Gå till innehåll

Koverterar film till mobil och ljudet laggar [LÖST]


Recommended Posts

Jag hjälper en vän att konvertera film till hans mobiltelefon... en X10i.

Jag använder iPhone (widescreenformat) som mall och det blev nästan perfekt på en gång... men ljudet laggar en aning, alltså är inte rösterna riktigt synkade (skiljer kanske en halv sekund). Vad behöver jag ändra på för att kunna bli av med detta lagget? Är det någon som känner sig manad?

Jag avtackar mig från tips på andra program osv osv... bara tips på vilka inställningar som kan påverka ljudet på detta sättet och hur de ska ställas för att avhjälpa problemet.

Bifogar en dump på inställningarna jag använder.

// Manneman

post-738-0-24924600-1327430108.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag har aldrig haft problem tidigare med detta program. Men jag är övertygad att det har att göra med hårdvaran i telefonen. Det är ju faktiskt en medioker telefon i dagens mått. Så jag förutsätter att det är det som orsakar felet/laggningen. I datorn funkar filmfilen helt ok... i sonens SGII helt ok med samma kodning. Samma fil i X10i får jag aningen eftersläp i filmen... oavsett om jag kör den "inbyggda" filmspelaren i telefonen eller om jag kör t ex Mobo-player.

Alltså borde jag kunna "dra ner" på något i inställningarna för att hårdvaran i telefonen inte ska jobba arslet av sig... frågan är "vad gör vad"? Vad kan jag ändra för att minska på påfrestningarna.

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan du vinna på att istället ”dra upp”. Gissar att telefonen har dedicerad hårdvara för avkodning av AVC/H.264, och det är lättare för luren att spela upp det formatet, trots att det i sig är tyngre att avkoda. Low Profile är lättast att koda och avkoda, men ger lägre kvalitet än de högre profilerna vid ett visst dataflöde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa... du hade faktiskt rätt. Jag satte resten av ljudet på "Grundinställning" vilket gör att ljudet konverteras i orginal (tror jag) och det funkade. Laggningen försvann. De inställingarna som syns i skärmdumpen ovan är som sagt förinställda på iPhone, då jag läst att den avkodningen funkar bäst... men du hade rätt.

Tack för hjälpen!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...