Gå till innehåll

Högtalare fundering


PCGuiden

Recommended Posts

har kopplat dom till eluttaget, sedan startar jag dom genom att vrida volymknappen men då durar och brusar det som tusan, vad kan vara fel. det fortsätter när jag kopplar in dom till datorns hörlursutgång som är det enda som finns på min laptop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du jordat eller ojordat uttag? Någon antennkabel ansluten i närheten? kan det vara så att någon av kablarna till eller från högtalaren ligger emot chassit på datorn eller annan metallisk del? vad händer om du ansluter nätströmmen till annat uttag?

Antagligen beror det på ett jordfel någonstans.

http://www.99musik.se/showthread.php?127650-Brum-i-h%F6gtalarna-n%E4r-datorn-sover-%E4r-avst%E4ngd

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du jordat eller ojordat uttag? Någon antennkabel ansluten i närheten? kan det vara så att någon av kablarna till eller från högtalaren ligger emot chassit på datorn eller annan metallisk del? vad händer om du ansluter nätströmmen till annat uttag?

Antagligen beror det på ett jordfel någonstans.

http://www.99musik.s...%E4r-avst%E4ngd

Kan nog vara ett jordfel enligt det du beskriver skall testa att byta uttag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat saken rätt så har du lösa högtalare som du kopplar till din laptop och att de brusar/låter illa innan du ens kopplat in ljudkabeln? I så fall ligger felet i själva högtaleriet. Inte sällan blir den s.k.potentiometern (tekniskt namn på volymreglaget) sliten och kan behöva trimmas lite med elektronikspray alt. icke ledande kontaktspray. I värsta fall blir det att budgetera nya högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...