göte Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Hej alla Någon som har erfarenhet av Norton Ghost 14 eller den senaste 15. Funkar det att montera två exakt lika stora HD i en dator som systemdisk C:\ och extra disk D:\ och sedan klona C:\ till D:\ Om de blir exakt lika - hur vet datorn sedan vilken den ska starta från? Och hur kan man starta från D:\ om man kraschar C:\ MVH Göte Quote
Wheninrome Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Fråga 1: ja Fråga 2: ja och ja Fråga 3: det finns info i startsektorn vilken disk som är startbar och eftersom diskarna är inkopplade i en viss ordning så vet BIOS vilken som är vilken. Vill du starta från D:\ får du byta plats på SATA-kablarna. Quote
Djurhagen Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Ett litet tillägg till föregående svar på fråga 3: På dator kan jag ställa in i BIOS vilken SATA-kanal datorn skall starta från. Finns i menyn Boot. Vet inte i hur stor omfattning detta alternativ finns i andra BIOS. Mitt moderkort är ASUS P7P55D LE Quote
Wheninrome Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Ett litet tillägg till föregående svar på fråga 3: På dator kan jag ställa in i BIOS vilken SATA-kanal datorn skall starta från. Finns i menyn Boot. Vet inte i hur stor omfattning detta alternativ finns i andra BIOS. Mitt moderkort är ASUS P7P55D LE Duktig rättelse av Djurhagen - glömde så klart bort den möjligheten. Jag är en gnutta ringrostig eftersom jag inte längre sysslar med "internal affairs" så mycket nu för tiden. Quote
göte Posted February 16, 2012 Author Posted February 16, 2012 Tackar för svaren Wheninrome & Djurhagen Nu blir det till att införskaffa Norton Ghost 15 MVH Göte Quote
Recommended Posts