inte placerar dem på Skydrive. Mottagaren har inga problem ladda ner detta.

EDIT:

Nu hittade jag, under debiteringsinformation:

Hotmail Plus - Aktiverad

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då finns det nog inga fler alternativ mer än komprimera filen. Dels för att få ett filformat som garanterat går att skicka och dels för att få ner storleken.

För övrigt anser jag att mitt förra förslag är betydligt bättre än att skicka så här stora filer med E-mail. De flesta mailkonton klarar inte så stora filer och jag själv blir irriterad när folk skickar filer större än 5 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ”lösning” kan ju vara att avinstallera Silverlight. ;) Jag har (förstås) inte det installerat, och kunde lätt bifoga en fil på 23,7 MB.

post-7701-0-20397200-1324904759.png

Den ledsna pusselbiten är en Chromium-finess, som visas då en insticksprogram har kraschat. ;)

Angående eventuellt farlig/felaktig domän (har aldrig sett något sådant då jag (rätt sällan) besöker min Live-sida), kan du verifiera det om du använder https. Gå till https://account.live.com/ManageSSL och aktivera Använd HTTPS automatiskt.

post-7701-0-52761300-1324905156.png

Och gå till inloggningssidan via krypterad anslutning: https://login.live.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst JoWa, dina inlägg är verkligen alltid mitt i prick. Kanon.

Jag tog bort Silverlight och nu funkar det.

Utan Silverlight får man ju inte löpande information om hur mycket som laddats upp, men i Chrome visas ju det tydligen längst ner på skärmen. Men det gör inte så mycket, jag kan ju också kolla hur mycket som skickats över uppkopplingen.

Problemet verkar vara löst, jag skall testa lite mer. Jag skall senare också prova att köra vis https, som du föreslår.

Jag förstår inte riktigt freddes och Mannemans inlägg. De konton jag brukar skicka till har inte haft problem att ta emot bilagorna. (T.ex. Hotmail Plus och Gmail)

Tack för alla svar som kommit och till alla som funderat över problemet.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man får nöja sig med att se förloppet i form av procent överfört i nedre vänstra hörnet.

https bör alltid användas. Extra viktigt om man använder oskyddad trådlös uppkoppling, där trafiken annars kan avlyssnas.

Manges och freddes inlägg saknar inte poäng. T.ex. rymmer hela min Glocalnet-inkorg 10 MB. Så visst finns det anledning att tänka sig för innan man skickar iväg större bilagor. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt freddes och Mannemans inlägg. De konton jag brukar skicka till har inte haft problem att ta emot bilagorna. (T.ex. Hotmail Plus och Gmail)

Vad jag menade är att oavsett ditt problem med Silverlight... det är inte alla "mailleverantörer" som kan ta emot större bilagor än 10mb per mail. För oss som har Live/hotmail så är det fallet. Å andra sidan är det avsändaren som får notis att ett för stort mail och inte kan levereras.

Skönt att det löste sig...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...