Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla

Någon som har erfarenhet av Norton Ghost 14 eller den senaste 15.

Funkar det att montera två exakt lika stora HD i en dator som systemdisk C:\ och extra disk D:\

och sedan klona C:\ till D:\

Om de blir exakt lika - hur vet datorn sedan vilken den ska starta från?

Och hur kan man starta från D:\ om man kraschar C:\

MVH

Göte

Posted

Fråga 1: ja

Fråga 2: ja och ja

Fråga 3: det finns info i startsektorn vilken disk som är startbar och eftersom diskarna är inkopplade i en viss ordning så vet BIOS vilken som är vilken. Vill du starta från D:\ får du byta plats på SATA-kablarna.

Posted

Ett litet tillägg till föregående svar på fråga 3: På dator kan jag ställa in i BIOS vilken SATA-kanal datorn skall starta från. Finns i menyn Boot. Vet inte i hur stor omfattning detta alternativ finns i andra BIOS.

Mitt moderkort är ASUS P7P55D LE

Posted

Ett litet tillägg till föregående svar på fråga 3: På dator kan jag ställa in i BIOS vilken SATA-kanal datorn skall starta från. Finns i menyn Boot. Vet inte i hur stor omfattning detta alternativ finns i andra BIOS.

Mitt moderkort är ASUS P7P55D LE

Duktig rättelse av Djurhagen - glömde så klart bort den möjligheten. Jag är en gnutta ringrostig eftersom jag inte längre sysslar med "internal affairs" så mycket nu för tiden.